Justin Timberlake i James Hunter Six – bijeli crnci

Dvije su vrste bijelih crnaca dugo vremena najlakše dobivale prostor u raspravama o dobroj zabavnoj glazbi koja, što formalnom izazovnošću, što percipiranom autentičnošću nema problema pri aproprijaciji od strane sofisticiranih slušatelja.

Justin Timberlake '20/20 Experience' i James Hunter Six 'Minute By Minute'

Jedna su bop hipsteri kakve opisuju Norman Mailer i Julio Cortazar, a u rock eri zastupa Lester Bangs. Druga su engleski delta, odnosno, Chicago blues puristi John Mayall-Eric Clapton-Peter Green-Jimmy Page linije (koja se, ne iznenađujuće, nastavlja najbjeljim glazbenim žanrom: heavy metalom). Iako su klasne razlike između ove dvije vrste ponekad dubinske, aura legitimnosti crpljena bilo iz obrazovanja, bilo iz mačizma, od početka ih spaja u perverzni kolonijalni amalgam estetske doličnosti. Njihovim posredstvom, jazz i blues postaju i ostaju primjer dobre crne glazbe.

Treća vrsta, kompromitirana i herojska u isto vrijeme, najslavnija je, ali ujedno i najmanje prepoznata kao tradicija. Jednostavno, radi se o bijelcima koji obožavaju crnu pop glazbu i koriste ju da osvoje cijeli svijet, ne samo “svoje ljude”. Začetnici i baštinici ove tradicije svi su stožerni akteri povijesti zabavne glazbe: Al Jolson (američki Židov), Bing Crosby (američki Irac), Frank Sinatra (američki Talijan), Elvis Presley (Amerikanac!), John Lennon/Mick Jagger (Englezi). Svi odreda nezamislivi bez ljubavi prema afroameričkoj glazbi “from the heart of Dixie”, Louisa Armstronga, Billie Holiday, Little Richarda, Smokeya Robinsona i Jamesa Browna i direktne inkorporacije njenih vokalnih, verbalnih, instrumentalnih i producentskih trikova u vlastite über-popularne izričaje. Slijedom uspostavljanja rock glazbe kao glavnog zabavnog žanra i određenih boomerskih igara distinkcije koje brzo preziru besramno populističke taktike afroamerički senzibilizirane pop glazbe (iz čega se artificijelno izdvaja Lennona i Jaggera, pa čak i Elvisa!) ova vrsta bijelih crnaca ostaje trajno estetski suspektna. Počinje se raditi o rizičnoj igri, crossover snu, što se lako vidi iz stožernih figura tog perioda (Springsteen-nedovoljno crn, Lydon-nedovoljno pop, Madonna-nedovoljno cijenjena).

Justin Timberlake '20/20 Experience'

Justin Timberlake „20/20 Experience“

Crossover snu koji ipak, izmjenom nekoliko generacija, može živo disati i djelovati u liku i djelu Justina Timberlakea. Poput ranijih velikih pop tandema Sinatra/Riddle (Tin Pan Alley apoteoza) ili Green/Mitchell (sveamerička soul sinteza) Timberlake/Timbaland svojim albumima dižu spomenike ranijim trijumfima vlastite sada već post-zenitne generacije. Obojica su važni protagonisti i friško suradnici od 2003. godine, godine u kojoj prvi put u povijesti sve pozicije na Billboardovoj tjednoj top 10 ljestvici zauzimaju afroamerički izvođači (sam Timberlake se ugurao na listu neregistrirano gostujući na „Where Is The Love“ Black Eyes Peasa tog prijelomnog tjedna).

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IsUsVbTj2AY[/youtube]

Ostatak profesionalnog partnerstva T/T posvećuju slavljenju mogućnosti glazbenog svijeta koji su pomogli stvoriti. Svijeta u kojem crni producent okružuje svog bijelog pjevača ekscentrično obrađenim citatima iz svoje bogate glazbene tradicije dok bijeli pjevač prepoznaje, voli i poštuje svaki mig. „20/20 Experience“ tako paletu referenci rasprostire od Thoma Bella preko Princea do Terriusa Nasha uz Timbalandove poslovične izlete na afrički kontinent s kojih donosi rijetke darove. Gostuje i Jay-Z što nakon Clipse na Justified i T.I./Three Six Mafia suradnji na FSLS potvrđuje kako Timberlake kontinuirano uživa bezrezervnu podršku afroameričke pop (hip hop) elite. Svečani groove album koji slavi svoje autore i njihove ukuse.

James Hunter Six 'Minute By Minute'

James Hunter Six „Minute By Minute“

Iako naslovom albuma, Minute By Minute, evocira kalifornijski douche shizo blue eyed soul Malcom McDonald izvorišta, drugi bijeli crnac ovog mjeseca dolazi iz tradicije s druge strane Atlantika. Engleski soul razvija se u religijskim ekstazama mladog Vana Morrisona i opsesivnim vokalnim vježbama Erica Burdona a jedinstvene pionirske vrhunce doživljava ekstravagantnim nastupnim albumima Joea Cockera, od amerike sponzoriranim monumentom Dusty in Memphis i sublimnom lokalnom folk sinergijom ranog Roda Stewarta.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BOj-ik5ra1Q[/youtube]

Rizičnost crossover igre za ovu generaciju dobro se vidi u mizernom kritičarskom statusu koji danas uživaju (dijelom zasluženo) Cocker i Stewart, a o dugotrajnosti takvog stanja svjedoče često apriori prezreni postpunk engleski soul mani poput Georgea Michaela, Boy Georgea i Micka Hucknalla. Cinična, “plastična” soul linija koju najranije i najsugestivnije određuje kompletni estetski arsenal Micka Jaggera (pjevanje, plesanje, govor, gestikulacije, stihovi) a u slavne nastavljače broji Davida Bowiea, Bryana Ferrya, Marca Almonda i Martina Frya nije imala velikih problema s kritikom, dapače.

Autor „Minute By Minute“, James Hunter, nije opterećen spomenutim post-punk oprekama. On je soul tradicionalist koji vjeruje da su stare Bobby Bland inovacije i Muscle Shoals egzekucije nepresušan izvor crne magije koju očekuje od svog rhythm and bluesa. Vjerojatno ima pravo. Engleska distanca, tradicionalno glavno oružje i prepreka otočnim soulerima, ovdje se nikad ne nameće već kondenzira u šarmantnim, vještim, nikad malicioznim stihovima. Čak su i vokalni manirizmi njegovi vlastiti, godinama izboreni.

Ocjene:

Justin Timberlake  “20/20 Experience” (RCA/ Menart, 2013.) –  9/10

James Hunter Six “Minute By Minute” (Concord Records/ Universal Music, 2013.)8/10

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X