Ivan Kapec 5tet ‘Interlocari’ – tako pjevaju sfere

Pomno osmišljen konceptualni album snimljen s kvintetom koji je debitirao albumom ‘Crta’ iz 2020. i koji je spoj dviju Kapecovih strasti: divljenja klasičnoj starini i njezinoj stvaralačkoj ulozi u zapadnoj kulturi, te ljubavi prema glazbi i njezinom slobodnom prelijevanju u jazzu.

Ivan Kapec 5tet ‘Interlocari’

Iznimno je rijetko pronaći klasičnog filologa i jazzista u istoj osobi, i utoliko je Ivan Kapec jedinstvena kreativna osobnost: prevoditelj s latinskoga, među ostalima, Ruđera Boškovića, Frane Petrića, Renea Descartesa i Johannesa Keplera; zaposlenik Zbirke rukopisa i starih knjiga Nacionalne i sveučilišne biblioteke (NSK) koji sklada, aranžira i snima u širokoj paleti suvremene glazbe iz jazz orbite; čitatelj starogrčkog koji je hrvatski jazz spojio s elektronskom glazbom; pasionirani proučavatelj renenansnog duha “homo universalisa”, od numerologije do geometrije i astronomije, koji svira na mnoštvu razboja suvremenog, otvorenog i neortodoksnog jazza; autor, na kraju, nedavno objavljene zbirke pjesama “Život u modrozelenoj aleji” i brojnih glazbenih albuma, od kojih bi posljednji, “Interlocari”, u razgranatoj geometriji Kapecova glazbenog i intelektualnog svijeta mogao zauzimati mjesto svojevrsne sinteze tih naizgled teško spojivih svjetova – svijeta klasične filologije i svijeta jazza.

“Interlocari”, naime, pomno je osmišljen konceptualni album. Snimljen s kvintetom koji je debitirao albumom “Crta” iz 2020., “Interlocari” je, od naslova do posljednje note, spoj dviju Kapecovih strasti: divljenja klasičnoj starini i njezinoj stvaralačkoj ulozi u zapadnoj kulturi, te ljubavi prema glazbi i njezinom slobodnom prelijevanju u jazzu. Da to dvoje spoji, Kapec je krenuo logičnim putem: za polazak je odabrao djelo “Mysterium Cosmographicum” (1569.) znamenitoga njemačkog prirodnog filozofa Johannesa Keplera (1571.-1630.), jednoga od ključnih aktera znanstvene revolucije i preteče Isaaca Newtona, koji se, u tada još jedinstvenome, po znanstvenim disciplinama još nerazlučenom istraživanju, ekstenzivno bavio i istraživanjem glazbe – koja je uostalom, “klasičar” Kapec to najbolje zna, bila jednom od antičkih “Septem artes liberales”, sedam umijeća slobodnih ljudi.

Kepler je u svom Mysteriumu, ali još mnogo detaljnije u opsežnoj kasnijoj studiji “Harmonices Mundi” – doslovno, “harmonije svijeta” – razradio stari antički koncept “muzike svijeta”, “muzike sfera” ili “harmonije sfera”, uvjeren da su “geometrijska tijela Stvoritelju pružila model po kojem je uredio cijeli svijet”. Svijet je to skladan, uređen, proporcionalan, svijet harmoničan, lijep, glazben, zvonak, kozmos koji vibrira divnom “harmonijom sfera”. Nema ničeg čudnog u tome što takva predodžba, posve u skladu s ljudskom potrebom za shvatljivim redom, kreativne umove nastavlja zanositi do dana današnjega, stoljećima nakon što je hladno oko znanosti raspršilo predodžbu o kozmosu kao vrtu božjeg stvaranja kojim odjekuje ljudskom uhu nečujna ali rajska “glazba sfera”. Naročito su takvoj predodžbi, razumljivo, bili skloni glazbenici, pa je još i šezdesetih prošlog stoljeća rezonirala u širokoj paleti glazbenih istraživanja, od psihodelije preko new agea do svakojakih elektronskih eksperimenata.

Nikakvo dakle čudo da je inspirirala i Kapeca, smjelog eksperimentatora koji Keplera pritom još čita u originalu. On je autor svih osam skladbi na albumu, a svaka je kombinacija preciznih izračuna po Keplerovim uputama, koji pružaju okvir skladbe, s manje-više slobodnim kreiranjem melodije, harmonija, tonaliteta i konačnog zvuka, u kojemu su sudjelovali svi članovi kvinteta. Rezultat je osjećaj zvonkog, širokog prostora koji odiše dobrodošlicom. Nije to svijet kakav poznajemo: istražen ali neprijateljski, prijeteći baš zato što ga poznajemo. Ne; to je svijet obnovljenih tajni, svjetlucavih nepoznanica i misteriozne nade. Album otvara skladba Fixa, blaga sinkopirana balada koja otvara pogled na kristalni eter cijele ploče u kojemu plutaju “fikse”, zvijezde stajaćice. Slijedi Cubus, “Saturnova sfera oko kocke”, oko koje se uvijaju saksofon Marija Bočića i vibrafon Šimuna Matišića stvarajući dojam širine i vedrine. Treća stvar je Pir, u grčkome i latinskom “vatra”, u koju uvode bas Hrvoja Kralja i Kapecova gitara, a poput opreznih tragača pridružuju im se ostali instrumenti u suspregnutom čuđenju pred vatrom ovoga svijeta.

