Splitski Dom mladih ponovno postaje središte suvremene zvukovne umjetnosti kroz deveto izdanje sound art festivala ISPOD BINE, koji će se održati od 6. do 9. studenog. Ovaj renomirani festival nastavlja promicati inovativne umjetničke prakse, okupljajući umjetnike iz cijelog svijeta, te donosi bogat program koji uključuje svjetske premijere, rezidencije, radionice, izložbe i izvedbe.
Festival započinje 6. studenog u 20 sati otvaranjem instalacije Tonija Meštrovića pod nazivom Odzvuk od zvuka (amfiteatri), 14-kanalnom prostorno-zvučnom instalacijom koja će se protezati kroz mali i veliki amfiteatar Doma mladih, moći će se razgledati svaki dan do završetka festivala, te poziva na interakciju ostale sudionike festivala i publiku. Monumentalni prostor amfiteatara svojim akustičkim specifičnostima, postaje rezonantni instrument unutar kojeg se realizira ovaj zvučni rad, koji kroz feedback sa svih audio izvora doživljava softverske manipulacije i distribucije unutar sustava. Prvog dana festivala u 22 sata slijedi nastup Valeria Tricolija u prostoru po kojem je festival i dobio ime, ispod bine, s radom For Old Times Sake. Globalno poznati i vrlo aktivni sound art umjetnik porijeklom sa Sicilije, Tricoli, koristi legendarni analogni uređaj Nagra 4.2, kombinira njegove uzorke i manipulaciju zvuka u stvarnom vremenu, stvarajući hibridne analogno-digitalne zvučne pejzaže.
Drugog dana, 7. studenog, program festivala započinje otvaranjem audio-vizualne instalacije Sudden Amplitude Roba Mazureka, svjetski poznatog umjetnika koji spaja eksperimentalni jazz, elektroniku i vizualnu umjetnost, nazivajući se “apstraktivistom”. Mazurek kroz svoj sada već dugogodišnji interdisciplinarni rad u raznim djelovima svijeta, istražuje apstraktne forme kroz zvuk i sliku, stvarajući složena multimedijalna djela koja nadilaze žanrovske granice. Njegovi radovi, u kojima se zvuk, svjetlost i prostor prepliću, otvaraju nove dimenzije percepcije, a njegov doprinos ovogodišnjem festivalu nadilazi samo glazbu, pružajući cjelovito senzorno iskustvo kroz ovu instalaciju-izložbu, koja će se također moći pogledati do kraja festivala. Iste večeri, na glavnoj festivalskoj pozornici, nastupaju Tinymental, duo Bojana Krhlanka i Pavla Jovanovića, s elektroakustičkom “komprovizacijom” Inner Disposition, koja je nastala prošle godine u produkciji organizacije Kontejner, nakon čega slijedi eksperimentalna audiovizualna izvedba Pitch Shifting autora Grgura Savića, Sanje Star i Richarda Scotta, koja spaja improvizaciju uživo, elektroniku i video umjetnost.
U petak, 8. studenog, na scenu stupa slovenski trio Svojat (Andrej Fon, Ivo Poderžaj i Vid Drašler), koji kroz improvizaciju i eksperimentiranje s bogatim zvučnim teksturama donosi svjež i nekonvencionalan zvuk. Iste večeri premijerno će biti izveden projekt Roj Osa meets Rob Mazurek, nastao na rezidenciji u sklopu ISPOD BINE festivala u Splitu. Roj Osa, relativno novi bend Nenada Sinkauza, Alena Sinkauza i Marca Quarantotta, koji je s prvim albumom Azbestni krovovi (2023.) izazvao veliki interes publike i kritike, imali priliku čuti uživo lani, a ove godine na ISPOD BINE festivalu udružuje snage s multidisciplinarnim umjetnikom Robom Mazurekom, stvarajući jedinstvenu zvukovnu avanturu kroz rezidenciju u Splitu, koja će kulminirati premijernim nastupom 8. studenog. Producent ove vrhunske umjetničke suradnje i mini turneje je Umjetnička organizacija P137, uz koprodukciju udruge Mavena i festivala ISPOD BINE, a izvedbe će se održati i u Puli i Zagrebu, kao najava 11. izdanja NO Jazz festivala.
