Jučerašnjim objavljivanjem nominacija za Zlatni globus i Critcs’ Choice može se reći da je i službeno formirana utrka nove sezone filmskih nagrada koja će završiti ceremonijom dodjele Oscara krajem ožujka sljedeće godine.
Prije svega, valja napomenuti da Zlatni globus danas više ne predstavlja ono što je nekad bio. Štoviše, lanjski skandal koji je uključivao optužbe na račun organizacije Udruge stranih novinara koja dodjeljuje ovu nagradu po pitanju rasizma, klasizma i seksizma, kao i biračko tijelo koje je nepopularno sačinjeno od suviše bijelih muškaraca doveli su čak i u pitanje održavanje budućih dodjela Globusa. Premda HFPA tvrdi da su problemi razriješeni, a dodano je još dvadesetak članova kako bi se stvorila raznorodniji glasački stroj, filmski svijet sve ozbiljnije traži drugu nagradu koja će preuzeti ulogu Globusa kao rane smjernice za oskarovsku trku, a sve upućuje na to da bi ta čast mogla pripasti sve popularnijoj nagradi Critics’ Choice koja u posljednje vrijeme prilično točno prognozira izbor Akademije, a svoje je nominacije objavila jučer gotovo istodobno kao i Hollywood Foreign Press Association.
Dva naslova koja dominiraju na oba popisa nominiranih su crno-bijela drama o odrastanju na ulicama naslovnog grada u Sjevernoj Irskoj u doba početka političkog nasilja 1969., „Belfast“ u režiji Kennetha Branagha, te gay vestern redateljice Jane Campion „The Power of the Dog“, njezin prvi filmski uradak u posljednjih dvanaest godina. Oba filma skupila su po sedam nominacija za Globuse, uključujući one za najbolji film i režiju, dok je Branaghov film nominiran za jedan Critic’s Choice više od glavnom konkurenta i sa jedanaest nominacija dijeli prvo mjesto s obradom klasičnog mjuzikla „West Side Story“ u režiji Stevena Spielberga.
Ipak, Spielbergov remake filma koji je prije šezdeset godina nagrađen Oscarom u kategoriji najboljeg filma suočio se s problemom koji će mu zasigurno otežati put do nagrada, a to je činjenica da je postigao prilično loš rezultat u prvom vikendu prikazivanja u američkim kinima. U samom vrhu trke, s jednako nominacija za Critics’ Choice kao i „The Power of the Dog“ našao se i „Dune“ Denisa Villeneuvea. Na osnovu samih nominacija prije nego što je ijedna nagrada dodijeljena teško je prognozirati u kojem će se smjeru klatno zaljuljati, pogotovo nakon puna tri mjeseca trke u kojima će se percepcija o predloženim filmovima sigurno mijenjati.
Najveća snaga “Belfasta” leži u sjajnom glumačkom ansamblu i divnoj crno-bijeloj fotografiji koju potpisuje nominirani Haris Zambarloukos, a koja nostalgično prati političku nestabilnost čiji razvoj promatramo kroz oči dječaka Buddyja (Jude Hill). Njegov osmijeh puni film jednakom toplinom kao i soundtrack sačinjen gotovo isključivo od sjajnih, premda anakronih, pjesama Vana Morrisona. Osim onih spomenutih za film, režiju i fotografiju, “Belfast” je skupio i čak četiri glumačke nominacije za Critics’ Choice: dvije u kategoriji sporedne muške uloge (Jamie Dornan i Ciarán Hinds), sporednu žensku za Caitríonu Balfe za ulogu Buddyjeve majke, te onu za najboljeg mladog glumca koja je pripala Hillu. Uz sve to jasno je da je osigurana i nominacija za najbolju glumačku postavu, a natjecat će se i u kategorijama najboljeg izvornog scenarija, scenografije i montaže.
“The Power of the Dog” je dirljiva priča o istospolnoj ljubavi kauboja što će nas svako prisjetiti na film “Borkeback Mountain” Anga Leeja iz 2005. godine i dodjelu Oscara na kojoj je ta drama u očima mnogih nepravedno uskraćena za nagradu za najbolji film. Netflixov vestern za Critics’ Choice suočit će se s “Belfastom” u ključnim kategorijama filma i režije, a ako stvari krenu u korist ovog naslova do dodjele Oscara, Campion bi mogla postati trećom ženom u povijesti, ali i drugom uzastopnom, kojoj je pripala nagrada za najbolju režiju. Nadalje, izravni sraz dvaju favorita gledat ćemo i u kategorijama najboljeg sporednog glumca gdje “The Power of the Dog” predstavlja mlađahni Kodi Smit-McPhee, te sporedne glumice (Kirsten Dunst), glumačkog ansambla, filmske fotografije i montaže, ali ne i scenarija budući da je ovdje riječ o adaptaciji predloška te se stoga nalazi u za to određenoj kategoriji.
Možda najveća snaga ovog filma leži u briljantno nijansiranoj glavnoj ulozi Benedicta Cumberbatcha koji će se u kategoriji najboljeg glumca suočiti s Willom Smithom. U ovom trenutku favorit je ipak Smith za svoju ulogu u biografskoj drami “King Richard” koja prati uspon Richarda Williamsa, oca teniskih legendi Venus i Serene. Ovaj film osim Smithove skupio je još pet nominacija, uključujući one za najbolji film, sporednu žensku ulogu (Aunjanue Ellis) i najbolji izvorni scenarij, no najviše nade polaže upravo u sraz svoje zvijezde s Cumberbatchom u koji su uključeni još i Denzel Washington s ulogom u “The Tragedy of Macbeth” braće Coen, te s vjerojatno manje izgleda Nicolas Cage (“Pig”), Peter Dinklage (“Cyrano”) i Andrew Garfield (“tick, tick…Boom!”).
U kategoriji najbolje glumice ulogu favorita trenutno drži Kristen Stewart za film “Spencer” u kojemu tumači princezu Dianu. Ovaj film Pabla Larraína nastavlja putem kojim je redatelj ranije kročio s “Jackie”, biografskom pričom sa snažnom glavnom ženskom ulogom uz lijepu fotografiju i kostimografiju, ali s malo opipljivog sadržaja. Najjači adut ovog filma, osim naravno Stewart, zapravo je sjajna glazba Jonnyja Greenwooda iz Radioheada koji je nakon nekoliko godina neaktivnosti na području filmske glazbe (još od “Phantom Thread” Paula Thomasa Andersona) ove godine nominiran i za “Spencer” i za “The Power of the Dog”.
Budući da su nominacije za Critics’ Choice tek prvi korak u otvaranju sezone nagrada za bilo kakve ozbiljnije prognoze je još rano. Još uvijek čekamo priliku da vidimo mnoge od nominiranih filmova, pa ćemo stoga se i ostatku sezone truditi pratiti razvoj događaja sve do njezinog završetka i dodjele Oscara.