Panmonizam u Lisinskom – Kad zvučni kontrast ne boli

U Zagrebu je u petak navečer u maloj dvorani Lisinskog održan koncert mikrotonalne glazbe za klavirske skladbe skladatelja Zorana Šćekića u izvedbi pijanistice Ane Žgur i kolege joj Matije Dedića, kao i izložba inih Ščekićevih dostignuća – prototipa glazbenog stroja i instrumenta.

Ana Žgur na Panmonizmu u Lisinskom (Foto: Krešimir Godina)
Ana Žgur na Panmonizmu u Lisinskom (Foto: Krešimir Godina)

U sklopu manifestacije Euro Micro Fest 2015., javnosti je predstavljen rad skladatelja, znanstvenika i izumitelja glazbala Zorana Šćekića koji je riješio problem postavljen od grčkog matematičara Pitagore još prije dva tisućljeća, problem zvučanja prirodnih intervala. Nakon studija jazz-gitare na Akademie fur Musik und Dartstellende Kunst u Grazu, Ščekić je živio kao profesionalni glazbenik i svirao mainstream jazz u duetu s Nenadom Vasilićem, i.o., da bi se kasnijim usavršavanjem iz kompozicije na Sibelius Akademia u Helsinkiju upoznao s putanjom na kojoj će izumiti prepariranu slide-gitaru te patentirati vlastite instrumente. Inače je iz umjetničke obitelji čija su ostvarenja jednako tako upraćena i na plesnoj sceni, te je tako i sam pisao primijenjenu glazbu s jakim osobnim pečatom za produkcije Histerije Nove.

Izložba prototipa glazbenog stroja i instrumenta Zorana Sćekića (Foto: Krešimir Godina)
Izložba prototipa glazbenog stroja i instrumenta Zorana Sćekića (Foto: Krešimir Godina)

Predavač je na International symposium in microtonality u Beču, Helsinkiju i Varšavi gdje premijerno predstavlja mikrotonalne kompozicije na Chopinovom konzervatoriju. U suradnji s Jazz orkestrom HRT-a aranžira kompoziciju koja je dobitnik Porina u kategoriji jazza, autor je koncerta za Big Band “Spiralne kronike”, te koncerta za Tamburaški orkestar i Jazz orkestar HRT-a “Igra, nebo & jabuke”. Predstavlja Hrvatsku na koncertima EBU u Zagrebu i REKA u Londonu u sklopu Olimpijskih igara. Suautor je reizdanja knjige “Muzika i matematika” i autor knjige “Five limit intervals – theory & praxis” u kojoj objašnjava glazbeno-geometrijski sustav. Autorskim CD-om “Music for piano in five limit Just intonation” dobitnik je natječaja HDS-a “International” 2015.

Otvorenju praizvedbe trodnevnog programa Panmonizam u petak, a prva dva dana posvećena su mikrotonalnom koncertu, animiranom filmu i izložbi, dok je u nedjelju treći dan, od 11 do 13 sati, uz izložbu, posjetiteljima pružena prilika da porazgovaraju s autorom o svim sadržajima Panmonizma. Time je predstavljena i mikrotonalna klavijatura Z – board, izgrađena prema Ščekićevim nacrtima, uz financijsku potporu programa “Poduzetništvo u kulturi”, u San Diegu.

Matija Dedić na Panmonizmu u Lisinskom (Foto: Krešimir Godina)
Matija Dedić na Panmonizmu u Lisinskom (Foto: Krešimir Godina)

Ključni moment večeri pripao je izvedbi Ščekićevih kompozicija za čiju prigodu su skladatelju na raspolaganju bili uistinu vrsni interpreti koji su njegovim idejama udahnuli vrlo osobni izvođački pečat. Za razliku od uobičajenog načina ugađanja glasovira prema jednoliko temperiranoj podjeli oktave, prirodnu intonaciju između ostalog karakterizira i daleko jači kontrast konsonance i disonance, u seriji skladbi pod naslovom “Muzika za klavir u prirodnoj intonaciji” ovaj kontrast predstavlja jedan od glavnih predmeta istraživanja. Razgledavajući klavir iz očišta analize, pijanistica Ana Žgur bez suvišnog ‘bunariranja’ na površinu je iznijela zvuk koji može ali i ne mora podsjetiti na kasne Bethoveenove klavirske sonata, divergirajući ih u njihovu provokativnu negaciju, ali i nivelaciju. Harmonijski slijed II-V-I će podsjetiti na skladateljevo iskustvo u jazzu, ali u kontekstu tzv. ‘nove jednostavnosti’. Matija Dedić je daleko više iskoristio mogućnosti koje mu akordi ostavljaju svojim kromatskim potencijalom, iznenadivši nas ipak manje kontrastivnom izvedbom, od Žgurove, no potvrdivši svoj veliki humanistički pijanizam koji je nagrađen svečanim pljeskom auditorija.

Zadnje od Izvješće

Idi na Vrh
X