Nekadašnji HBO preimenovan u Max producirao je jednu od najkvalitetnijih ovogodišnjih serija.
Na krilima uspjeha najnovije adaptacije remek-djela znanstvene fantastike Franka Herberta “Dina” iz redateljskog pera Denisa Villeneuvea, Max se upustio u adaptaciju drugih priča iz tog svijeta, a započeo je s djelom Herbertovog sina Briana “Sisterhood of Dune” koju je napisao u suradnji s Kevinom J. Andersonom. Kao showrunnerica imenovana je Alison Schapker, koja je radila na serijama “Alias”, “Fringe” i “Altered Carbon”, a sad je po prvi put na čelu filmske ekipe. Serija prati početke reda svećenica s telepatskim moćima Bene Gesserit, odnosno rast njihove društvene, političke i religijske moći.
U centru serije su žene, i kao protagonistice i kao antagonistice, pa ne čudi što je showrunnerica i za režiju odabrala ženu, i to Annu Foerster, koja se dosad iskazala kao suradnica na filmovima kao što su “Dan nezavisnosti”, “Godzilla”, “Dan poslije sutra”, ali i “Stuart Mali”, te serijama kojima je režirala po jednu ili više epizoda (“Zločinački umovi”, “Outlander”, “Jessica Jones”, “Westworld” i dr.). Vrijedi napomenuti i da je Bojana Nikitovic nominirana za kostimografiju u SF/fantasy seriji na nadolazećim Costume Designers Guild Awards 2025. za prvu epizodu ove serije „The Hidden Hand“.
Unatoč nešto sporijem razvoju radnje u prvim epizodama, “Dune: Prophecy” je već u prvoj sezoni stekla kultni status. Točnije, prihvaćena je u kultu poklonika fikcionalne borbe između Atreidesa i Harkonnena, a ocjene su joj iz epizode u epizodu samo rasle. Serija nema mnogo povezanosti s “Dinom” prikazanom u filmovima, jer joj je radnja nekih 10.000 godina prije pojave Muad’Diba, a netom nakon tzv. Butlerijanskih ratova, u kojima su ljudi uspjeli pobijediti misleće strojeve, što je rezultiralo strogom zabranom upotrebe umjetne inteligencije.
Teško je istaknuti jednog lika za kojeg bismo mogli reći da je glavni, jer je serija prije zamišljena kao ansambl. Među Bene Gesserit svećenicama glavna je Valya Harkonnen (Emily Watson), a ključnu ulogu u seriji ima njezina sestra Tula (Olivia Williams). Valya je prva koja je otkrila tehniku Glasa, zapovjednog načina kojim svećenice u crnom mogu natjerati obične smrtnike da učine stvari protiv vlastite volje. S druge strane su svemirski car Javicco Corrino (Mark Strong), carica Natalya (Jodhi May) i misteriozni veteran s Arrakisa Desmond Hart (uvijek genijalni Travis Fimmel), a negdje između, odnosno i na jednoj i na drugoj strani imamo likove poput princeze Ynez (Sarah-Sofie Boussnina), princa Constantina (Josh Heuston) koji nije nasljednik jer je sin svećenice Francesce (bollywoodska megazvijezda Tabu), ili članova pokreta otpora od kojih izdvajam šankericu Mikaelu (Shalom Brune-Franklin) i Keirana Atreidesa (Chris Mason).
Dvorsko-religijska intriga razvija se dok se paralelno gradi znanstveno-fantastični svijet koji je sasvim dovoljno sličan onome prikazanom u Villeneuvea da bi bio prepoznatljiv, ali i dovoljno različit od njega, jer se radnja odvija milenijima ranije. Tako je primjerice planet Selusa Secundus prekrasno okruženje u kojem se nalazi prijestolnica cara Corrina, dok je u najnovijim filmovima taj planet sivo-crno poprište obuke najopakijih boraca u svemiru Sardaukara. U seriji vidimo i vojnike iz kojih će se taj red ratnika tek razviti pa nemojte očekivati grleno pjevanje.
Dune: Prophecy obnoveljna je i za drugu sezonu, a materijala u priči ima za nekoliko desetljeća dobre televizije. Iako se radnja odvija u dalekoj budućnosti, pouke koje nosi lako je primijeniti na današnji svijet, pogotovo ako u vidu imamo vrtoglavi razvoj umjetne inteligencije i vrlo mogućih štetnih posljedica koje će ta tehnologija donijeti budućim generacijama čovječanstva. Isto tako, u kontekstu anti-woke retorike po kojoj je svaki moćni ženski lik pretjeran, u ovoj seriji imamo iznimno dobre ženske likove (kao i muške), koje su zahvaljujući svojim sitnim manama, a usprkos supermoćima, ustvari realne i čovječne.
Ocjena: 9/10
(HBO / MAX, 2024.)