I dok čekamo službeno objavljivanje svih pjesama koje će se ove godine natjecati na Dori, e ne bismo li se još jednom upustili u njihovu mukotrpnu analizu (da, mukotrpnu, jer slušati pjesme koje je odabrao ‘stručni’ žiri većinom i znači mučiti se i trpjeti), sve su oči već uprte u rezervne natjecatelje.
Prošle smo godine na ovom veselom glazbenom natjecanju ostvarili povijesni uspjeh pa nam ne ostaje drugo nego okrenuti se pukom praznovjerju i nadati se da će nam se i ove godine osmjehnuti “bogovi Eurosonga” koji će se u posljednji čas, gotovo kao što se Abrahamu obratio Božji glasnik tik prije nego što je ovaj odlučio presuditi svojemu sinu, obratiti nekom od trenutno kvalificiranih i reći im da odustane, e da bi u igru mogao ući netko od takozvanih rezervi.
Iako pjesme koje ćemo slušati ove godine još nisu službeno dostupne, dostupan je popis svih koji će se popeti na Doru, a neki od njih su nam poznati i od ranije pa možemo bez problema prognozirati da bismo već sad trebali početi graditi arku i u nju strpati nekog iz rezerve, ne bismo li na Eurosongu izbjegli opći potop.
I kao što je već spomenuti Bog davno Noi rekao da na svoju arku primi po jednu od svake životinje, mi na svoju eurovizijsku arku svakako ne bismo trebali primiti izvođače poput Magazina, Luke Nižetića, Marka Tolje, Natali Balmix ili Petra Brkljačića iz posljednje sezone The Voicea (a Ogenj bismo na arku pustili samo ako bi nam to naredio upravo dragi Bog) jer takvi izvođači naprosto ne mogu konkurirati budućnosti u kojoj naspram njih živi Europa.
Za ostale je izvođače, što zato jer još nismo čuli njihove pjesme, a što zato jer su nam nepoznati i od ranije, teško reći što su nam to pripremili za Doru, no zato je situacija na rezervnom terenu nešto jasnija.
Neki od izvođača već su primili Božju poruku o odustajanju pa je tako odustao LSQ feat. Lara. Njih su zamijenili Swingers Ful Kul s pjesmom “Full Cool” koji sigurno nisu nasljednici prošlogodišnjeg pobjednika jer za tako nešto za početak treba živjeti u sadašnjosti, a svatko tko na bilo koji način Godine Gospodnje 2025. koristi sintagmu “ful kul” ili “full cool”, a nekmoli i jedno i drugo istovremeno – to nije. “Stručni žiri” zato je baš njih uzeo iz “rezervne klupe”, no to je tema za neki drugi tekst.
Što se pak Patricije Gasparini i njezine “Karme” tiče, karma joj vjerojatno neće biti pretjerano naklonjena jer je dotična još 2023. godine imala prilično nezapažen nastup na Dori s pjesmom “I Will Wait”. Čekala je Patricija, eto, dvije godine da se ponovno pojavi na ovom natjecanju, no karma je htjela da pričeka još malo jer upala je tek u rezervu i teško da će dospjeti i na pozornicu.
O izvođaču koji se krije iza imena Ilyricum na internetu nema informacija, no ako uzmemo u obzir kako su se nazvali, a onda još i da im se pjesma zove “Tananai (Mother)”, dajem si odrezati obje ruke i noge nakon čega me možete s vrha zagrebačke katedrale svršiti bacanjem u vatru da je riječ o još jednom izvođaču poput prošlogodišnje Harmonije Disosance koji “brije” na Slavene, šumu, branje vrganja, na Tugu i Bugu, mokoš ili kokoš ili što već, a možda se čak i radi o Harmoniji Disonance pod novim imenom, tko zna. Uostalom, valja se zapitati što su nam Rimljani dobroga ikada ionako dali, osim sanitarija, medicine, obrazovanja, vina, javnog reda i mira, irigacije, cesta i pitke vode?
Na kraju ostaje Fenksta s pjesmom “Ekstra”.
Prvo i najosnovnije, imena “Fenksta” i “Ekstra” dobro zvuče zajedno i dovoljno su glupa, lakopamtljiva i univerzalna da ih prihvati svekoliki publikum. Usporedimo li ime “Fenksta” s bilo kojim drugim kandidatom (osim možda “Nipplepeople“), zvuči najbolje ili barem daleko bolje od imena kao što su “Natally“, Europljanima neizgovorljivi Brkljačić, Bošnjak, Škugor, Nižetić i Jurić Čivro ili neoriginalnih i zaboravljivih pseudonima poput “Ananda” ili “Filomena” (a da se ne preziva Cunk ili Philomenai).
Drugo, spomenuti Fenksta domaćem se pučanstvu najrecentnije predstavio u studenom ove godine na Supertalentu, a video njegove audicije zasad je pogledalo više od 34.000 ljudi.
Video nosi naslov “Fenksta je odradio nastup vrijedan pamćenja”, a prikazuje donekle neuglednog mladića kako repa munjevitom brzinom, a ako je vjerovati YouTube komentarima, ljudi koji su ga vidjeli na karaokama u Zagrebu tvrde da i pjeva barem toliko dobro koliko i repa.
Ukoliko se Fenksta pokaže i kao dobar showman (ili kao toliko loš i neugledan underdog showman da prebaci onu granicu kada upravo to svima postane odlično) te ukoliko je barem upola dobar autor koliko je tehnički dobar reper, mogao bi isporučiti nastup koji, ako već ne završi pobjedom, ostane zapamćen.
Naravno, za dobar plasman na Eurosongu nije dovoljno samo imati donekle dobru pjesmu, nego je potrebno biti zanimljiv i privlačan masama iz niza drugih razloga i teško je na neviđeno reći je li Fenksta “taj” ili nije, no potpisnik ovih redova na neviđeno se kladi baš na njega.
Minus bi mu mogao biti hrvatski jezik, no u povijesti Eurosonga pjevanje na materinjem ili globalnom engleskom nije bilo presudno, a u slučaju izraelske pobjednice Nette iz 2018. koja je publiku osvojila sa vlastitom modernom verzijom “Pačjeg plesa”, pobijediti se može gotovo i pukim kokodakanjem.
Ako Fenksta sa “Ekstra” pametno i suvereno uklopi turbo brzi rep i neki dobar hook u neku smislenu i lako pamtljivu cjelinu, doda tome i neki pamtljivi ples te okrene svoju donekle neuglednu pojavu u vlastitu korist, zaista bi mogao biti naš najbolji ovogodišnji kandidat.
Hoće li se praznovjerje i proročanstvo ostvariti, bolje ćemo znati kad se odmukotrpimo s ostalim pjesmama koje ćemo ove godine vidjeti na Dori, a do tad dajemo prognozu ‘na slijepo’. E da, Fenksta je također iz Umaga. The truth is out there.