Ploča Makaye McCravena ‘Universal Beings’ iz 2018. dobila je svoj nastavak u obliku istoimenog kratkog dokumentarca i njegovog soundtracka koji donosi dodatni materijal s izvornih sessiona.
Čikaški jazz bubnjar i producent Makaya McCraven na scenu je stupio 2012. godine svojim debitantskim ostvarenjem “Split Decision”, da bi na sljedećem izdanju “In The Moment” započeo razvijati vlastiti model “organske beat glazbe” zabilježene uživo u improvizacijskom muziciranju naknadno provučene kroz ambijentalne i hip hop filtere. Korak dalje u tom procesu označava njegovo sljedeće izdanje te ujedno i album kojim se napokon probija u središte pozornosti jazz scene, album “Universal Beings” iz druge polovice 2018. godine.
Na toj dvostrukoj ploči svaka od strana zabilježena je u zasebnom gradu s posebnim bendom (uglavnom tamošnjih) glazbenika. Sav materijal snimljen je uživo, bilo u garažama pretvorenim u studio, ili pak u klubovima pred publikom. Taj materijal je kasnije rezan i lijepljen poput kolaža u cjelinu u procesu nalik onome koji je (analogno) koristio Teo Macero pri stvaranju fusion remek-djela Milesa Davisa kao što su “In A Silent Way” i “Bitches Brew”.
Prva strana tako nastaje u New Yorku, a ovdje McCraven vodi sastav koji je po pitanju instrumentarija svakako najzanimljiviji, budući da se u njemu nalaze harfistica Brandee Younger, čelistica Tomeka Reid te vibrafonist Joel Ross, dok bas drži odlični Dezron Douglas. U rodnome Chicagu glavna zvijezda sastava je fantastični britanski saksofonist Shabaka Hutchings (poznat iz bendova kao što su Sons of Kemet, The Comet Is Coming te Shabaka and the Ancestors), dok na njegovoj poziciji na londonskim sessionima briljira sjajna Nubya Garcia koji smo imali priliku gledati na Dimensions festivalu u Pulskoj areni iste godine kad je snimljen i “Universal Beings”. Na završnom setu iz Los Angelesa pak ističe se violinst Miguel Atwood-Ferguson, kao i jedan zgodan filozofski razgovor u iz kojeg je izvučen i naziv albuma.
Ovakav inovativan pristup i miks šarolikih žanrova donijeli su McCravenu hvalospjeve kritike, a sam Makaya je diskografski put nastavio objavljivanjem suradnje s francusko-američkim fusion trubačem Antoineom Berjeautom “Moving Cities”, a zatim i ovogodišnjom “reimaginacijom” deset godina starog spoken-word albuma Gila Scott-Herona “I’m New Here”. No, čini se kako u međuvremenu priča o “Universal Beings” nije bila ispričana u potpunosti, jer je prošli tjedan objavljen i kratki dokumentarac istog imena, kao i dodatna ploča “Universal Beings E&F Sides” koja donosi još četrnaest izvadaka s izvornog izdanja. Ovaj album zasad je dostupan na streaming servisima, a fizičko izdanje uslijedit će najesen.
Film “Universal Beings” u svom ograničenom rasponu u manje od pola sata pokušava ispričati McCravenovu životnu priču koja je bitna za njegov glazbeni razvoj. Otac mu Stephen McCraven također je bio jazz bubnjar, a majka mađarska Židovka Agnes Zsigmondi bila je multi-instrumentalistica i pjevačica u folk sastavu Kolinda. Makaya je prve glazbene nastupe imao upravo s njom, što je utjecalo na njegovo nadžanrosvko shvaćanje muzike te mu razvilo interes za kombiniranje instrumentarija koji inače ne smatramo prvenstveno džezerskim. Paralelno s pričom o Makayinom glazbenom sazrijevanju, film kroz živu građu i razgovore sa suradnicima prati nastanak snimki s istoimenog albuma i daje nam dodatan uvid u kreativni proces, kao i izravan pogled u trenutak rađanja improvizacijskog temelja ploče.
Album “E&F Sides” služi kao svojevrstan soundtrack ovog kratkog, ali dovoljno otkrivajućeg filma. Pjesme na njemu razlikuju se od onih s izvornika po tome što ne odaju toliko dojam kompozicija koje nastaju kao plod jednog sessiona koji se odvija pred nama i manje su proizvodom kolektiva jer na njima glavnu riječ najčešće ipak vodi sam McCraven. Na pjesama poput “Half Steppin'” beat prelazi čvrsto u područje techno glazbe, dok skladbe poput “Beat Science” služe kao showcase Makayinoga stila prema kojemu je ova pjesma nazvana. Neki od brojeva izravni su plodovi izvornika, pa se tako ovdje nalaze i “Universal Beings Pt. 2” te “Butterss Fly”, varijacija pjesme “Butterss’s” s originala, naslovljene prema basistici Anni Butterss koja predsjeda ovom izvedbom.
Ovih dana u glazbenim je krugovima mnogo prašine podigla izjava šefa Spotifyja Daniela Elka kako glazbenicima nije više dovoljno da izbacuju novi album svake tri do četiri godine, već nova pravila industrije nalažu izvođačima konstantan output i angažiranje publike. Može se reći da pristup koji nam predstavlja Makaya McCraven označava kvalitetan način suočavanja s takvim zahtjevima tržišta na način da se jedno “veće” izdanje može popratiti još jednim naknadnim koje donosi dodatan pogled na ono prvo, nastavljajući tako njegovu započetu premisu i vraćajući mu aktualnost pozivanjem na ponovno slušanje i novo otvaranje dijaloga s prvotnim zamislima. Kada bi svi glazbenici imali proizvode kao što je “Universal Beings”, Elkovu izjavu ne bismo nužno tretirali kao zahtjev za žrtvovanjem kvalitete zbog kvantitete, već bi svaka priča mogla biti produžena novim pojašnjavajućim poglavljem za one koji žele znati više.