Avalanche Kaito ‘Talitakum’ – sočan afrički izazov

Kao i obično, u ljetnim mjesecima bacamo pogled i na neka izdanja vrijedna spomena iz aktualne godine koja u gužvi nismo stigli popratiti u vrijeme njihova izlaska, a jedan od takvih je svakako i ovaj objavljen u travnju za Glitterbeat Records.

Avalanche Kaito ‘Talitakum’

O zapadnoafričkim griotima, putujućim pripovjedačima, pjevačima, glazbenicima i lokalnim povjesničarima koji po selima pjevaju obiteljske sage i bilježe događaje već smo i prije pisali na našem portalu, primjerice kad je Pulu pohodio jedan od suvremenih nastavljača te vječne tradicije, Habib Koité iz Malija koji je i prezentirao kako njihov posao zvuče i na primjeru tog gostovanja. Jedan od urbanih griota jest i pjevač Kaito Winse iz Burkine Faso koji istu tradiciju predstavlja u sasvim drugačijem ruhu u pratnji belgijsko-francuskog dvojca koji čine gitarist Nico Gitto te bubnjar i producent Benjamin Chaval u projektu Avalanche Kaito.

Svoj abrazivni i mračan zvuk, koji se često uspoređuje s (u posljednje vrijeme opet izrazito popularnim) post punkom i eksperimentalnim noiseom, ovaj trojac s rostera već godinama najistaknutije global sounds etikete Glitterbeat Records imao je prilku predstaviti i u našim krajevima ranije ove zime kad su prvo nastupili u zagrebačkoj Močvari (hvala Vrelu zvuka), a zatim i večer kasnije u sklopu ljubljanskoga MENT-a u nakrcanom klubu Channel Zero u Metelkovoj gdje su i pokazali da uživo imaju jednako, ako ne i više, energije i žestine nego na ionako energičnim i žestokim studijskim snimkama.

Njihov novi album “Talitakum” smo tako dočekali s velikim interesom i nismo ostali razočarani. Otvara ga pjesma “Borgo” koja semplira naslovni rog i pravo griotski služi kao najava “lova godine”. U njezinih gotovo devet minuta trajanja čujemo kakofoniju tradicionalnih instrumenata, elektronike i zlokobnog basa koja jednako dočaravaju afričko slavlje koliko i užurbani promet jedne europske metropole poput Bruxellesa u kojemu bend djeluje. Druge su teme, pak, zajedničke tim naoko suprotnim kulturama, pa tako u narednoj “Shoya” Winse pjeva o svijetu koji (trenutno) pripada bogatima i posjednicima zemlje, ali će pripadati mladima, ljudima budućnosti koji se kreću, a kojima poručuje da se upoznaju s tim svijetom prije nego se počnu kretati.

Kao što je u njihovoj glazbi sveprisutna dinamika između Afrike i Europe, tako se njihova povezanost konstantno naslućuje i u Kaitovim tekstovima koji često govore o putovanjima između dva kontinenta ili, recimo, istim vjetrovima koji njima pušu, što je činjenica na koju i nas ovdje u posljednje vrijeme podsjeća i saharski pjesak koji sve češće osjećamo u zraku. Album teče kroz polifone ritmove i tekstove koji često djeluju griotski improvizrani na licu mjesta, preko smirujućih zatišja poput onog na početku centralne pjesme albuma “Viima” koja se pretvara u rastrgani etno post punk banger.

Ovo nas pak dovodi i do vrhunaca poput onog u naslovnoj skladbi u kojoj bismo lako mogli zamisliti kako preko trzajućih rifova umjesto Kaita šizofreno urla Nick Cave u najluđim danima The Birthday Party. Iako tekst pjesme govori o promatranju neke djevojke na zabavi, njezin zvuk je više u skladu s naslovom koji u prijevodu znači nešto poput “smrti, oživi!”, jer mračna i ritmična glazba u njezinoj drugoj polovici doista zvuči poput nekog mračnog rituala koji bi za posljedicu mogao imati čak i uskrsnuće.

Čini se da su Avalanche Kaito na “Talitakum” još više nego na prethodnom eponimnom albumu iz 2022. zakoračili u ono što bi se moglo nazvati dadaističkim zvukom odjevenim u afričku varijantu kaosa glazbe Dona Van Vlieta, poznatijeg kao Captain Beefheart, kao što sugerira popratni esej objavljen uz ploču. Dodamo li usto i konstantnu baražu udaraljki nalik onoj koju ćemo za samo dva tjedna moći čuti u našem gradu kad s druge strane afričkog kontinenta u Močvaru dođe Nihiloxica (hvala Hangtime i Vrelo zvuka), jasno je da ovo nije album koji će lako doprijeti do svačijega ukusa, ali oni koji vole eksperimente, a još i više izazove, svakako bi trebali dati šansu i Winseu i njegovoj ekipi.

Ocjena: 8/10

(Glitterbeat Records, 2024.)

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X