Neki bendovi nisu bendovi, a neki ljudi nisu ljudi već Klot-ljudi.
Neki bendovi nisu bendovi. Neki bendovi su, poput Klotljudi, (auto)destruktivna sila prirode. Kad bismo regionalnu scenu zamislili kao neki kaubojski film, oni bi u njemu vjerojatno bili prikazani kao razbojnička banda koja terorizira svaki grad u koji ujaše. Predvođeni divljim pjesnikom kojeg smo dosad znali kao Kimija, a koji je sad, eto, promijenio ime u Ilija Uzelac, a čiji manirizam i vibru nismo još imali priliku vidjeti otkad je Goran Bare bio mlad i drogiran izvan granica pristojnosti, na pozornicama i izvan njih ovi mlađahni Srbi šire kaos do razine u kojoj publika može biti i zabrinuta ne samo za opstojnost ovog projekta, već i za dobrobit i zdravlje tih neobičnih Klot-ljudi.
Dobre vijesti iz njihovog tabora došle su na samom početku ove godine kad smo saznali da se nisu međusobno poubijali, niti raspali u skladu s nekim glasinama koje su zakružile po kuloarima, već su na digitalnim platformama objavili dvostruki singl koji su činile pjesme “Albanija” i “Vila”. Ovog vikenda, točnije u nedjelju, uslijedio je i novi dugosvirajući album “Moda”, ali većina spomenutih digitalnih servisa nije dopustila upload materijala jer su naslovnicu koja prikazuje ženu koja svojim tijelom u rubno seksualno eksplicitnim pozama ispisuje četiri slova što čine naslov albuma.
Glazbeni smjer koji slijede na “Modi” Klotljudi su nazvali “deathpopom” i on svakako označuje odmak od u njihovom izričaju dosad prevladavajuće post punk estetike koja se sjajno poklapala s agilnom otkačenošću Kimijevog autorskog stila, a koja je do vrhunca dovedena na albumu “Fašizam ljubavi” iz 2021. godine. To, naravno ne znači da deathpop, kako ga sami nazivaju, nije jednako pogodan za njegovu ekspresiju, no na prvo slušanje na novom albumu bend se previše priklanja aktualnim trendovima na sceni koja u sve većoj mjeri teži prema sličnom zvuku (pa je, primjerice, i rock power duo Djeca! s ove strane granice već nakon prvog albuma postao spin off projektom Pocket Palme), a ono što je Klotljude činilo jedinstvenima bilo je upravo njihovo odbacivanje bilo kakvih trendova i ustaljenih obrazaca. Ali, ne zove se album “Moda” bez razloga, a poučeni životnim iskustvom dobro znamo i da prvi dojmovi znaju biti varljivi, pogotovo kad su u pitanju bendovi koji nisu bendovi i ljudi koji nisu ljudi već tamo nekakvi Klot-ljudi.
Bilo bi, naime, pogrešno pomisliti da je deathpop u jednakoj mjeri radio friendly kao sveprisutna i “moderna” elektro varijanta sličnog izričaja. Dosta je tu prljavštine i grubosti koja se odvija ispod našminkane površine, pa ploču tako otvara izrazito abrazivna gitara preko brutalnog post punk beata u “Lunarnom izgovoru”. Izvrsna bi “Deva” po melodijskoj strukturi mogla biti čak i potencijalnim radijskim hitom da nije toliko luda i nošena britkom bas linijom te dovodi do povremenih eksplozija žestine koje unose “death” u deathpop.
S pjesmom “Boye pravde” ploča napokon ulazi u ono što u PR tekstu bend naziva “vrstom magije” na kojoj “počiva celokupna poruka ovog albuma” i sa svojim nadrealističkim referencama na kosovski ciklus i “Hrista s tetovažom na butini” mogla je poslužiti kao najavni singl koji bi najbolje dočarao novi stilski zaokret ove razbojničke bande da ta čast nije pripala pjesmi “Neki bendovi” koju smo citirali na početku ovoga teksta. “Ilijina fantazija” svojevrsni je manifest ludila novog Kimijevog alter ega, dok “Gej sila” u sjećanje priziva The Birthday Party i zvuk gitare Rowlanda S. Howarda na pjesmi “Ho-Ho” s albuma “Prayers on Fire”, jednako kao što i koncerti Klotljudi održavaju na životu konfliktni kaos ovih australskih im prethodnika.
Neki bendovi nisu bendovi. Neki bendovi su, poput Klotljudi, plod donekle poremećene vizije s dovoljno umjetničkog integriteta da ostanu svoji i kad se naoko približavaju modi. Njihovu “Modu” zato možda treba čitati kao nastavljanje iste borbe drukčijim sredstvima, pa možda čak i subverziju tih istih trendova u koje se infiltriraju. Ako je ovo suvremena verzija glazbenoga terorizma, potrebno nam je više toga.
Ocjena: 8/10
(Mrtov Konj, 2024.)