Aespa ili kako je K-Pop došao na Coachellu

Realno gledano, djevojke su bile te koje su prije svih pokrenule ‘masovni izvoz’.

Aespa – s lijeva na desno: Giselle, Winter, Karina i Ningnin (Foto: Wikipedia)

Muških boy bendova oduvijek je bilo više, a nerijetko su kroz povijest bili kreativno zanimljiviji, kao da su produkcijski konglomerati smatrali da se moraju više potruditi za publiku koju su privlačili našminkani momci: publiku mladih djevojaka. Na kraju krajeva, nekadašnja popularnost BigBang ili danas neopisiva popularnost BTS-a, kojima je nakon Grammyja, američkih i europskih stadiona te menija u McDonaldsu ostalo još samo da osvoje Mars, podsjeća u kojoj su mjeri boy bendovi potporni stup K-Pop scene, zvuka i biznisa kakvog danas poznajemo.

Ali djevojke su uvijek bile i ostale blizu. Štoviše, rast BTS-a na Zapadu posljednje je tri-četiri godine pratio i neviđeni rast popularnosti Blackpink, upravo čistokrvnog girl benda koji nas podsjeća da su se zgodne mlade djevojke tankih nogu i mekih glasova oduvijek “natjecale” s androginim muškarcima, zapravo izmjenjivale u osvajanju top lista i nagrada. Prvi veliki hit kojim je K-Pop preplivao ocean bio je “Gee” jedne velike girl grupe, legendarnih Girls’ Generation, još 2009. godine.

Covid je usporio ekspanziju K-Popa taman kada se zamahala, ali nije je zaustavio – BTS i Blackpink nastavljaju puniti stadione i kino dvorane (koncerti i koncertni dokumentarci) po SAD-u i Europi, a nekako se usput dogodilo i to da je mjesto najveće live prezentacije korejskog popa izvan Koreje postao festival koji mu u neku ruku daje i “kulerski legitimitet” – Coachella. Kada se prije koju godinu najavljivao koncertni povratak BigBang, najavljivao se s plakatom popisa izvođača Coachelle. Pandemija je pomrsila planove, ali ove godine nastavilo se po planu i programu – doduše, iz plana i programa ispao je BigBang, koji se vratio (zapravo “navratio”) oproštajnom baladom na YouTubeu, a na američkoj pozornici zamijenio ga je novi ženski K-Pop fenomen nazvan Aespa. Ali i jedan stari!

Coachella je 2022. doživjela pravu K-Pop invaziju pa osim što se članice Blackpink fotografiraju za Instagram kao “civili” dok šeću među publikom festivala s maskama na licu, umjesto reuniona BigBang svijet je doživio ponovno okupljanje 2NE1, jednog od najvećih girl bendova svih vremena. Reperica CL u međuvremenu je stvorila respektabilnu zapadnjačku solo karijeru pa se tako i povratak 2NE1 odvio u finalu njenog solo nastupa. Bio je to prvi koncert 2NE1 od 2015. godine i nije se dogodio u Seulu, nego u Kaliforniji. Baš kao i prvi “izvozni” nastup nove girl band senzacije Aespa. Na valu neviđenog hypea, milijuna utrošenih u video produkciju, imidž, trening i potpuni paket, Aespa pohode Ameriku dvije godine nakon korejskog debija. S obzirom da se on dogodio 2020., usred koronamanije, dugo su se oslanjale prvenstveno na YouTube. Njihov prvi nastup na Zapadu dogodio se drugi vikend Coachelle, a K-Pop mediji već neko vrijeme ne prestaju govoriti o tome koliko je bilo dobro, unatoč ne pretjerano brojnoj i uglavnom zbunjenoj festivalskoj publici.

Aespa (æspa) su Karina, Winter, Giselle i NingNing, četiri djevojke koje je spojio SM Entertainment, jedna od najvećih zabavljačkih multinacionalki na svijetu. Nakon što su posljednjih nekoliko godina gledali kako konkurencija YG Entertainment osvaja planet s Blackpink, odlučili su se vratiti biznisu djevojačkih grupa – naime, posljednji put su se bavili girl bendom 2014. godine, lansirajući karijeru girl grupe Red Velvet.

