Naš poznati jazz gitaristi i skladatelj ušao je u indie struje svojim novim studijskim albumom ‘Aligatori’.
Ivan Kapec svakako ima iskustva s glazbenim žanrovima izvan jazza. Dovoljno se samo prisjetiti koliko surađuje s Majom Posavec, bilo da je riječ o radu na albumima ili pak koncertima, što onim autorskog karaktera ili pak posvetama liku i djelu Leonarda Cohena. Prije dvije godine je s kvintetom snimio odličan jazz album „Crta“ na kojem je malo plovio i međužanrovskim vodama i koji je vjerojatno također odigrao svoju ulogu u kristaliziranju ideje o „Aligatorima“.
Suradnja s Majom Posavec u ovoj priči neko je bila očekivana. U ulozi pratećeg vokala (a ponegdje je u ulozi drugog leada u duetima) prisutna je na pet, od ukupno devet pjesama, dok se u ulozi pratećeg sastava rotiraju Kapecove jazz kolege Janko Novoselić, Mario Bočić, Goran Delač, Šimun Matišić, Hrvoje Galler i Andrej Jakuš, dok je Silvio Bočić najbliže ulozi stalnog člana obzirom da je instrumentalno, tj. multiinstrumentalno prisutan u velikom dijelu repertoara.
Unatoč prijašnjem iskustvu i iskušanim imenima ovaj eksperiment je uspio djelomično, jer ‘indie teritorij’ ima svoje zakonitosti, a „Aligatori“ nekad plivaju u struji s njima, a nekad ne, što donosi i kontraefekt. Koliko god Ivan Kapec bio vrsni gitarist, on nije pjevač u nekom klasičnom smislu. Ne bi to bio pretjerani nedostatak ali u dobrom dijelu album, nažalost, on pjevuši. A u glazbi se za mikrofonom može raditi apsolutno sve osim pjevušenja. Bolje je i loše pjevati, nego pjevušiti. Uzalud su i najbolje instrumentalne pratnje kad na njih dođe pjevušenje, a Kapec to baš upadljivo radi u pjesmama „Lavanda“ i „Svijet od papira“.
Uz to svako malo na albumu izađe ‘podsjetnik’ da Maja Posavec to radi bolje. Ima u glazbenom svijetu puno pjevača kojima priroda nije dala glasnice kakve bi htjeli, ali ipak posjeduju dovoljnu snagu imaginacije i interpretacije da uvuku slušatelja u svoj narativ, ali ovdje je to pomalo narušeno. Nije ni indie pop, ni indie rock nešto gdje se teži izgurati iz prvog plana boljeg ili bolju. I tu vladaju univerzalno glazbeno pravilo da bolju ili boljeg treba istaknuti. Cijela ova stvar jednostavno vapi za boljim vokalom, a taj vokal je prisutan, ali u drugom planu (a to je Maja). Tu ne mislim na ‘tehničke performanse’, već bilo kakve koje su u stanju učiniti da vokal jasno da do znanja da vjeruje u stihove. Vokal je jedina spona između glazbe i slušatelja, njegova je uloga da se ‘nešto dogodi’. Pjevušenje je ubojica. Pjevušenje je odraz nesigurnosti u prenošenju emocija. Glazba generalno gledano ne trpi tako nešto.
Pored toga Kapecu bolje leže poletne pjesme, primjerice „Kukac“ u kojoj ga progresija prirodno natjera da ode u višu lagu. U njoj zbog toga odmah zvuči bolje jer je istrgnut iz sigurne zone i jasno je da nije stvar u boji glasa, već u interpretaciji. Ali se do tog aduta mora čekati da se odvrte tri pjesme sporijeg tempa i karaktera. Staro pankersko pravilo (ili indie, ako želite, jer punk je bio prvi ‘indie’), ako je pjevanje problematično, treba ubrzati. Stvar se onda puno brže iskristalizira.
Dakle i tu neujednačenost je trebalo spretnije posložiti i možda ne otvarati album s jednom „Grad“ koja je zahtjevna za ulogu koja joj je dodijeljena i koja bi možda po mišljenju autora ove recenzije donijela bolji balans da možda zatvara album.
Lirika slično oscilira. Smještena je negdje na razmeđi filozofskog egzistencijalizma s jedne strane i benigno senzualnih sličica koje kao da su nastale na početku ljubavnih veza. No filozofsko-egzistencijalni okviri i koketiranje s kafkijanskim univerzumom previše podsjećaju na izričaj kakav je nekad imao zagrebački bend Mika Male, i koji je, usput kazano, lucidnijom agonijom boravio u njemu.
Posezanje za reggae narativom u „Früheren Leben“ Kapeca pak nezadrživo gura prema Haustoru, a i to baš nije najsretnije rješenje u drugom (poletnijem) dijelu albuma jer se odašilje poruka da je inspiracija već presušila i da se Kapec reciklira slušateljima kroz poznate zvučne modele sa zagrebačkog asfalta.
„Aligatore“ stoga prati neujednačenost u strukturi, kao i već spomenute manjkavosti u vokalnoj interpretaciji. Nažalost, samo dokaz da nije dovoljno izaći iz jazz kanona kako bi se ušlo u kvalitetno indie ozračje.
Uz sve, čak je i trenutak u vremenu krivo odabran. Jazz je taj koji se uzdiže u posljednje vrijeme, dok je indie na silaznoj putanji.
Ocjena: 6/10
(Croatia Records, 2022.)