51. Međunarodna glazbena tribina – Sedam nota, sto divota

Vrhunac 51. međunarodne glazbene tribine, održane u Opatiji od 6. do 9. studenog, svakako je bio završne večeri s izvedbom programa „Barok i jazz?“ bas-klarinetista Zagrebačke filharmonije Ratka Vojteka, ujedno i multiinstrumentalista, uz nastupe eminentnih srbijanskih izvođača međunarodne reputacije, gudačkog Kvarteta Tajj i LP Dua.

Ratko Vojtek na 51. Međunarodnoj glazbenoj tribini u Opatiji
Ratko Vojtek na 51. Međunarodnoj glazbenoj tribini u Opatiji

Uz Zagrebački Bijenale, Tribina je glavna manifestacija HDS-a za predstavljanje skladbi domaćih autora ozbiljne glazbe, na kojoj su dodijeljene nagrade znanstvenicima muzikolozima dr. sc. Jošku Čaleti i dr. Ivani Tomić Ferić, prvom nagrada „Franjo Ksaver Kuhač“ za područje tradicijske glazbe, a potonjoj za knjigu Julije Bajamonti „Glazbeni rječnik“, nakon nagrade Plamenac, ranije ove godine od društva muzikologa, i nagrada „Josip Andreis“. Skladatelju u rezidenciji Zagrebačke filharmonije Davorinu Kempfu je dodijeljena nagrada „Boris Papandopulo“ za autorsko stvaralaštvo u području ozbiljne glazbe. Djela domaćih skladatelja izvodio je Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, ansambl Cantus i Alisios Camerata, dok je dio skladbi i elektronički reproduciran. Pored off-programa, u kojem je RGB Luminofon predstavio luminoakustičku instalaciju, uprizorena je i radijska igra „Zvučna gesta“, na osnovu fascinacije Isidorom Duncan pisca A. G. Matoša.

Ratko Vojtek je krajem listopada nastupio i u luksemburškom Kasemattentheater Centre Grand-Ducal d’Art Dramatique i predstavio „Barok i jazz?“, repertoar djela barokne i džez-literature, koji je predstavio u Dubravi o čemu smo ranije pisali. Za nastup u opatijskom Hotelu Imperijal, Vojtek je program reducirao, te režijski i produkcijski presložio, čime je Zlatna dvorana upotrebom rasvjete iskorištena u potpunom potencijalu. Makar je Vivaldijevu umjetnost komplimentirao opaskama o skladateljevu privatno-profesionalnom životu i hrvatskoj siročadi u orkestru prostitutki, kurtizana i puttana, podatak do kojeg je došao muzikolog Ennio Stipčević, na klaviru je sve izvanglazbene komentare jasno interpretski artikulirao.

LP Duo u Opatiji
LP Duo u Opatiji

Koncert je započeo izvedbom „Fantasie“ G. Ph. Telemanna, provocirajući muzikologe i kolege skladatelje anegdotom prema kojoj je slavni skladatelj i multiinstrumentalist, od roditelja dobio savjet da studira pravo. U komentaru Händlove „Passacaglije u g-molu“ kao primjer skladatelja koji ne svira nijedan instrument istaknuo je Briana Enoa, a završio autorskom izvedbom na djembe. Nadahnuo se izjavom Milesa Davisa da će kraj glazbe biti isti kao i njezin početak, u liku čovjeka i bubnja. A prizivajući svojim ritmičkim fraziranjem u desnoj ruci dekadentni svijet noćnih barova, Confreyjeva „Dizzy Fingers“ ovom je izvedbom poprimila čvršće mjesto u repertoaru odabranom iz nastupa u Dubravi, uz Körblerovu „Spotlight“. Koliko god program bio provokativan, asocijacije konferansjea-interpreta afirmiraju baroknu glazbu kao suputnicu povijesne sinergije slikarstva, arhitekture i skulpture, jer džez-slikarstvo i džez-arhitektura, ipak ne postoje. Možda bi publici, koja ga je izvela i na bis, s Clarkeovom „Quiet Afternoon“, ubuduće trebao ponuditi i malo cool jazz klavira… Ili bar be-bopa?

Kvartet Tajj
Kvartet Tajj

Gostovanja iz Srbije, gudačkog Kvarteta Tajj i LP Dua, ranije popodne, zapravo su zaigrala pažnju auditorija. Bilo stoga što su ‘kvartetašice’ nastup započele skladbom Aleksandre Verbalov, koju je usred Beograda tjedan dana ranije izvodio Kronos Quartet na koncertu posvećenom stogodišnjici velikog rata, bilo radi finala u kojem skladbu Gordana Tudora nadahnutu zvukom sintisajzera ARP izvode uz samog skladatelja-saksofonista. LP Duo, pak, Andrije Pavlovića i Sonje Lončar, nedavno je nastupio i u Carnegie Hallu. Nadahnutim je izborom skladbi, poput „Tri etide“ A. T. Šabana, koja bi svojim oponašanjem izvanglazbenih elemenata, poput zapinjanja gramofonske ploče, mogla prizvati u posluh „Sonatinu difficile“ maestra Silvija Foretića, koji je uz Vanju Lisaka, umjetnički voditelj manifestacije, duo izvukao spontane emocije.

U ostatku, muzikolozi su organizirali nekolicinu glazbenih tribina, na kojoj su se domaćoj javnosti predstavili i studenti muzikologije, upozoravajući kolektivno i artikulirano i bez samostalnih upadica na neke jasne probleme s kojima se tribina susreće. U tom je vidu zazvonila i izjava maestra Gordana Tudora, izrečena dan ranije, na tribini „Suvremena glazba u loopu na hrvatskoj sceni“, kako mu se čini da će se tribina i za pet godina sastati kako bismo opet razgovarali o istom.

 

Zadnje od Reportaža

Idi na Vrh