Od 16. do 18. lipnja u 72 sata besplatno gledajte 15 animiranih filmova za sve uzraste na www.havc.hr.
Animirani online vikend program je koji će od 16. do 18. lipnja publici omogućiti besplatno gledanje 15 animiranih filmova za različite uzraste online. Riječ je o filmovima različita trajanja, tehnika, autorskih pristupa i tema, od kojih su četiri namijenjena najmlađima, dva su za sve uzraste, a preostali od starijeg osnovnoškolskog uzrasta pa nadalje. Svi će oni biti dostupni tijekom nadolazećeg vikenda na web stranicama Hrvatskog audiovizualnog centra www.havc.hr
Animirani online vikend dio je projekta H15 – 15 godina u našem filmu kojim Hrvatski audiovizualni centar obilježava 15 godina djelovanja – neposredno po završetku 33. izdanja Svjetskog festivala animiranog filma – Animafest Zagreb fokus ostaje na animiranom filmu. Nakon dokumentarnog online vikenda te Mjeseca našeg filma, ovim programom nastavlja se praksu približavanja domaće filmske produkcije svih rodova i vrsta publici diljem zemlje.
Četiri filma iz programa namijenjena su svim uzrastima – dakle i najmlađima: “Skriveni talent” (2013., Zagreb film) animirani je film redatelja, scenarista i montažera Mirana Miošića smještan u Mačji grad u kojem živi vječno raspjevani i veseli mačak Bjelobrk koji terorizira sugrađane jer jednostavno – nema sluha. “Medo Trapavko” (2017., Artizana film) redatelja i animatora Tomislava Gregla govori o zaigranom i neposlušnom medvjediću Trapavku i njegovu neobičnu prijateljstvu s jednom – pčelicom. “Crvena jabučica” (2018., Luma Film) animatorice i redateljice Ane Horvat, nastao je prema knjizi autorice Nine Vađić i ilustratorice Ane Kadoić u čijem je središtu posvojena djevojčica koja predstavlja koncept obitelji iz vlastite perspektive. Redateljica i producentica Marina Andree Škop autorica je dječjeg animiranog filma “Igramo se priče: Škrtac” (2020., Studio Dim) čiji je glavni lik djevojčica koja uz svoju lutku Princezu Curicu Jednoroga putuje u šareni svijet animacije.
Preostalih jedanaest naslova namijenjeni su većinom publici od starije osnovnoškolske dobi pa nadalje, od čega ova dva spadaju u kategoriju za sve uzraste – u filmu “Tajni laboratorij Nikole Tesle” (2014., Zagreb film, 24 sedam) redatelj Bruno Razum prikazuje Teslu u razdoblju rada na njegovom najvećem izumu – humanoidnom robotu. Tesla umire prije dovršetka svog izuma koji ostaje skriven; šest desetljeća poslije prolazak vlaka uzrokuje podrhtavanje koje budi robota. Film “Simulacra” (2014., Bonobostudio) potpisuje autorski dvojac Ivana Bošnjak i Thomas Johnson; riječ je o lutka filmu o psihozi, o poigravanju uma sa samim sobom. Tradicionalni narativni tijek zamijenjen je jednim fragmentom fabule, a atmosfera i sablasna estetika naglašeni su sve više kako putovanje dalje odmiče. Otvoreni početak i kraj pružaju gledatelju mogućnost da neke dvojbe riješi sam.
“Cvijet bitke” (2011., Bonobostudio) Simona Bogojevića Naratha smješten je u magloviti podzemni svijet arkadijskog ugođaja gdje obitavaju neobični likovi: Opsjenar, Građanski entitet, Drveni lutak i šutljivi, ali opasni Mačevaoci. Njihovi misteriozni doživljaji alegorija su odnosa između izumrle tradicije europskog borbenog mačevanja i doktrine pragmatičkog političkog djelovanja. “Fibonaccijev kruh” (2013., Zagreb film, Petikat) slikara i strip-umjetnika Danijela Žeželja film je smješten u srce urbanog metropolisa, a junak priče je pekar koji noću peče kruh te potom ujutro dostavlja kroz urbani labirint. U sklopu tog svakodnevnog rituala, u vlastitim snovima i sjećanjima, pekar putuje kroz topografiju gradskog labirinta do konačnog susreta s metaforom, univerzalnom poput gladi i kruha.
