Malijski Bassekou Kouyate & Ngoni Ba nastupom u nedjelju u Velikom pogonu Tvornice kulture označili su početak 11. Zagreb Jazz Festivala, koji se nakon petogodišnje pauze ponovno počeo održavati.
Bassekou Kouyate, virtuoz afričkog tradicionalnog žičnog instrumenta ngoni tako je ujedno sa svojim sastavom Ngoni Ba po treći put posjetio Zagreb. Naime i on je posljednji put nastupio prije pet godina na 9. INmusic Festivalu. Jest da sinoćnji koncert ne spada u sferu jazz koncerta, no Zagreb Jazz Festival naučio nas je na povremene otklone slične vrste. Sjetimo se samo začetnika hip-hopa, njujorških The Last Poets, ili pak blues legende Jamesa ‘Blood’ Ulmera kad se njegovom sastavu Memphis Blood Blues Band pridružio Vernon Reid, gitarist grupe Living Colour.
S te strane gledano Bassekou Kouyate & Ngoni Ba definitivno su unutar pravog festivala, koji je očigledno nedostajao zagrebačkoj publici, kao što je i malijski sastav ostao u dobrom sjećanje, a sinoć nakon dvosatnog koncerta možda u još i boljem. Bila je to jedna od onih večeri u Tvornici kad se s razglasa kristalno čulo sve što se događa na pozornici od strane izuzetno ugođenog sastava. Neizbježna je i digresija koja se tiče ngoni instrumenta. Prosto je nevjerojatni da na vrat koji nije širi od drške metle ili partviša uopće ima prostora za četiri žice na kojima je moguće prozvesti punoću harmonijske ugode.Također je zanimljivo da Kouyate i njegov kolega na istom instrumentu s različitom štimovima pokrivaju značajan broj oktava, kao što su i svirački sinhronizirani na način koji bi se najbolje mogao opisati tako da jedan svira samo gornje žice na klasičnoj gitari, a drugi donje. U kombinaciji s bas ngonijem tu frekvencijski sve štima kao i u nekoj klasičnoj postavi sastava u kojem žični instrumenti vode glavnu riječ.
Pa kad se tome dodaju dvojica izuzetnih udaraljkaša i famozni vokal Amy Sacko (inače Koyateove supruge) koju još prati nadimak malijske Tine Turner može se reći da je Bassekou Kouyate & Ngoni Ba vrhunski (ne)tradicijski afrički sastav općenito. Ovo „ne“ u zagradi ispred riječi „tradicijski“ nije tu bez razloga. Naime, Bassekou Kouyate je originator kad je u pitanju ngonijski sastav. Ngoni Ba je prvi bend svoj vrste jer prije njega nije postojao niti jedan sličan okupljen oko čak trojice ngonista. Bassekou Kouyate, koji je učio od starih majstora kao što su Toumani Diabate i Ali Farka Toure, ali i od sastava Taj Mahal je električnim ozvučavanjem ngonija došao na ideju o, za afričke prilike, revolucionarnom spoju tih instrumenata u jednu (bendovsku) cjelinu. Rezultat je nepatvorena magija afričkog zvuka – glazbena snaga koja donosi svojevrsni soundtrack kontineta koji slovi za kolijevku čovječanstva, time i glazbe kao takve.
Glazba Bassekoua Kouyatea i njegovog Ngoni Ba sastava kao da nosi pomirenje brojnih suprotnosti i pretvara ih u pulsirajuću harmonijsku pomirbu koja vam prodire kroz sve pore dok eventualno pokušavate dokučiti neobičnost te glazbene forme koja je i dalje nedokučiva našim bijelačkim ušima, jer je daleko od od fokme strofa-refren-strofa.
Iskakanje članova sastava, Bassekouvove braće i rođaka, bilo je raspoređeno u ključnim poglavljima koncerta. Jest da vođu bije glas da je afrički Hendrix, ali famoznosti u ekspresiji nije nedostajalo niti jednom članu, posebno kad je riječ o udaraljkaškoj sekciji. Jest da je sve to izvežbano do savršenstva, ali je u Tvornici sinoć teklo spontano, na koncu kao i komunikacija s publikom uz neizostavno zborno pjevanje i pljeskanje. Čak i uz pregrađenu Tvornicu bio je to odličan start 11. Zagreb Jazz Festivala čiji se ostatak koncertnog programa ovih dana seli u dvoranu Bersa Muzičke akademije u Zagrebu. Zagreb Jazz Festival sinoć se konačno vratio uz uvodno poglavlje koje kao da je došlo iz usta legendarnog Afrike Bambaataae: „It began in Africa“.