‘Hit So Hard’ – Hole, Love i Cobain iz sasvim drugačijeg kuta

Patty Schemel, bubnjarka grupe Hole je na fascinantan način ispričala priču o Seattleu, rock bendu, vlastitim usponima i padovima. ‘Hit So Hard’ je dokumentarac koji nudi i jedan sasvim drugačiji pogled na glazbene ikone 90-ih.

'Hit So Hard'

Nekako je normalno za očekivati da priču o rock bendu ispriča netko tko je za pjevačkim mikrofonom ili onaj tko piše pjesme i sklada (ako to kojim slučajem ne učine svi uključeni u njega), no da to učini netko tko sjedi za bubnjevima, to je teško za očekivati. Pogotovo ako je riječ o američkoj alternativnoj grupi Hole ispred koje stoji Courtney Love, jedna od najkontroverznijih žena koja se ikad popela na pozornicu i udovica Kurta Cobaina. No eto, tu priču ispričala je bubnjarka Patty Schemel.

Ustvari Patty je ispričala svoju životnu, i kako naslov sugerira, priču blisku smrti u kojoj je pružen jedan sasvim novi rakurs na lik i djelo Kurta Cobaina i njegov brak s Courtney Love. No prije svega Schemel je dala na uvid međuljudske odnose i funkcioniranje grupe Hole, kako je to utjecalo na nju i njeno poimanje rocka kao oslobađajuće sile za sve one koji se ne uklapaju u postojeće šablone sredine. Patty Schemel u dokumentarnom filmu „Hit So Hard“ progovorila je o homoseksualnosti koju je od adolescentskog doba morala skrivati u svojoj rodnoj maloj sredini. ‘Ventil’ je pronašla u sviranju bubnjeva i to ‘muškom’ sviranju bubnjeva. U filmu govore brojne njene kolegice bubnjarke. Ujedno, većina tih glazbenica su lezbijke koje sugeriraju kako između bubnjeva i žensko-ženske ljubavi postoje velike poveznice. Naravno ne u smislu prokazivanja svake djevojke ili žene koja sjedne za bubnjeve, daleko od toga.

Ono što su i glazbeni kritičari i struka primjećivali tijekom 90-ih kad je Patty bila član grupe, jest da je ona bila kičma grupe, čvrsti temelj snažnog ritma u potpunom ekscesnom kaosu koji se često događao na pozornicama zahvaljujući Courtney Love. Love je po Schemelinim riječima uvijek bila savršeni okidač da publika podivlja, ali bez pouzdane osobe za bubnjevima teško da bi sve to moglo iznijeti koncert u pravom smjeru. A Pattyin najjači adut bilo je bonhamovski snažno udaranje bubnjeva u punk rock ritmu. Što je svakako bio bonus za moćni zvuk koji je proizvodio Hole.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hpLIhDHnw0U[/youtube]

Pored sviranja bubnjarka je imala i hobi: snimanje kamerom većine stvari koje su se događale unutar i oko grupe od trenutka kad joj se priključila. Po njenim riječima željela je dokumentirati svoj život i zahvaljujući punom koferu kazeta koje je tijekom tih godina marljivo spremala u njega ispostavilo se kasnije da ima izvrstan materijal za film.

Pošto je stalno boravila u kući Cobainovih snimila je njihov kratkotrajni obiteljski život i Kurtovo igranje s kćerkom Frances Bean. Kurt kakvog je ‘uhvatila’ na vrpci bio je komedijaš, vedar čovjek koji se sprdao na raznorazne načine, primjerice tako da svojoj šestomjesečnoj kćerki govori kako će joj kupiti Yugo kad odraste. „No kad je uzimao gitaru u ruke i počinjao pjevati uz nju, bilo je nevjerojatno koliku je preobrazbu u djeliću sekunde prošao i pretvorio se osjećanog čovjeka duboko ranjene duše. Tu se vidjelo koliko je bio velik umjetnik“, izjavila je Patty Schemel u filmu, prisjećajući se pjevača Nirvane.

Kurtovu tragediju slijedila je tragedija i u grupi Hole. Dva mjeseca nakon Cobainove smrti 1994. basistica Kristen Pfaff predozirala se heroinom, što je bio ključni trenutak odluke za razići se ili ne. No u tom trenutku, što je uistinu jedan od značajnih dijelova ovog filma, prikazana je filozofija unutar rock benda u trenutku velike unutarnje krize, nakon koje se u ovom slučaju pokazalo da je jedna tragedija samo još više ojačala veze. S novom basisticom Melissom Auf der Maur stvari su tada krenule neočekivano dobro, što se pokazalo kao nova zamka show businessa, jer kad je u priču ušao novac i filmska slava Courtney Love, prestao je postojati rock bend. Glazbena obitelj se raspala i sve se pretvorilo u posao u kojem je Love ostala sama u grupi, koja je kad se sagleda protok vremena, danas potpuno opskurna pojava na sceni.

Schemel je u gnjevu napustila bend nakon snimanja albuma „Celebrity Skin“ kojeg je producirao Michael Beinhorn, čovjek koji je već tada imao nadimak ‘ubojica bendova’, čovjek glazbenog biznisa, koji je iz ‘profesionalnih razloga’ odstranio bubnjarku iz studija, jer se Courtney Love u međuvremenu od pankerice prometnula u poslovnu ženu koja je zbog 3,5 milijuna dolara, koliko je bilo uloženo u snimanje albuma, odlučila uništiti srž svog rock benda, da bi nastavila karijeru s upeglanom pričom bez srži. Koliko je imala dobru procjenu, vidi se i danas. S druge strane život Patty Schemel se od tog trenutka pretvorio u najgori narkomanski scenarij, koji ovdje nije baš prigodno detaljizirati, a i ne treba otkriti što sve film nosi.

„Hit So Hard“ se ne bavi toliko s Courtney Love i nimalo joj ne ide na ruku. Tek indirektno je to film i o njoj. Pristala je na intervju u njemu kao i ostatak postave iz 90-ih tj. gitarist Eric Erlandson i basistica Melissa Auf der Maur i time pridonijela autentičnosti priče, jer svoje stavove nije promijenila, a otvoreno je komentirala određene situacije i također nije pokazala da ima problema s egom što ona nije glavno lice u priči o svom bendu.

Još nešto po čemu je „Hit So Hard“ vrijedan gledanja jest to što je film uspio uhvatiti i dočarati 90-te u Seattleu, po mom osobnom mišljenju, jednako kao i film „Twenty“ koji se bavi karijerom Pearl Jama. Možda je čak zornije prikazao što je u tom trenutku značilo biti tamo i otkud se pojavio taj spoj melankolije i bijesa tako karakterističan za ono što je u glazbi prozvano grungeom, ali i onim što su radili članovi Holea, koji sami za sebe kažu kako nikad nisu bili grunge, već alternativni rock bend. A mora se priznati kako se i „Hit So Hard“ može smatrati uistinu alternativnim filmom kad je riječ o rock dokumentarcima.

Zadnje od Osvrt

Idi na Vrh
X