“Wiener Blut” (2015., Zagreb film, Restart) u režiji Zlatka Boureka i Pavla Štaltera zadnji je hrvatski animirani film rađen klasičnom ručnom animacijom i snimljen filmskom 35mm kamerom, a predstavlja sjećanje na početak Drugog svjetskog rata i prati odlazak gospođe Sarike u židovski umirovljenički dom. Film je inspiriran međuratnim slikarstvom njemačkih slikara Otta Dixa i Georgea Grosza.
Film “Planemo” (2016., Krupni kadar) je, prema riječima autora, redatelja, scenarista i montažera Veljka Popovića ‘psihodelično putovanje kroz fragmentirano društvo koje orbitira oko svojih svakodnevnih rutina’. Glavni junak, poput planetarnog objekta koji je izbačen iz svojeg solarnog sustava, polako, ali sigurno napušta habitacijsku zonu i kreće prema praznini međuzvjezdanog prostora. Eksperimentalno–animirani film “Kako se kalio čelik” multimedijalnog umjetnika Igora Grubića (2018, Kreativni sindikat) suprotstavlja prošlost i sadašnjost kroz pogled na ispražnjene i napuštene pogone tvornica. Središnja radnja filma temelji se na odnosu oca i sina koji odlaze u napuštenu tvornicu u kojoj je otac nekoć radio – taj simbolični čin postaje trenutak katarze i dovodi do ponovnog uspostavljanja njihova odnosa.
“Demonstracija briljantnosti u 4 čina” (2018, Adriatic Animation) prvi je film autorskog dvojca Lucije Mrzljak i Mortena Tšinakova, te prva međunarodna koprodukcija između hrvatskog studija Adriatic Animation i estonskog studija Eesti Joonisfilm, iza kojeg stoji proslavljeni animator Priit Pärn. Kroz priču o ljudima oduševljenim pojavom čovjeka u odijelu i njegovim teatralnim i ujedno besmislenim ponašanjem ovaj film problematizira ljudsko oduševljenje ispraznošću. Dokumentarno-animirani film “Mačka je uvijek ženska” (2019., Kreativni sindikat) djelo je autorica Martine Meštrović i Tanje Vujasinović koje kroz prizmu feminizma odaju hommage svojoj profesorici, jednoj od najznačajnijih hrvatskih kiparica – Mariji Ujević Galetović. Kombinacijom snimaka i animacije Marijine oživljene ženske skulpture prenose životnu priču i stavove svoje autorice.
“Pranje mozga” lajtmotiv je filma “Neobična kupka gospodina Otmara” koji je akademski kipar Niko Radas u tehnici stop-animacije realizirao u suradnji s pacijentima Klinike za psihijatriju Vrapče, gdje je radio kao stručni suradnik u radnoj terapiji. u središtu radnje je Otmar kojeg sud zbog neuklapanja u društvene norme šalje u psihijatrijsku ustanovu s ciljem da ga se vrati u društveno prihvatljive okvire. Film “Sve te senzacije u mom trbuhu” (2020., Adriatic Animation) animatora, ilustratora i strip autora Marka Dješke tematizira transrodnost – nastao po stvarnom iskustvu Matie Anne Pleše, koja je ujedno i naratorica u filmu, progovara o njenom iskustvo tranzicije iz muškog u ženski rod/spol te borbi s pronalaskom iskrene intimne veze s heteroseksualnim muškarcem.
Nakon animiranog vikenda, filmski programi u sklopu projekta H15 održat će se i po završetku Festivala eksperimentalnog filma i videa – 25 FPS u rujnu te Zagreb Film Festivala u studenome kao i u sklopu Pulskog filmskog festivala u srpnju. Cilj online filmskih vikenda jest učiniti filmove različitih rodova dostupnima publici diljem Hrvatske, posebno onim gledateljima koji nemaju kino u svojoj sredini. Programi uključuju uspješne filmove koji su postizali zapažene rezultate i podršku – kako domaće publike tako i filmske struke.