St!llness se vraća u velikom stilu, nesebično poklanjajući publici dojmljive trenutke.
Nakon desetak godina diskografske šutnje javio se hip-hop-reggae-punk sastav St!llness. Iako ovo hip-hop-reggae-punk izgleda nespretno, muzika na novom albumu grupe je vrlo spretna, dotjerana i uravnotežena. Isto se može reći i za tekstove glavnog vokalista Ivana Jurića Yurija. Tematski gledano, Jurić se bavi svime što ga okružuje, a najviše samim sobom, pri čemu jasno povlači liniju da se bavi socijalnim, ali ne i političkim pitanjima (što bi mu neki mogli uzeti za minus). Yuri se u svojim stihovima prezentira da je beskompromisan u borbi, ali nježan poput proljetnog cvijeta.
Često mislim da je „Kocka je okrugla” glazbeni dnevnik, koncept album čovjeka koji je mnogo toga oprostio sebi, pomirio se s time i sada, poput kakvog propovjednika, želi pomoći drugima kroz slušanje, razumijevanje i prihvaćanje.
“Kocka je okrugla” počinje intimno intoniranim „Feniks”, nakon čega počinju tulum s pjesmom „I dalje”, a onda skreće u program u kojem “svi” dolaze na red, ne štedi ni druge, pri čemu jako pazi da kritika ne ode u vrijeđanje. Jurić nastupa kao empat, u svojim tekstovima pokušava razumjeti posvađane strane i to mu začuđujuće uspijeva, pri čemu ne zvuči kao napušeni hipi koji je izgubio dodir s realnošću, nego kao čovjek koji istinski vjeruje da je sposobnost viđenja situacija tuđim očima ključna za opstanak ljudske vrste. U svijetu često japajapajakavog rapa (i ne samo njega) to je veliko dostignuće.
Paradoks ovog albuma postaje još i veći ako se uzme u obzir žestina muzike, Jurićevo izvikivanje stihova te izuzetno efektne gitare za koje bih, da ne slušam tekstove, dao ruku u vatru da pozivaju na svrgavanje cara, spaljivanje kompletne njegove imovine na lomači te zatiranje sjemena do trećeg koljena. Bez obzira što su tekstovi dijametralno suprotni od navedenog, kompletni instrumentalni aranžmani su s gandijevskom lirikom saživjeli kao savršeno zavareni. Također, dao bih ruku u vatru da je “Ništa” lagana sprdačina na trap (vrlo vjerojatno nije), no “Kocka je okrugla” nije ni prvo ni zadnje glazbeno djelo koje funkcionira na raznim razinama. Zapravo, neki Yurijevi stihovi odaju kolike su to bile unutarnje borbe koje su morale biti nadvladane da bi onako proživljeno mogle biti otpjevane ili odrepane. Za takve stvari neophodno je vrijeme, kad će neke rane zacijeliti i autoru omogućiti drugačije poglede, pa iz te perspektive duga diskografska stanka ima svoje opravdanje. Uostalom, najgore je napraviti loš povratnički album, srećom, St!llness je tu zamku izbjegao na kilometre.
„Kocka je okrugla” je album pun prijemčivih plesnih pjesama, bar je pola tuceta albuma zrelo da postane hit. Na nesreću Yurija i ekipe, potpisnik ovih redaka ima šokantno lošu povijest prognoziranja, možda u najboljem slučaju hitovi postanu onih drugih pola tuceta albuma koja ne zvuči tako prijemčivo za uho. Ipak, teško je ne spomenuti „Zbrku podataka” (sjajnu suradnju sa Sašom Antićem), „Ništa”, „Botun”, „Vodu”, „Budi” (gošća Sara Renar) i zaključiti da je velika šansa da skoro svaka pjesma na albumu ima neke svoje fanove. S “Kocka je okrugla” St!llness cementira svoju poziciju kao ponajbolji cross-over sastav u Hrvatskoj, s pjesmama za one koji vole provode i za one koji vole duboko razmišljati na provodima.
Ocjena: 9/10
(Mudri brk, 2022.)