Angles 9 ‘Injuries’ – pravi freasy listening album

Švedski skladatelj i saksofonist Martin Küchen domaćoj je publici poznat kao predvodnik straightahead free-jazz kvarteta Exploding Customer, kojem i kritika i publika tepaju kao light-verziji Masade, no razne inkarnacije njegova ansambla Angles pokazuju da je riječ o skladatelju koji kroz srednju struju plasira i zahtjevnije sadržaje…

Angles 9 'Injuries'

Skandinavija je, nakon Francuske, bila prva zemlja svijeta u kojoj su afroamerički glazbenici pustili dublje korijenje, čime su znatno utjecali i na razvoj lokalne scene. A što su Skandinavci u stanju učiniti s izvornim modelom, već je dobro poznato ljubiteljima krimića. Free-bop ansambl Angles, sastavljen od samih norveških i švedskih glazbenika, jedan je od zornih primjera koji tome govori u prilog. Na ranijim su albumima pokazali da vole jake i ekspresivne teme, dok im je prostor za improvizaciju potpuno harmonijski otvoren. Pri izdavaču Clean Feed, od 2008. g. do danas objavljuju već četvrtu ploču, „Injuries“. Popraćena je fotografskim dokumentom deveteročlane ekspedicije Nansen, koja se 1896. godine iz Norveške zaputila na Sjeverni pol. Većeg zaokreta, pridruživanjem originalnoj postavi klavirista Alexandera Zethsona i vibrafonista Mattiasa Stahla, i nema, jedino što je na prošlom albumu lider više solirao. Aranžmanskim utjecajima Mulatua Astatkea, bend se otvorio s kompozicijom „Eti“, odnosno Gila Evansa, u dugometražnoj „A desert on fire, a forest/ I’ve been lied to“, koja je sa svojih 23 minute i centralna skladba ovog nosača zvuka.

Ostatak ploče nosi Küchenov ritmički potpis, tako uvodna „European Boogie“ počinje disco-grooveom i bazirana je na pentatonici, s posebnim rolama ostavljenima za vibrafonista Stahla, te trubača Gorana Kajfeša i trombonista Matsa Äleklinta koji briljiraju tijekom cijelog albuma, pogotovo stvaranjem boja i njihovim razvijanjem kroz teksture. Prisjetimo li se obola koji su obojica dali na ovogodišnjim izdanjima Fire! Orchestra i Subtropic Arkestra, svak tko bude htio mapirati suvremeni skandinavski zvuk morat će ih uzeti u obzir – kao i više od sidemena…

Skladbe „Ubbaba“ i „In Our Midst“ opet su napisane na soundalike temama, i slušatelj će u prvoj bez problema prepoznati rukopis Dedication Orchestra, južnoafričkih izbjeglica u Londonu s početka osamdesetih godina, dok je potonja očito nastala pod utjecajem Liberation Music Orchestra, sastava koji je free-jazzom davao političku težinu južnoameričkim i afričkim pokretima za neovisnost. Pod Küchenovim idejnim programom, teško je istaknuti fokalnu ličnost ansambla, jer nijedan glas nije istaknutiji od ostalih, a i teško se oteti dojmu da se nije pazilo na populističke parametre, iako je umjetničko-stilistička vrijednost djela, neosporna. Svaki je glazbenik dobio svoje mjesto pod reflektorom, odnosno u zvučnoj slici, te se sam lider sa glasom svojeg instrumenta možda i najmanje ističe. Ali, tu su, pored ranije spomenutih i nezaobilazni – u smislu švedske scene, dakako – kontrabasist Johan Berthling, trumbetaš Magnus Broo, te bariton- i sopranino-saksofonist Eirik Hegdal.

Ukratko, ovo je pravi freasy listening album, iz ruke ponajboljeg pera skandinavske postmoderne, pa tko voli nek izvoli!

Ocjena: 9/10

(Clean Feed, 2014.)

Vid Jeraj uređuje i vodi emisiju Slušna obmana koja se svake nedjelje od 22 sata emitira na internetskom radiju Radio 808.com

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X