In memoriam: Harry Belafonte (1927.-2023.) – neponovljivi

Doživjeti duboku starost od 96 godina samo po sebi se čini kao priličan pothvat, ali proživjeti to gotovo cijelo stoljeće ispunjeno izvandrednim uspjesima kakve je postigao velikan filma, glazbe i aktivizma Harry Belafonte, moglo bi se reći da to već pripada sferi neponovljivog.

Harry Belafonte (Foto: Zoran Stajčić)

Premda je rođen 1927. u Harlemu u obitelji doseljenika s Jamajke, Harold Bellanfanti mlađi djetinjstvo je proveo na rodnom otoku svojih roditelja prije nego se vratio u Sjedinjene Države i odslužio vojni rok za vrijeme Drugog svjetskog rata u američkoj mornarici. Po povratku, ovaj mladić impozantnog, gotovo anđeoskog stasa i glasa upoznao je doživotnog prijatelja i budućeg kolegu Sidneyja Poitiera s kojim je razvio ljubav prema kazalištu.

Budući da nije imao novaca za satove glume, Belafonte je odlučio priskrbiti sredstva pjevajući po njujorškim klubovima krajem četrdesetih, a već prva naznaka neponovljivosti njegove karijere može se pronaći u činjenici da ga je na njegovom prvom javnom nastupu pratio bend jednog od najvećih jazz glazbenika svih vremena, velikog Charlieja Parkera, u kojem je uz Birda između ostalih nastupao i slavni bubnjar Max Roach, a trubu je svirao tada mladi virtuoz Miles Davis.

Ne čudi stoga da je nastupajući s takvim sastavom Harry uspio zaraditi za glumačku radionicu kod njemačkog redatelja Erwina Piscatora koju je pohađao uz bok s velikanima kao što su Marlon Brando, Tony Curtis i Walter Matthau, a takav splet okolnosti uzrokovao je to da Belafonteova glazbena i glumačka karijera polete praktički istovremeno. U travnju 1953. tako će biti objavljen film “Bright Road”, prvi naslov u kojem će Harry ostvariti ulogu tumačeći ravnatelja škole, a samo deset dana kasnije izaći će i njegov prvi glazbeni hit singl “Matilda” koji će upravo sutra proslaviti jubilarnu sedamdesetu obljetnicu objave.

Karijere na paralelnim kolosjecima cvjetat će mu do kraja desetljeća. Već naredne godine ostvarit će i prvu glavnu ulogu na filmu u mjuziklu “Carmen Jones”, a 1956. objavit će i “Calypso”, album koji će mu donijeti slavu kao i nadimak kralja žanra iz naslova ploče. Pjesma koja otvara ovaj album, “Banana Boat Song” ili “Day O” (kako je na toj ploči upisana), dospijet će među prvih pet na američkoj ljestvici prodavanosti i zauvijek ostati prepoznata kao njegova zaštitna melodija.

Osim nje, na ovom albumu će se naći i “Jamaica Farewell”, pjesma čiji će refren kod nas prepjevati Darko Rundek u “Otoku”, najvećem hitu sa svog drugog samostalnog albuma “U širokom svijetu”, a koji za melodiju strofe koristi drugu poznatu Belafonteovu skladbu, “Island in the Sun”. Naslov potonje ujedno je i ime sljedećeg Harryjevog filmskog hita u kojem je glumio uz Jamesa Masona i Joan Collins, a koji je u svoje vrijeme podigao mnogo prašine jer je sugerirao međurasnu vezu između njegovoga lika i bjelkinje koju je igrala Joan Fontaine.

Nakon što odradi još dva filma 1959., Belafonte će se umoriti od uloga koje je dobivao i prepustiti ih svom starom drugu Poitieru kojemu će jedna od njih, ona u “Lilies of the Field” iz 1963., kao prvom crncu u povijesti donijeti i Oscar za glavnog glumca. Harry će se, pak, ponovno više posvetiti glazbi, što će rezultirati uspješnim albumima kao što su “Jump Up Calypso” iz 1961. (na kojem će se između ostalih naći i pjesma “Jump in the Line (Shake, Senora)” koja će četvrt stoljeća kasnije doživjeti novu popularnost kad je Tim Burton uvrsti u svoju kultnu gotičku komediju “Beetlejuice”) i godinu kasnije “Midnight Special”, jedno od kritički najuspješnijih izdanja koje je osim po odličnim pjesmama ušlo u povijest kao prva ploča na kojoj je snimljen mladi usnoharmonikaš Robert Zimmerman koji će iste godine pokrenuti vlastitu karijeru pod umjetničkim imenom Bob Dylan.

Uz sve navedeno, Belafonte će slijediti put svog prethodnika, pjevača i glumca Paula Robesona i pridružiti se pokretu za građanska prava čime će ukoračiti u treću doživotnu strast, a to je politički aktivizam. Bio je jedan od najbližih suradnika doktora Martina Luthera Kinga mlađeg što ga je dovelo na crnu listu zloglasnog senatora Josepha McCarthyja koji je djelovanje pokreta karakterizirao kao protuameričku aktivnost.

Nakon što se u sedamdesetima nakratko vrati filmu i objavi još šest glazbenih albuma, u osamdesetim godinama Belafonte će se vratiti i na političku scenu organiziranjem bojkota Južnoafričke republike zbog apartheida, a zatim i prikupljanjem sredstava za Crni kontinent osmišljavanjem humanitarne pjesme “We Are the World” koju su napisali Michael Jackson i Lionel Richie, a producirao Quincy Jones. Ovaj singl band aida USA for Africa će postati jedan od najuspješnijih u povijesti s više od 20 milijuna primjeraka prodanih u svijetu i osvojiti čak četiri Grammyja naredne godine.

Belafonte će zadnji album objaviti davne 1988., a posljednju ulogu na filmu ostvarit će trideset godina kasnije u “BlacKKKlansman” Spikea Leeja. Usto, do duboke starosti javno će izražavati svoje mišljenje o političkim pitanjima, pa će tako ostati upamćen i kao oštar kritičar posljednjih dviju republikanskih administracija, onih Georga W. Busha i Donalda Trumpa, a na izborima 2016. podršku će pružiti lijevom kandidatu Bernieju Sandersu. Sve do pred smrt pojavljivat će se i u brojnim dokumentarnim filmovima koji se bave crnačkom kulturom i političkim aktivizmom.

Premda nam je neporecivo žao što “diže sidro i odlazi”, nakon tridesetak albuma i jednako toliko filmova, bogate televizijske karijere i beskonačne energije i sredstava skupljenih u dobrotvorne svrhe, Harry Belafonte itekako je zaslužio svoj odmor na nekom osunčanom otoku onkraj ovozemaljskog horizonta.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Tema

Pjevajmo do izbora

Muzika ne dobiva izbore. U to su izgleda podjednako uvjerene sve političke
Idi na Vrh
X