Posljednji dan ovogodišnjeg festivala, 9. studenog, započinje DJ radionicom koju vode DJ-evi iz beogradskog kolektiva SUTRA. U večernjim satima, premijerno će nastupiti novi bend iz splitskog underground-a, 65Bandits (Joško Žižić, Eugen Jeličić i Lana Beović), a nakon njih dugovječni noise jazz duo Brio, koji kao projekt braće Gordana i Nevena Krajačića postoji još od 90-tih, svjesno se zadržavajući na margini ‘domaće underground scene’, baveći se nužnim istraživanjem granica kompozicije i improvizacije, zvuka i tišine, buke i muzike. Festival završava u klubu Kocka live actom Jeronima Jandrića, studenta UMAS-a te predstavljanjem beogradske eksperimentalne elektronske scene kroz nastup DJ-eva iz kolektiva SUTRA (UBICA, Bucalo, SAUD).
Osim izložbi i izvedbi, festival nudi i “sneek-peak” u rezidencijalni program od 3. do 8. studenog u Beton Kinu, gdje se može pratiti razvoj suradnje između benda ROJ OSA i ROB MAZUREKA, DJ radionicu, kao i već poznati glazbeni intermezzo u lobiju između nastupa koji već godinama pažljivo bira Igor Stangliczky, koji je autor i ovogodišnjeg vizualnog identiteta festivala, a ove godine nam se, kao kreator svjetla cijelog festivala, autorski pridružuje Izvanredni Bob.
ISPOD BINE nije samo festival, već je godinama izrastao u platformu koja omogućava umjetnicima i publici da zajedno istraže nove dimenzije zvuka kroz suvremene hibridne, eksperimentalne, interdisciplinarne i participative forme. Uz bogat i raznolik program, međunarodne suradnje, umjetničke rezidencije i interaktivne radionice, festival nadilazi granice današnjeg poimanja umjetnosti, te gleda u budućnost otvarajući prostore za inovacije i eksperiment.
ISPOD BINE 2024 nastavlja istraživati i redefinirati mogućnosti sound arta, stvarajući inovativnu platformu za dijalog umjetnika i publike u srcu Splita. Ovogodišnji program donosi ne samo zvučne eksperimente, već i niz interdisciplinarnih suradnji koje otvaraju nova poglavlja u svijetu umjetnosti zvuka. Split se tako i ove godine potvrđuje kao ključna točka na karti europskog sound arta, okupljajući umjetnike i entuzijaste iz cijelog svijeta u kreativnom središtu Doma mladih.
Osnivači i voditelji festivala su producentica i kustosica Natasha Kadin i oblikovatelj zvuka i medijski umjetnik Hrvoje Pelicarić, već godinama uz svestranu pomoć multidisciplinarnog umjetnika Igora Stangliczkog i tehničkog realizatora Eugena Jeličića, a ove godine im se, u raznim, često hibridnim ulogama u produkciji festivala, pridružuju Izvanredni Bob, Andrea Miloš, Marin Renić, Jelena Šimundić Bendić i Doris Zalović.
Organizator i producent festivala je udruga MAVENA – 36 njezinih čuda, partneri ovogodišnjeg ISPOD BINE festivala su organizacije Kontejner, P137, Platforma Doma mladih, Koalicija udruga mladih i ustanova Multimedijalni kulturni centar Split, a program se provodi uz financijsku potporu Ministarstva kulture i medija, Grada Splita, Grada Pula, Grada Zagreba i Zaklade Kultura nova.
PROGRAM 2024
6 — 9 / 11
6/11 20h — Amfiteatri — TONI MEŠTROVIĆ: Odzvuk od zvuka (amfiteatri), otvorenje
6/11 22h — Ispod Bine — VALERIO TRICOLI: For Old Times Sake, per Nagra 4.2 (mono) e campionatore
7/11 20h — Galerija MKC — ROB MAZUREK: Sudden Amplitude, otvorenje
7/11 21h — Ispod Bine — TINYMENTAL / Bojan Krhlanko, Pavle Jovanović /: Inner Disposition
7/11 22h — Ispod Bine — PITCH SHIFTING / Grgur Savić, Sanja Star, Richard Scott /
8/11 20h — Ispod Bine — SVOJAT / Andrej Fon, Ivo Poderžaj, Vid Drašler /
8/11 22h — Ispod Bine — ROJ OSA meets ROB MAZUREK, premijera
9/11 18-20h — Kocka — SUTRA kolektiv – DJ radionica
9/11 20h — Ispod Bine — 65Bandits / Joško Žižić, Eugen Jeličić, Lana Beović /: Angry Birds
9/11 21h — Ispod Bine — BRIO / Gordan & Neven Krajačić /
9/11 23h — Klub Kocka — Jeronim Jandrić, live act
— SUTRA meets ISPOD BINE / UBICA, Bucalo, SAUD /
- 3 – 8 / 11 — Beton Kino — ROJ OSA meets ROB MAZUREK – rezidencija
- 6 – 9 / 11 — AV Lobi — INCREDIBLE BOB & IGOR STANGLICZKY