‘Country Music: A Film by Ken Burns – The Soundtrack’ – tri akorda i sva istina svijeta na jednom mjestu

Soundtrack filma “Country Music” redatelja Kena Burnsa donosi pogled na stotinu godina tradicije američke glazbe od njezinih prvih zvijezda, Jimmieja Rodgersa i The Carter Family, preko Hanka Williamsa i Johnnyja Casha, do odmetničkog countryja i mlađih zvijezda s kraja prošlog stoljeća.

“Country Music: A Film by Ken Burns – The Soundtrack”

Opus Kena Burnsa, jednog od najznačajnijih redatelja dokumentarnih filmova današnjice, posvećen je bilježenju povijesti i kulture Sjedinjenih Država u iscrpnim filmovima koji bacaju svjetlo na temelje američkoga identiteta. Posljednji u nizu njegovih radova jest prošli tjedan objavljeni “Country Music”, koji, kako mu samo ime kaže, u središte pozornosti dovodi country glazbu. Film je uobličen u osam nastavaka, a ukupno mu trajanje doseže gotovo šesnaest sati, a prati ga i raskošan set na pet diskova s jednako toliko sati glazbe koja čini soundtrack ovog još jednog monumentalnog Burnsovog pogleda u povijest. Ovaj tekst govori upravo o glazbi, a o samom filmu se nadamo pisati uskoro.

Glazba je na pet diskova raspoređena kronološki, pa tako prvi disk seže najdalje u prošlost, u dvadesete i tridesete godine prošloga stoljeća. To je doba prvih pravih zvijezda country glazbe, a to su “pjevajući kočničar” Jimmie Rodgers, te The Carter Family čija “Can the Circle Be Unbroken” otvara kolekciju. Rodgers je najzastupljeniji na uvodnom disku i to sa četiri pjesme, prva od kojih “Blue Yodel No. 8”, kasnije poznatija kao “Mule Skinner Blues” će kroz cijelu kolekciju biti ponovljena u još tri različite verzije, one Billa Monroea, braće Maddox, te Dolly Parton, no kasnije izvedbe tek će potvrditi već poznato, a to je da nitko ne jodla poput izvornog autora Rodgersa. Za dodatni dokaz priložene su ovdje i “In The Jailhouse Now” u novome stoljeću popularizirana u filmu braće Coen “O Brother, Where Art Thou”, te “Standin’ on the Corner” i “T.B. Blues” u kojoj Jimmie predviđa svoju smrt od tuberkuloze. Obitelj Carter nakon uvodnog broja vraća se s “Wildwood Flower”, te radijskom izvedbom pjesme “Keep on the Sunny Side”, još jedne koja će se naći i na slavnom soundtracku spomenutog filma Coenovih.

I ostatak prvog diska pun je starih dragulja koji predstavljaju razna obličja svega onoga što možemo opisati kao country glazbu, a svoje korijene vuče iz narodne glazbe iz Europe i s apalačkih brda, iz crnačkoga bluesa s polja te jazza i salonske glazbe. Tu će se naći i kaubojski šlageri kao što su “Home on the Range” Genea Autreyja ili “Tumbling Tumbleweeds” grupe The Sons of Pioneers, gotovo klupski swing Boba Willisa i njegovih Texas Playboysa u “Whoa Babe” i “New San Antonio Rose”, dva različita lica Roya Acuffa – gospel “The Great Specklebird” i ragtime “Wabash Cannonball”, balade o ubojstvu i smrti “Pretty Polly” i “Barbara Allen”, instrumental na usnoj harmonici “Fox Chase” i mnogošto drugo. Među najsjajnije trenutke prvog diska svakako treba izdvojiti razularene brojeve “Comin’ Round the Mountain” Uncle Davea Macona i Sama McGeeja, te “Mountain Dew” Grandpa Jonesa i njegove unučadi, dva izlijeva sirove seljačke energije koja dodatno pojačava najbolji od pet diskova kolekcije.

No, ni drugi disk ne može biti mnogo slabiji čim znamo da se ovdje priključuje Hank Williams, možda i dan danas najveći country izvođač u povijesti. Pozvat će vas on već na otvaranju novog poglavlja u istraživanje noćnog života ruralne Amerike na “Honky Tonkin'”, a kasnije ćemo čuti i trostruku poslasticu u nizu koje čine “Lovesick Blues”, “I Saw The Light” i “Hey Good Lookin'”. Peta i nimalo manje vrijedna Hankova pjesma je “I’m So Lonesome I Could Cry”, a “Jambalayju” nećemo čutu u njegovoj izvornoj verziji, već u jednako uzbudljivoj izvedbi Little Brende Lee. Na drugom disku u jednadžbu ulazi i Johhny Cash s hitovima “I Walk the Line” i “Ring of Fire”, kao i Patsy Cline čije su “Crazy” i “I Fall To Pieces” nezaobilazne za bilo koji pogled u povijest countryja. Marty Robins zastupljen je slavnom revolveraškom baladom “El Paso”, a Ray Price poznatim brojevima “Crazy Arms” i “Night Life”. Od međužanrovskih uspješnica valja izdvojiti hit Everly Brothersa “Bye Bye Love” i “I Can’t Stop Loving You” u izvedbi Rayja Charlesa koja zatvara drugi disk.

