MONTAЖ$TROJ obilježio 35 godina umjetničke odgovornosti i društvenog angažmana

Borut Šeparović uz autorski tim najavio premijeru svoje nove predstave koja nastaje u suradnji s GDK ‘Gavella’.

35. godina Montažstroja (Foto: Samir Cerić Kovačević)

U nedjelju 22. prosinca u Gradskom dramskom kazalištu “Gavella” svečano je obilježena 35. obljetnica osnivanja umjetničkog kolektiva MONTAЖ$TROJ. Odnoseći se s pijetetom prema tragediji u OŠ Prečko, događaj je protekao bez slavlja. Konferansu je vodila prijateljica i dugogodišnja suradnica kolektiva, novinarka Ivana Dragičević, a s prisutnima su svoja sjećanja na projekte i suradnje s MONTAЖ$TROJEM podijelili Leo Rafolt, autor monografije o MONTAЖ$TROJU, Ana Stunić, dugogodišnja suradnica i prijateljica i zastupnik u Europskom parlamentu Gordan Bosanac, jedan od prvih članova kolektiva.

22. prosinca 1989. godine, MONTAЖ$TROJ izveo je svoju prvu umjetničku akciju, manifestno proglašavajući program “teatralizacije nogometne kulture”. Time su postavljeni temelji jedinstvenog kulturnog projekta koji spaja različite umjetničke prakse i nove medije, usmjeren na društveno odgovorno djelovanje. U turbulentnom razdoblju političkih i društvenih promjena, kada su pad Berlinskog zida i hapšenje Ceaușescua označili kraj jedne ere, nekolicina mladih, nezadovoljna institucionalnim okvirima, krenula je u potragu za novim načinima umjetničkog izražavanja. Početna ideja, “teatralizacija nogometne kulture”, bila je odgovor na tadašnju stvarnost – dinamičnu, kaotičnu i masovnu.

Borut Šeparović na proslavi 35 godina Montažstroja (Foto: Samir Cerić Kovačević)

Prvi korak bio je performans “Kopačka u galeriji”, inspiriran Maljevičevim “Sportašima”, kojim su postavili temelje MONTAЖ$TROJA kao interdisciplinarnog projekta. Ime MONTAЖ$TROJ upućuje na “montažu atrakcija” i simbolizira stroj koji proizvodi umjetničke, ali i društvene atrakcije. Rad se nije zadržavao samo na kazalištu, već se širio na galerije, javne prostore, glazbu i audiovizualne medije, uvijek ukorijenjen u duhu vremena.

“Iako smo isprva zamišljali MONTAЖ$TROJ kao petogodišnji projekt, on već 35 godina djeluje kao društveno angažirana umjetnička platforma, ostajući vjeran misiji da umjetnost bude alat za kritiku, dijalog i odgovornost prema društvu u kojem nastaje” – rekao je Borut Šeparović, osnivač umjetničkog kolektiva MONTAЖ$TROJ.

Kroz proteklih 35 godina, MONTAЖ$TROJ je postao sinonim za angažiranu umjetnost u Hrvatskoj, beskompromisno ukazujući na probleme našeg društva i postavljajući pitanja koja su često ostajala zanemarena. Misija ovog kolektiva bila je i ostala jasna: umjetnost mora preuzeti odgovornost za zajednicu u kojoj nastaje. Svaki projekt MONTAЖ$TROJA bio je proces stvaranja, suradnje i promišljanja. Raznolikost njihovih projekata i brojni suradnici koji su tijekom godina sudjelovali u radu kolektiva svjedoče o vitalnosti i važnosti ove umjetničke prakse.

Kast predstave ‘Slijepi vode slijepe’ na proslavi 35 godina Montažstroja (Foto: Samir Cerić Kovačević)

Povijest MONTAЖ$TROJA ogleda se u povijesti burnih društvenih događaja posljednjih desetljeća, uvijek u dijalogu s vremenom i zajednicom, koristeći umjetnost kao alat za istraživanje i promjenu. Kolektiv je prošao kroz različite faze i atribute – od nogometnog, (pseudo)dokumentarnog, političkog do aktivističkog – no ostao je vjeran svojoj osnovnoj ideji: objedinjavanju umjetničkih disciplina i medijske kulture u svrhu društvene odgovornosti.

