Dana 7., 8. i 9. studenog 1981. godine u Varšavi su održani koncerti jednog od pionira jugoslavenskog novog vala, odnosno ponajboljeg predstavnika takozvane BAS scene (Beogradske Alternativne Scene), Električnog orgazma.
Koncerti su snimani na kazetofon, a kasnije odabrane snimke objavljene su na mini LP-ju u izdanju Jugotona 1982. godine i to sa stiliziranim nazivom “Electriczny Orgazm – Warszawa ’81”.
40 i kusur godina kasnije na crveni 180-gramski vinil stigle su snimke s prva dva koncerta Električnog orgazma, remasterirane s originalnih audiokaseta u Croatia Records Studiju (Goran Martinac) i to u obogaćenom pakiranju s knjižicom u kojoj se nalazi veliki broj fotografija i tekstova. Po prvi put ove snimke dostupne su u visokoj rezoluciji (96 kHz/24-bit) ekskluzivno na Apple Musicu.
Svi ovi sadržaji definitivno potvrđuju, a kako je u bilješci uz izdanje napisao Momčilo Rajin, glazbeni kritičar, teoretičar i povjesničar, da je ova snimka “svedočanstvo kako je rock nekada zvučao” i “putokaz kako bi mogao i trebalo da zvuči”. Osim njega tekst je pisao i legendarni glavni urednik Jugotona, Siniša Škarica, koji je rekao kako su Električni orgazam, “posjetivši Poljsku, u njezina burna vremena Solidarnosti, Wałęse i generala Jaruzelskog, u studenom 1981. – kada se probudila nada promjena što je trajala od 14. kolovoza 1980. i čuvenog štrajka radnika brodogradilišta Lenjin u Gdanjsku do proglašenja izvanrednog stanja 13. prosinca 1981. – kao prvi iz beogradskog ‘novotalasnog trija’ zabilježili, primitivno (na običnoj kaseti!), intuitivno, i pokazat će se dokumentaristički i povijesno važno, javne nastupe, baš u osviještenoj Varšavi.”
Za sve je “kriv”, kako ističe Škarica, Grzegorz Brzozowicz, studentski aktivist, koncertni promotor i novinar “koji je, kao poznavatelj jugoslavenske rock scene u vremenu probuđene svijesti o mogućim promjenama u rigidnom, istočnoblokovskom ‘realnom socijalizmu’, pokušao u svoju domovinu dovesti ono najbolje od novoga vala”.
U knjižici ovog izdanja nalazi se i tekst ovog Poljaka iz 2013. godine, a koji s toliko emocija, ponosa i energije govori o brigadi Električni orgazam. Vraća nas anegdotom u 1981. godinu: “Na polovini nastupa, Gile, lider Električnog orgazma, uskliknuo je na poljskom ‘Kelner’ i nakon prvih akorda ubojito energične pjesme atmosfera u dvorani Rivijera je uzavrela. A onda… Odjednom su se ugasili zvučnici, dvoranu je ispunio smrad suzavca. Svi su se zgrozili. Tko? Zašto? Zašto bi netko bacio suzavac? Nakon nekoliko minuta stanke bend je još žešće zasvirao… Trijumf. Galama. Orgazam. Na bisu su zasvirali ‘Krokodili dolaze’… Nitko u dvorani nije ni slutio da nam je general Jaruzelski ostavio još malo više od mjesec dana slobode. Za mene, kao nikad prije, svijet je postao širom otvoren.”
Glazbeni kritičar Zlatko Gall kaže da je originalni koncertni mini LP nezaobilazan u bilo kakvoj prosudbi o “El Orgu” : “Ne samo kao svjedočanstvo vremena, pa i gerilskih uvjeta sviranja i snimanja na svojevrsnoj poljskoj turneji u listopadu 1981. koje je Orgazam (uz kasniju postprodukciju Slobe Konjovića koji je malko upristojio snimke s običnog kazetofona) pretvorio u fantastičan zgoditak osebujnog punkersko/novovalnog minimalizma, već kao pokazatelj želje Gileta i družine da neprestano – iz albuma u album – osobnu autorsku i izvođačku poetiku propitkuju unutar novih žanrovskih okvira. Od punka, post-punka pa do nove psihodelije, garažnog rocka, covera amblematskih brojeva rocka (zamišljenih na tragu Bowiejevog ‘Pin Upa’), sirovog rhythm and bluesom nadahnutog rocka ranih Rolling Stonesa…”
Uz spomenute tekstove u knjižici uz izdanje nalaze se fotografije iz arhive Električnog orgazma, zatim autora Goranke Matić i Milana Dostanića, te Ljubomira Đukića. Sjajno likovno oblikovanje reizdanja albuma radio je Darko Kujundžić na originalni omot iza kojeg stoji Srđan Gojković Gile.
Vinil “Električni orgazam – Warszawa ’81” možete kupiti po cijeni od 23 eura u svim prodavaonicama Croatia Recordsa i na webshopu, a uskoro će u prodaji biti i CD verzija albuma. Snimke su dostupne i na streaming servisima, a ekskluzivno na Apple Musicu i u visokoj rezoluciji (96 kHz/24-bita).