Omer Avital Qantar na JAZZG-u – publika na nogama uz radost muziciranja

Kvintet Omer Avital Qantar u ponedjeljak je priredio predivno i nezaboravno zatvaranje 11. Zagreb Jazz Festivala.

Omer Avital Qantar u Muzičkoj akademiji u sklopu 11. Zagreb jazz Festivala (Foto: Vedran Metelko)

Znate za onu izlizanu frazu: ‘radost muziciranja’? Toliko je puta upotrijebljena u bezbrojnim tekstovima kad se trebalo opisati nešto što je bilo više od nastupa, čak isuviše puta da je i težina te fraze s vremenom nekako ‘olakšala’. U ovom trenutku opisati što se dogodilo u ponedjeljak u Muzičkoj akademiji u Zagrebu na završnoj večeri 11. Zagreb Jazz Festivala najtočnije i najpreciznije bi stalo u tu frazu, koju, koliko me sjećanje služi, mislim da upotrebljavam po prvi put otkad pišem o glazbi, a pišem već neko vrijeme.

Ono što je priredio sastav Omer Avital Qantar bila je čista radost muziciranja. Bila je tako od samog početka kad je taj kvintet predvođen izraelskim kontrabasistom Omerom Avitalom izašao na pozornicu. U nepunoj minuti je tijekom prve izvedbe signalizirano ton majstoru da poglasni neke od instrumenata, posebice Avitalov kontrabas nakon čega je topli i moćni groove počeo snažnije strujati dvoranom.

Omer Avital Qantar u Muzičkoj akademiji u sklopu 11. Zagreb jazz Festivala (Foto: Vedran Metelko)

Omer Avital nije skidao osmijeh cijelo vrijeme nastupa. Okružen mlađim glazbenicima doimao se kao lik koji je banuo na tulum i preuzeo glavnu riječ u dizanju raspoloženja. Pod njegovim vodstvom su se brojne improvizacijske solo izmjene ostatka benda činila kao dječja igra – živahna komunikacija u kojoj je Avital samo ponekim migom, još većim osmijehom, grimasom ili brzom gestom upiranja kažiprsta određivao hoće li se na publiku strovaliti saksofonski, klavirski, bubnjarski ili kontrabasistički solo.

Raspon utjecaja također je bio famozan. Kvintet u kojem niti jedan član nije ispred sebe imao nikakve notne zapise kovitlao je pred publikom harmonije židovske tradicionalne glazbe, afrokubansku vrućicu i njujršku jazz vrevu. Ulazili su i u obrasce popa i rocka i potom ih razvijali u nekom svom smjeru. Naime, Omera Avitala je netko od ushićenih jazz kritičara prozvao novim Charlesom Mingusom. To je pred koncert zvučalo možda prenapuhano kao što svaki PR materijal teži napuhavanju činjenica, no kako je koncert odmicao, to se počelo nametati kao potvrda usporedbe s legendarnim kontrabasistom koji je nekoć suvereno baratao svim glazbenim izazovima svog vremena.

Omer Avital Qantar u Muzičkoj akademiji u sklopu 11. Zagreb jazz Festivala (Foto: Vedran Metelko)

Nakon službenog dijela koncerta je bio kristalno jasno da je uragan Omer Avital Qantar poharao dvoranu Muzičke akademije i da je to bio najljepše moguće zatvaranje JAZZG-a. No onda se dogodio bis.

Znate, u devedeset posto su bis izlasci jazz sastava protokolarna stvar poput onog poziva da nakon koncerta ispred dvorane odete kupiti CD. Izvede se obično još jedna, najviše dvije skladbe u desetminutnoj nadoknadi službenog vremena. Ali uvijek ima onih deset posto koji odskaču od pravila. U ponedjeljak je taj otklon napravio Omer Avital Qantar.

Omer Avital Qantar u Muzičkoj akademiji u sklopu 11. Zagreb jazz Festivala (Foto: Vedran Metelko)

Naime, odsvirali su oni jednu skladbu, ali je to trajalo dobrih pola sata. Priuštili su nam ono što sastavi obično rade na probama. Potpuno su si dali oduška, toliko im se sviralo i toliko su bili raspoloženji za iskakanje iz okvira s improvizacijama koje su bile čisti izazov svim članovima za neoubuzdani tour the force, kao da ne žele da ta koncertna večer završi. A publika je svjedočila radosti muziciranja – muziciranja od silne količine radosti i radosti koju je izazivalo muziciranje. Začarani krug u kojem bravurozna sola više nisu bila svrha sviračkom egu, već stopostotno ulaganje sebe u jednu moćnu glazbenu konstrukciju. Nevjerojatan timski rad.

No postojao jedan detalj koji Avital držao pod kontrolom, a to je bio praskavi bubnjarski solo kolege Aviva Cohena. Naime, kao da mu cijeli koncert nije dozvoljavao da se razdivlja na način kako je to već puno puta napravila puhačka sekcija, već je to ostavljeno za sam kraj, za katarzični krešendo, nakon kojeg je ostalo samo da odjek skoro dvosatnog emitiranja siline glazbenih emocija podigne publiku na noge i isprati Omer Avital Qantar srčanim aplauzom i glasnim povicima odobravanja.

Saznajte više:

Aaron Diehl Trio na JAZZG-u – poput šetnje muzejom

Vijay Iyer & Wadada Leo Smith na JAZZG-u – slobodni kao…

Bassekou Kouyate & Ngoni Ba u Tvornici otvorili 11. Zagreb Jazz Festival

Zadnje od Izvješće

Idi na Vrh
X