“Za nas u MONTAЖ$TROJU kazalište je opće dobro. Ono mora biti prostor osvještavanja, propitivanja i izazova – ne samo za publiku, već i za nas same. Naša umjetnost nije samo refleksija stvarnosti, već alat za njeno mijenjanje. I zato, dok kriza traje, MONTAЖ$TROJ nastavlja postavljati pitanja i tražiti odgovore. Jer odricanje od angažmana značilo bi sudjelovanje u šutnji. A šutnja nikada nije neutralna.” – pojašnjava Šeparović, redatelj i umjetnički voditelj kolektiva.

Ova obljetnica ne slavi se samo kao retrospektiva postignuća, već se koristi i kao prilika da promislimo o budućnosti u kojoj će MONTAЖ$TROJ i dalje pomicati granice umjetnosti, odgovornosti i zajedništva. Naime, umjetnički kolektiv MONTAЖ$TROJ obilježava 35 godina djelovanja novim autorskim projektom Boruta Šeparovića pod nazivom “Slijepi vode slijepe” u suradnji s Gradskim dramskim kazalištem Gavella. Premijera je zakazana za 22. siječnja 2025., a uz Boruta Šeparovića projekt su predstavili dramaturg Filip Rutić, glumci Sven Medvešek, Filip Križan, Franjo Dijak, Ivan Grčić, Anđela Ramljak i Rok Juričić.

Kast predstave ‘Slijepi vode slijepe’ na proslavi 35 godina Montažstroja (Foto: Samir Cerić Kovačević)

Predstava istražuje fenomen post-istine kroz vizualni i konceptualni okvir Bruegelove slike Parabola o slijepima, ali i složeni odnos čovjeka i umjetne inteligencije, propitujući kako tehnologija mijenja stvarnost i čini nas “slijepima” za istinu uslijed informacijske zbrke i predrasuda. Inspiraciju pronalazi u tekstovima Karla Čapeka (R.U.R.) i Mauricea Maeterlincka (Slijepi), čime otvara teme moralnih posljedica tehnologije, izolacije i egzistencijalnog straha. Ključni dijelovi predstave bave se pitanjima identiteta, rada i dokolice, dok nelinearna struktura i multimedijalne tehnike dodatno naglašavaju slojevitost priče.

Kazališni projekt “Slijepi vode slijepe” bavi se “teatralizacijom” fenomena post-istine kroz vizualni i konceptualni okvir “Parabole o slijepima” Pietera Bruegela starijeg, slike koja je zapravo vizualna interpretacija biblijske parabole iz Evanđelja po Mateju (15:14), gdje Isus kaže: “Ako slijepac slijepca vodi, obojica će u jamu pasti.” U današnjem vremenu, koje je obilježeno tehnološkim napretkom i dominacijom informacija, postoji sveprisutna opasnost od manipulacije i dezinformacija. Breugelova slika služi kao metaforičko upozorenje na rizike slijepog prihvaćanja informacija, naglašavajući potrebu za kritičkim razmišljanjem u svijetu gdje subjektivna uvjerenja često nadjačavaju objektivne činjenice. U kasnom kapitalizmu, gdje mediji potiču senzacionalizam radi profita i gdje je granica između stvarnosti i fikcije zamagljena, izazivaju se koncepti istine i stvarnosti. U ovom okruženju, umjetnost može imati dvostruku svrhu: pružiti introspekciju o našim subjektivnim stvarnostima i istovremeno djelovati kao alat za njihovu manipulaciju.

Scensku glazbu potpisuje Ana Đurić Konstrakta, oblikovatelj zvuka i videa je Konrad Mulvaj, Martina Tomić je suradnica za scenski pokret, Zdravko Stolnik je oblikovatelj svjetla, a Patrik Sečen asistent redatelja.

MONTAЖ$TROJ ovim naslovom prvi put surađuje s Gradskim dramskim kazalištem “Gavella”, a predstava “Slijepi vode slijepe” teži preispitati granice kazališnog izraza i njegove uloge u suvremenom društvu, radom koji kombinira tradicionalne umjetničke oblike s tehnološkim iskustvima i pristupima te poziva publiku na promišljanje vlastite uloge u suvremenom digitalnom svijetu.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Vijesti

Idi na Vrh
X