Mars, četvrta skladba, ne priziva strahote bijesnoga rimskog boga rata, nego na raskošnoj podlozi bubnja Borka Rupene, Kapecove gitare i Kraljeva basa, ljubopitljivo pripovijeda o bliskom i zato možda dragom planetu. Mensor, na latinskome “mjeritelj”, središnja je skladba albuma i simbolizira Zemlju, “mjerilo svih stvari”. Prepoznatljive melodije, s potencijalom standarda, Mensor je astralna i blaga, ritmički kompleksna melodija, koja s najdužim “Nuntiusom” – “glasnik”, Merkur kao “glasnik bogova” – tvori kvalitativnu okosnicu albuma: Mensor upućuje poruku; “glasnik” je prenosi; neizvjesno putovanje račva se u paralelna smiona sola, i nalazi skladan povratak u zaštićenu luku središnje melodije: bogovi su umireni, sve će biti u redu. Venera je verzija be-bop sessiona s divnim solom Kapeca i Kralja, basista koji “kad svira, svi šute”, dok posljednja skladba, Sol, “sunce” na latinskom, ima nešto od lascivne širine latino ritma, s mnogo bubnja, te metafore središta, okosnice, izvorišta – sunca.

Kapecov kvintet na “Interlocari” kao da ima i šestog člana – tonskog majstora Stefana Amerija iz Studija Artesuono u Udinama, jednoga od najboljih studija za akustični jazz u Europi, u kojemu snimaju umjetnici znamenitog ECM-a. Amerio je osobno snimio i producirao više od stotinu albuma za ECM, umjetnike poput gitarista Eivinda Aarseta i Johna Abercrombieja, trubača Enrica Ravu, basista Garyja Peacocka… Album je snimljen u “old school” stilu, u dva dana: prvi snimanje, drugi miksanje, svaka stvar u jedan, dva, najviše tri “takea”… I prethodni album kvinteta, Crta, snimljen je u Artesuono studiju, no to je koncepcijski drukčija ploča. Amerio je zaslužan za istodobno zvonak i vibrantan, dubok zvuk Interlocarija: tu sfere i bubre i pjevaju.

Kvintet je izrastao iz prvotne dugogodišnje suradnje Kapeca s bubnjarom Borkom Rupenom u dvojcu Sonic diptych, kojemu se pridružio saksofonist Mario Bočić, a potom se izmijenili basisti Luka Veselinović i Ivor Roban Križić, da bi im se sada pridružio najmlađi od svih, Hrvoje Kralj. Tu je i Šimun Matišić na vibrafonu, multitalentirani vunderkind, učenik Garyja Burtona i Boška Petrovića, kompozitor i improvizator, sin jazzista i dramatičara Mate Matišića. Šimun je predložio i ideju za omot ploče, pretisak pisma u kojemu Kepler svojem učitelju iznosi koncept “Mysterium cosmographicuma”, i koje je u skladan plavi ovitak složila dizajnerica Maja Karić. Ploča je objavljena pod etiketom zagrebačke izdvačke kuće Nota bene records. Pa ako ima prigovora drugom albumu Kapecova kvinteta, on je u autorovoj ponešto čarobnjačkoj uronjenosti u zakučaste izračune starog renesansnog učenjaka, premda se može razumjeti alkemičarska strast klasičnog filologa i glazbenika da kamen zaboravljenih znanja pretvori u tekuće zlato suvremene muzike; dojam je, međutim, da bi album dobro funkcionirao i oslobođen renesansne ezoterije i astrološke opsjednutosti brojevima, oblicima i proporcijama. Ali naravno: tada to više ne bi bio Ivan Kapec, nego netko drugi, netko koga nigdje nema: hrvatski je jazz naime krhka biljka, pa njegovi umjetnici bivaju tim vredniji. I zato valja dići pogled prema zvjezdanome nebu: momcima koji su odsvirali “Interlocari” iz nebeskih sfera s odobravanjem namiguju dragi duhovi prošlosti: od starog Johannesa Keplera do dobrog Boška Petrovića.

Ocjena: 8/10

(Nota Bene, 2025.)

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Izdvojeno

Idi na Vrh
X