Fantastičan koncert i ‘double-bill’ koji u okvirima naše scene neće biti tako lako nadmašiti.
Koncert u ispunjenoj Tvornici kulture jesenas je doživljen kao velika pobjeda ne samo Klinike Denisa Kataneca, već na neki način i svih onih upornih i talentiranih autora koji su previše beskompromisni i izvan kalupa da bi dobacili do šire publike.
Premda sam dijelio taj doživljaj, istovremeno sam strahovao da bi se, što se u prošlosti često događalo na našoj nezavisnoj sceni, hype ubrzo mogao ispuhati i da će se Denis i njegov bend vratiti sviranju za probranu ekipu kužera. To se srećom nije dogodilo pa je tako i u četvrtak Vintage Industrial Bar bio pun, a sam nastup možda je bio i bolji od onog iz Tvornice. Za to nije zaslužna (samo) Klinika, nego i četvorka koja se popela na pozornicu prije njih.
Marinadu bi se dalo opisati kao tipične predstavnike kultne etikete Slušaj najglasnije Zdenka Franjića, što bi značilo da su u pitanju glazbenici koji se skoro uopće ne zamaraju promoviranjem svojeg rada, već muziku doživljavaju poput neizostavnog dijela svakodnevice. To je u njihovom slučaju rezultiralo opsežnom diskografijom u kojoj je bilo hermetičnih, mada neosporno kvalitetnih eksperimenata, ali i albuma bliskih popu na način na koji su ga, primjerice, doživljavali Talking Headsi.
Upravo na njih podsjetio je početak svirke, točnije uvodna “Poljubac za sutra” s rastrzanom funk gitarom Marina Alvira, nakon čega su u nastavku znali zazvučati i kao manje robotizirani, plesniji Kraftwerk (“Ljudi koje volim”), minimalistička elektronika (“Ufur”), ali su izvodili i pjesme koje u određenoj mjeri kombiniraju sve navedeno (“24 sata”). Neobičnim vokalnim harmonijama, instrumentarijem koji modernim gadgetima dodaje gitaru te Alvirovim poetskim sličicama, naizmjenično apstraktnim i posvećenim sitnicama koje vidimo svuda oko nas, Marinada je, kako sam zapisao u recenziji albuma “Na vrućem krovu”, istovremeno sasvim obična i krajnje uvrnuta, savršeno razumljiva i potpuno neshvatljiva, ledeno hladna i duboko emotivna.
Emotivnost nije jedino što ih povezuje sa zvijezdama večeri pošto je „Mala snaga II“, jedan od najdojmljivijih momenata opusa Klinike, nastavak istoimene Marinadine pjesme. S obzirom na gotovo opsesivno praćenje Denisa Kataneca na našem portalu, i ovaj sam njihov koncert započeo razmišljanjem što bih makar iole novo mogao napisati. Gledajući kako njegove sjetne, skoro pa ranjene poeme u glas pjevaju svi oko mene, na pamet mi je pala usporedba koja će vam se možda činiti pretjeranom pa se nadam da ću je ipak uspjeti objasniti i opravdati.
Naime, prije cca 40 godina, britanska indie scena, preciznije rečeno onaj njezin ogranak koji su sačinjavali svi oni nesretni, nesigurni i pomalo izgubljeni, dobila je svog heroja po imenu Steven Patrick Morrissey. Na našoj mikro razini istu bi ulogu mogao odigrati i Katanec jer i u njegovim se tekstovima, koliko god povremeno znaju biti kriptični i sastavljeni od čudnih metafora, očito puno njih pronalazi i zahvaljujući njima dobiva kakvu-takvu utjehu.
S druge strane, iako Klinika potpada pod indie, sličnosti sa Smithsima baš i nema, no zato se i u četvrtak dalo primijetiti asocijacija na freak folk, americanu, „OK Computer“ fazu Radioheada, rani Coldplay ali i američku kantautorsku školu čiji je jedan od predstavnika, pokojni Elliott Smith, uskrsnuo u skladbi s još uvijek aktualnog albuma „Kao zao kor“, upravo okrunjenog vinilnim izdanjem koje je bilo i direktan povod koncerta.
Usprkos uobičajeno raspoloženom bendu, pogotovo gitaristu Branetu Norcu koji čudnovatim dionicama uvijek učini pjesme barem malo drugačijima, u prvom je planu ipak bio Denis koji mi je ponovno izgledao kao da duboko proživljava svaki stih i da bi se pred nama, potpuno slomljen, svaki tren mogao srušiti. Ostavljanje i zadnjeg atoma snage na bini s vremenom sam počeo doživljavati zaštitnim znakom gotovo kao i njegov vokal, ali zahvaljujući tome skladbe poput „Ušća“, „Konj“, „Prijateljstvo II“ ili „Patkica“ dobivaju dodatnu dozu vjerodostojnosti i uvjerljivosti. U tom kontekstu, djeluje pomalo iznenađujuće da se sjajno snalaze i u bržim, žešćim stvarima kao što su „Klinika“ ili „Srećko iz zemlje trećeg svijeta“.
Da više ne duljim, fantastičan koncert i „double-bill“ koji u okvirima naše scene neće biti tako lako nadmašiti.