Vocaloid – avatari i hologrami kao svjetske glazbene zvijezde

Vocaloid je svojevrsni moderni žanr glazbe koji postoji već dvadeset godina. Nastao je u Japanu, dostigao svjetsku popularnost, no na području Balkana je i dalje uglavnom nepoznat ili manje poznat, a samim time i drame i skandali koji ga prate u posljednje vrijeme.

Hatsune Miku – najpoznatiji Vocaloid karakter (Izvor: Crypton Future Media / promo)

Sve je počelo 2004. godine kada je kompanija Yamaha odlučila izbaciti novi projekt “Vocaloid, new singing synthesis technology”, u prijevodu pjevajući sintesajzerski softver.

Vocaloid je umjetni glas rađen po vokalnim uzorcima stvarnih glasova glumaca koji većinom posuđuju svoje glasove u sinkronizacijama filmova i TV serija. Radi na način da je opskrbljen slogovima kojima se može mijenjati intonacija te se oni mogu slagati u riječi i rečenice, odnosno mogu se kombinirati i slagati uz glazbu – mogu otpjevati tekst pjesme. Da bi stvorio pjesmu, korisnik mora unijeti melodiju i tekst. Sučelje tipa piano roll koristi se za unos melodije, a tekst se može unijeti na svaku notu. Softver može promijeniti naglasak izgovora, dodati efekte poput vibrata ili promijeniti dinamiku i ton glasa.

Za razliku od instrumenta, za “glasovnu banku” Vocaloida bila je potrebna drugačija marketinška strategija. Stoga je glasu dodan ilustrirani pripadajući avatar i time je Vocaloid dobio multimedijalni oblik. Prva poznatija Vocaloid zvijezda bila je Meiko koja je u prodajama dala naznačiti potencijal koji je ovaj novi proizvod imao. Godine 2007. debitirala je Hatsune Miku kao još jedna glasovna banka (voice bank) ali isticala se spram drugih s glasovnim uzorkom popularne glumice Saki Fujite i avatarom tinejdžerice s dugačkim tirkiznim kečkama.

Zahvaljujući činjenici da je bilo tko mogao kupiti njezin softver, a s time i pravo na uporabu njenog avatara u nekomercijalne svrhe, te na YouTubeu koji je postajao sve popularniji, sve je vodilo do njenog prvog koncerta 2009. godine održanog u Tokiju. Budući da je riječ o “pjevačici” koja ne postoji izvan nacrtanog lika tj. avatara, za potrebe tog sasvim novog hibridnog oblika koncerta, Hatsune Miku je bila pretvorena u hologram koji nastupa i pjeva u stvarnom vremenu na pozornici, te je tada praćena glazbom živog benda.

Zajedno s njom debitirali su i blizanci Len i Rin, te djevojka Luka, međutim nitko se nije mogao mjeriti s popularnosti Hatsune Miku koja je od 2007. do 2021. po procjeni kompanije zaradila 10 milijardi japanskih jena (oko 60 milijuna eura) od prodaja glasovnih banki, koncerata i licenciranog merchandisea.

S takvim optimističnim brojkama bilo je samo pitanje vremena kad će Hatsune Miku nastupati na globalnoj razini. Stoga je 2014. održan prvi Miku Expo, što je bio naziv za seriju svjetskih turneja koje bi se održavale svake godine po cijeloj Aziji, Sjevernoj Americi i Središnjoj Europi. Miku Expo se održavao redovito uz iznimke 2021., 2022. i 2023. (pandemijske 2020. održan je online).

S obzirom na to da postoji mnogo korisnika koji kreiraju glazbu kroz lik Hatsune Miku, postavlja se pitanje na koji način se radi koncertna setlista za njezine nastupe. Prvo, pjesma treba biti popularna na stranici NicoNico (nešto kao japanski YouTube). Ako je autor ili autori žele uključiti, moraju kontaktirati sve koji su sudjelovali u produkciji pjesme i pregovarati – čak i mala promjena poput produženja suknje avatara mora biti prvo odobrena. Neke poznate Vocaloid producente kao što su Mitchie M, PinocchioP, Ryo, Hachi, itd., tvrtke često izravno angažiraju za stvaranje potpuno novih pjesama za koncerte i igre.

Postoje dvije glavne vrste koncerata: Magical Mirai koji se održava oko Mikuinog rođendana 31. kolovoza i Miku Expo koji je godišnja međunarodna turneja. Na Miku Expo se izvode starije popularne pjesme za koje se očekuje da su prilično dobro poznate u stranim zemljama. Magical Mirai sklona je izvođenju novijih velikih hitova, iako su također uključeni i stariji klasici. Popularnost se određuje prema ljestvicama na web stranici za dijeljenje videa NicoNico, a isto vrijedi i za pjesme odabrane za seriju igara Project Diva te posljedično za Miku Expo.

Obožavateljica Hatsune Miku (Foto: Taichi / Wikipedia)

Budući da su u pitanju hologrami, koncerte se smatra tehnološkim i vizualnim spektaklom. Stoga nije teško zamisliti uzbuđenje koje su fanovi doživjeli kad je izašla vijest da će se 2024., prvi put nakon tri godine pauze i na desetu godišnjicu održavanja prvog Miku Expoa, dogoditi nova turneja i to s 77 ugovorenih nastupa u SAD-u, Europi, Aziji, Australiji i Novom Zelandu.

Međutim, paranoja koja se kasnije pokazala opravdanom, nastala je kad je objavljeno da će uz Crypton Future Media (koja je dotad organizirala svaki Miku Expo) za distribuciju ulaznica i veći dio organizacije biti zadužena i tvrtka Crunchyroll, streaming servis za anime koji nema apsolutno nikakve veze s organizacijom koncerata i tehničkom opremom koja je potrebna za njih.

Uz sve to, ulaznice su puštene u prodaju nepravedno. Trebale su se prodavati u tri vala tako da su im prvi mogli pristupiti oni koji su imali premium pretplatu na Crunchyroll streaming servis, a dok su došle do ljudi koji nisu imali pretplatu već su se rasprodale. Igru Crunchyrolla brzo su prepoznali i preprodavači koji su se registrirali na premium pretplatu spomenutog streaming servisa, kupili po 5 i više ulaznica te im nabili cijenu do nebesa na internetskim stranicama za preprodaju ulaznica.

Nažalost, oni koji su uspjeli kupiti ulaznicu za prvi nastup u svibnju u Vancouveru nisu se dobro proveli. Umjesto holograma i svjetlosnog showa dočekao ih je jedan veoma loše prikriven LED ekran, a svijetleći štapovi (light sticks) koji se inače obavezno dobiju na početku koncerta te fanovima ostaju kao suveniri, bili su rezervirani samo za prvih 800 posjetitelja. Na pritužbe i zahtjeve za povrat novca organizatori su odgovorili šutnjom, a slična situacija se nastavila ponavljati na ostalim nastupima.

Za vrijeme pisanja ovog teksta turneja još uvijek traje, a okolnosti se nisu promijenile. Dakle, lukrativne zarade se ostvaruju, ali se nekadašnja obećavajuća tehnološko-glazbena inovacija pretvorila u prevaru. Dio obožavatelja se na forumima (najviše na Redditu) pomirio s ovogodišnjom produkcijom i predložio da ako već na pozornici mora biti LED ekran umjesto holograma, neka ga barem bolje uklope u scenografiju. No velik dio njih se nada da će iduće godine imati priliku vidjeti ono što žele.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Tema

Idi na Vrh
X