Vođa, glavna plesačica, lead reperica i sub vokal, a ujedno i centar, vizual i lice grupe – ne treba čuditi što je Karina dobila sve ove pozicije, a naročito zadnje tri. Rođena kao Yu Ji Min, Karina je prije K-Pop karijere bila ulzzang – termin za lijepo lice, internetski fenomen viralne prirode fotografija ljepotica (i ljepotana) koje demokratskim glasovanjem cyber-zajednice postaju popularni sastojak milijuna servera i foldera. Karina je provela četiri godine trenirajući za pozicije u Aespi, a osim što ima crni pojas u taekwondou, kao neostvarenu životnu želju navodi – posjet Hrvatskoj.

Giselle je glavna reperica i sub vokal. Rođena kao Uchinaga Aeri (otac Japanac, majka Korejka), Giselle je trenirala 11 godina, četiri godine pjevala u zboru, a školu završila u Tokiju. Lead pjevačica i plesačica Winter zove se Kim Min Jeong, a iako je zapravo htjela postati glumica, završila je kao idol. NingNing (u prijevodu: Moćna), pravim imenom Ning Yizhuo, rođena je Kineskinja. Nije htjela postati glumica, nego slikarica, a u Aespi je završila kao glavna pjevačica i maknae, najmlađa.

Aespa je kombinacija inicijala riječi “avatar” i “experience” s riječi “aspect”, dakle “dvije strane nečega”, što je simbol upoznavanja drugog sebe i iskustva života u novom svijetu – najozbiljnije. Ako niste navikli na semantičku povijest K-Popa, možda se čudite, ali iako ovo jest pri vrhu konceptualnih ludosti, i dalje ne treba zaboraviti jedan od legendarnijih primjera iz “Najveće K-Pop enciklopedije na svijetu”:

Kako smo od ZE:A došli do “Djece carstva”? Preko izgovora njihovog korejskog imena. Puna priča ide ovako nekako: zvali su se Child(ren) of Empire, a to pisali kao ZE:A, a onda su fanovi girl benda Brown Eyed Girls prosvjedovali zato što se ZE:A (u Koreji) čita kao “Je-Ah”, što je previše slično JeA, liderici i glavnoj pjevačici spomenute grupe. Agencija Star Empire Entertainment, koja zastupa ZE:A, usvojila je pritužbe pa je već 2010., odmah kada je bend debitirao, objavila da se ZE:A i dalje isto piše, ali više ne izgovara “Je-Ah”, nego “Jaeguk eh Ah-e-deul”, što možemo prevesti kao Djeca carstva.

Aespa – rimuje se s vespa – iza sebe ima samo jedan EP, “Savage”, šest pjesama objavljenih 2021., godinu dana nakon debitiranja sa singlom “Black Mamba”. U K-Popu se sve odvija jako brzo pa su Karina i Winter, uz snimanje silnih reklama za sve od kozmetike do banaka, u siječnju 2022. postale punopravne članice nove supergrupe Got the Beat, i to jedine potpuno nove, a u društvu K-Pop legendi – ostatak čine pjevačica BoA te članice spomenutih Girls’ Generation i Red Velvet.

U svoj pretrpani raspored Karina i Winter stigle su uvaljati i veliki show s ostatkom Aespe na Coachelli. Tamo su cure, uz laserski hi-tek spektakl i koordinirano skakutanje u minjacima, prvi put izvele novu pjesmu “Life’s Too Short”, što je također važan fenomen, jer do sada su privilegiju domaćina za premijere imali uglavnom najveći korejski TV showovi. Ali vremena se mijenjaju i tržište je istinski globalno – znali smo to još od onda kada smo slušali londonski Wembley kako zborno pjeva svako slovo korejskih stihova BTS, ali valja se svako malo podsjetiti.

*Zahvaljujemo Veleposlanstvu Republike Koreje u Zagrebu na pomoći u objavljivanju ovog članka.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Tema

Pjevajmo do izbora

Muzika ne dobiva izbore. U to su izgleda podjednako uvjerene sve političke
Idi na Vrh
X