Ovo je kompilacija s idejom, zato je kompilacija i pol.
Što biste pomislili kakva je muzika na kompilaciji na kojoj su zastupljeni Arsen Dedić, Josipa Lisac, Goran Bregović, Zdravko Čolić, Oliver Dragojević, Ljupka Dimitrovska, Dalibor Brun, sastavi Pro arte i More te Đurđica Miličević (buduća Barlović, pjevačica Novih fosila)? Vjerojatno zabavna šlageristika, možda neki orkestrirani pop ili sentimentalne balade za široke narodne mase. Ništa od toga!
Na sceni su funk i disco iz perioda 1969. – 1979., odnosno, ono što je snimano za kuću Jugoton. Neki brojevi, kao što su „Ležaj od suza“ Josipe Lisac već poznati poštovateljima i već su semplirani, dotičnoj pjesmi Edo Maajka uzeo riff za pjesmu „Ove godine“. To nije bilo slučajno, Edo se deklarirao kao veliki poštovatelj ove faze popularne glazbe u tadašnjoj Jugoslaviji, no osim općih mjesta, kompilacija nudi manje poznate, ali podjednako dobre ubode danas možda čak i zaboravljenih izvođača i autora. „Čovjek bez ideje nije bog zna što, to je samo čovjek, ali ne i po“, grmi Marijan Kašaj na pjesmi „Ideja“. Ovo je kompilacija s idejom, zato je kompilacija i pol.
Prva misao koja padne na pamet preslušavanjem ove kompilacije koju su sastavili Dr. Smeđi Šećer i Višeslav Laboš, ovo je samo za znalce. Druga misao je – zašto samo za njih? To je istovremeno kompleksna i pristupačna muzika koja funkcionira na toliko puno razina i zvuči kao da je najbolje što je taj period sofisticiranog disco-funka dao. I dok je u Americi funk bila pretežito crnačka muzika sa svojim dobro poznatim korijenima, u tadašnjoj Jugoslaviji funka su se mašili ponajbolji autori i koristeći njegovu dinamiku i teatralnost, kombinirali nespojive žanrove, i često je koristili u filmovima i serijama. Progresivni rock, sevdah, bossa nova, soul, disco se uredno miješaju i koegzistiraju poput bratstva i jedinstva u najboljim danima.
Što se filmova i serija tiče, Alfi Kabiljo je tako napisao temu za film „Novinar“ (jako aktualan film Fadila Hadžića iz 1979.), a Arsen Dedić za seriju „Punom parom“. Tema Zorana Simjanovića iz filma „Nacionalna klasa“ ovdje nije prisutna, ali nju ionako svi znamo, njoj su se naklonili TBF-ovci u pjesmi „Genije“. Nedavno preminuli Simjanović je bio upravo to u filmskoj muzici. Od tadašnje prve lige pjevačkih grla valja spomenuti sevdah funk Zdravka Čolića „Mujo kuje konja po mjesecu“. Iako su prisutni svi faktori da stvar propadne poput prezrele kruške na umjereno do jako vjetrovit dan, to se nekim čudom ne događa. Štoviše, Čolićeve vokalize i inspirirani puhači će prebaciti priču u područje psihodelije – koja opet funkcionira.
Nešto drugačija je pjesma Ljupke Dimitrovske, koja zvuči poput duhovne mame Ide Prester, s pomalo zajedljivom interpretacijom te gorkim otrežnjenjem već na refrenu. Svojim instrumentalom „Džambo“ nije razočaralo ni Bijelo dugme bez Željka Bebeka, ovdje potpisano kao projekt pokojnog Gorana Ipe Ivandića, koji je vrlo fino iznio bubnjarsku solo dionicu. U neočekivanom se svjetlu iskazala i Đurđica Miličević, koja će promijeniti prezime u Barlović i slavu doseći kao vokal Novih fosila.
Dakle, prvi dio ove kompilacije bi se mogao nazvati, „svi sviraju i pjevaju funk“, a drugom dijelu kompilacije bi se moglo nadjenuti ime: kucamo na vrata zaboravljenih asova. Zaboravili smo da kako je Marijan Kašaj vjerojatno ne baš najkvalitetnijim stihovima Ivice Krajača dao zen funk sentiment i prisutnost, čineći vjerojatno najbolju vokalnu interpretaciju na ovoj kompilaciji. Drugo mjesto zauzima Dalibor Brun. U pratećem bendu bivšeg člana Korni grupe nadahnutog soulom i funkom će Oliver Dragojević odsvirati solo na klavijaturama, a onda će, u godinama koje budu slijedile, klavijaturist zasjeniti pjevača, koji će 1992. izdati vjerojatno najprodavaniji album te godine – „Megamix“ s preko dva tuceta hitova Đorđa Novkovića u raznim medleyima. Dragojević će pak pronicljivije voditi svoju karijeru, no to je druga priča. „Davni život“ je u svom naslovu reklo nagnuća poletnog Bruna čiji glas nije mogla zaustaviti ni senjska bura, ni kasnije utapanje u estradni prosjek. S druge strane, ostaju nam rani radovi iz davnog života.
Ova kompilacija je načinjena uz mnogo ljubavi i pažnje i nastavak „Vol. 1“ sugerira da će još zaboravljene fantazije biti oživljeno. S nestrpljenjem očekujem još, jer na ovoj kompilaciji toliko toga je sjelo na pravo mjesto, od rasporeda pjesama, preko dinamike, do raznih rariteta i iznenađenja.
Ocjena: 10/10
(Croatia Records, 2020.)