Zvuk dvadesetih: YG Marley – kakav djed takav unuk

Do ove zime YG Marley spominjao se samo kao sin Lauryn Hill i unuk Boba Marleya. 22-godišnji reggae pjevač iz New Jerseya danas je svjetska faca s ogromnim hitom ‘Praise Jah in the Moonlight’ koji već desetak tjedana ne silazi s američkih, europskih i australskih top lista.

YG Marley ‘Praise Jah in the Moonlight’

Pjesmu je premijerno izveo na maminom prosinačkom koncertu u San Franciscu i preko noći je postala viralna na TikToku, ali to je bio tek početak senzacionalnog proboja na svim meridijanima. Nakon službene objave ovo debitantsko izdanje, plasirano bez video spota, prebacilo je 200 milijuna streamova s realnim izgledima da se uknjiži kao najuspješniji reggae singl u posljednja dva desetljeća. Ispred njega je ostao jedino „Welcome to Jamrock“ slavnog strica Damiana Marleya iz 2005. godine.

U ovom pohodu Joshua Omar aka YG Marley istaknuo se kao najambiciozniji predstavnik treće generacije glazbene dinastije Marley koja se dugo i strpljivo priprema za preuzimanje davno razrađenog obiteljskog reggae biznisa. Joshuin stariji rođak Skip Marley Mento imao je nekoliko zapaženih uspjeha, najjače je odjeknuo „That’s Not True“ iz 2019. ,ali uglavnom kod američke publike. „Praise Jah in the Moonlight“ je daleko veći globalni fenomen, precizno usklađen s prikazivanjem filma „Bob Marley: One Love“. Hit pjesma napisana uz maminu pomoć je, dakako, potpuno na tragu Boba Marleya. Uvodni sample posuđen je iz djedovog evergrina „Crisis“ s albuma „Kaya“, a aranžman i produkcija urađeni su u maniri starog jamajčanskog international reggaea iz 1970-ih, pa prvijenac YG Marleya zvuči kao prirodan nastavak soundtracka „One Love“. Možda neće pobrati simptatije zagriženih reggae tradicionalista, ali hoće od znatiželjne juniorske ekipe s TikToka koja je tek počela istraživati mitove i legende o Marleyu.

Iza poligamnog Boba Marleya ostalo je 11 priznatih potomaka. Šestoro djece iz braka s Ritom Marley i petoro iz veza s drugim ženama, od kojih je u filmu „One Love“ portretirana samo Damianova majka, bivša Miss svijeta Cindy Breakspeare. Bobovog četvrtog sina Rohana rodila je 1972. tinejdžerica Janet Hunt, a odgojila baka Cedella Booker. Za razliku od Ritinih sinova Ziggya i Stephena koji su se od djetinjstva pripremali za glavne uloge u obiteljskom bendu The Melody Makers, Rohan je tijekom studija u Miamiju profesionalno zaigrao američki nogomet.

Sportsku karijeru okončao je u Kanadi, a zatim se vratio na Jamajku i pokrenuo biznis s uzgojem kave. Vlasnik je velikih plantaža u Etiopiji i popularnog brenda Marley coffee. Lauryn Hill ušla je u familiju Marley 1996. dok su njeni The Fugees sa Stephenom snimali famoznu obradu „No Woman, No Cry“. U petnaestogodišnjoj vezi Lauryn i Rohan dobili su petero djece koja su poslije ostala s majkom u New Jerseyju. Tako je YG Marley odrastao na East Coastu i maštao o reperskoj karijeri, ali benefite od pripadanja dinastiji Marley mogao je izvući tek kroz reggae.

Tipična američka predodžba o reggaeu uvijek počinje s Bobom Marleyem i neizostavno završava s njegovim brojnim potomcima. Od ukupno 30 nagrada Grammy dosad dodijeljenih u reggae kategoriji čak ih je 14 otišlo u familiju Marley. Aktualni dobitnik je Julian Marley s albumom „Colors of Royal“, Damian i Stephen skupili su po tri komada, a Ziggy čak sedam. U toj konstelaciji posebno je zanimljivo da Bob Marley nikad nije osvojio Grammy, što je uglavnom bila posljedica skromnih početnih rezultata na Billboard chartovima koji su se samo neznatno popravili nakon što je Eric Clapton napravio mega hit sa soft rock coverom „I Shot the Sheriff“. U njegovo doba američka komercijalna glazba bila je oštro podijeljena skoro neprelaznom rasnom barijerom na pop chart i black/soul chart.

Afroamerička mainstream publika percipirala je rani jamajčanski reggae samo kao „karipski soul“ i nije mu pridavala preveliku važnost. U filmu „One Love“ to je sve moralo biti prikazano barem malo drugačije pošto ovih dana obiteljska korporacija Tuff Gong sa sjedištem u Miamiju ima najveće interese upravo na američkom tržištu, međutim epohalni koncertni albumi „Live!“ i „Babylon by Bus“ pouzdano svjedoče kako je Europa podržala Boba Marleya nekoliko godina prije Amerike.

Prvi pravi američki reggae bestseller bila je posthumno objavljena kompilacija „Legend“ iz 1984. U SAD-u je prodana u 12 milijuna primjeraka, što je totalno promijenilo angloameričku, a pogotovo afroameričku predodžbu o njegovom liku i djelu. Potom su na scenu stupili hip hop klinci koji su skužili rastafarijansku spiku i izravno je povezali s vlastitim afrocentričkim opredjeljenjem. Od tog vremena svaki novi Marley automatski je postajao zvijezda u Americi. Siguran prolaz ipak je imao svoju cijenu, pa su Ziggy, Stephen, Julian i Kymani Marley trajno zadržali epigonski karakter.

Zavidnu originalnost pokazao je tek najmlađi brat Damian kad je na albumu „Welcome to Jamrock“ briljantno spojio stari international reggae i novi dancehall. YG Marley opet je vratio obiteljsku sagu na početak i zbog toga „Praise Jah in the Moonlight“ zvuči pomalo ziheraški. No, zato je svega tri tjedna nakon objave prve pjesme dobio pozivnicu za nastup na Coachelli, što dosad baš nikome nije uspjelo. Kako će se dalje razvijati njegova karijera nezgodno je nagađati dok ne izbaci album ili barem još nekoliko singlova. Na Soundcloudu se zasad vrti samo koncertna snimka nove pjesme „Marching to Freedom“, nedostatna za bilo kakvu dugoročnu prognozu.

Treba oprezno podsjetiti kako je sad već davne 2009. Ziggyjev najstariji sin Daniel Bambaata imao vrlo dobar start sa singlom „Live It Inna Fear“, pa se poslije ustanovilo da je ipak bio samo one-hit-wonder. Ukoliko se ni YG ne dokaže kao dostojan nasljednik Boba Marleya, familija će svakako poslati na teren još jednog novog igrača. Za tu ulogu Damian već polako priprema svog 14-godišnjeg sina Elijaha.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Kolumna

Idi na Vrh
X