Ako je zvijezdom prvog diska bio Jimmie Rodgers, a drugog Hank Williams, za treći disk bi se moglo reći da je po zastupljenosti ta čast pripala Merleu Haggardu, jer uvrštene su njegove dvije posvete majci “Hungry Eyes” i “Mama Tried”, kao i konzervativna himna “Okie from Muskogee”. Johnnyju Cashu i na trećem disku pripale su dvije pjesme, pa čak i tri ako uz “The Man in Black” i “Folsom Prison Blues” pribrojimo i duet s Bobom Dylanom “Girl From the North Country”. S po dvije pjesme zastupljeni su Loretta Lynn (“Don’t Come Home A-Drinkin’ with Lovin’ on Your Mind” i “Coal Miner’s Daughter”), Kris Kristofferson (“Sunday Morning Coming Down” i “Me and Bobby McGee”), te Nitty Gritty Dirt Band čija posveta Grand Ole Opryju i druga izvedba “Will the Circle Be Unbroken” zatvaraju treću stranicu, na kojoj su se istao tako našli i hitovi poput “Stand By Your Man” Tammy Wynette i sjane obrade Dylanove “You Ain’t Going Nowhere” u izvedbi The Byrdsa s albuma “Sweetheart of the Rodeo” na kojem se bendu priključio veliki Gram Parsons.

Parsonsa ćemo čuti i na četvrtom disku na kojem se našla njegova “Love Hurts”. U tom poglavlju glavna je zvijezda Willie Nelson kojeg ćemo čuti na “Whiskey River” i “Blue Eyes Crying in the Rain”, a zatim i u duetima i to prvo s Waylonom Jenningsom u “A Good Hearted Woman”, a zatim i s Merleom Haggardom u “Pancho and Lefty” Townese Van Zandta čija će se “If I Needed You” također naći na ovom disku u izvorniku. Spomenuti Jennings otvara ovaj disk s gotovo rokerskom “Are You Sure Hank Done It This Way”, a vratit će se i kasnije s “I’ve Been a Long Time Leaving”. Dvije pjesme pripale su i Emmylou Harris, a to su “Boulder to Birmingham” i “Bluebird Wine”, a čak tri Dolly Parton koja osim ranije spomenute “Mule Skinner Blues” prilaže i svoje najveće hitove “Jolene” i “I Will Always Love You” posvećenu Porteru Wagoneru, a koja još uvijek zvuči iskrenije od kasnijih vokalnih kerefeka Whitney Houston. Četvrti disk zatvara još jedan scredrapajući klasik, “He Stopped Loving Her Today” Georgea Jonesa.

Peti disk najslabiji je u kolekciji, ali i dalje donosi dovoljno dobrog materijala kombinaciju klasika poput Nelsonovog “On The Road Again”, te nešto mlađih izvođača kao što su Dwight Yoakam (“Honky Tonk Man”, “Streets of Bakersfield” i Steve Earle (“Guitar Town”). Kompilaciju završavaju “I Still Miss Someone” u izvedbi autorove kćeri Rosanne Cash, a veliki otac zapjevat će s Nitty Gritty Dirt Bandom i na trećoj verziji “Will the Circle Be Unbroken” koja će doslovno zatvoriti taj krug započet s istom pjesmom na prvom disku.

Country glazba poznato je opisana kao izričaj koji se sastoji od tri akorda i istine, a ova izdašna soundtrack kompilacija jedan je od najboljih pokušaja da se na jednom mjestu okupe svi najjači dokazi iz prošlog stoljeća koji opisuju zašto je tome tako. Možemo se nadati da će i sam Burnsov film biti jednako uspješan u prikazivanju ovog žanra kao jednog od presudnih oblika američke kulture, no poznavajući autorov dosadašnji rad to zapravo uopće ne bi trebalo dovoditi u pitanje. Dok ne pogledate film, uživajte u ovih pet sati vrhunskog countryja jer teško da ćete među novim izdanjima naletjeti na išta vrijednije vaše pozornosti i vremena od ove kompilacije.

Ocjena: 9/10

(Legacy Recording, 2019.)

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X