Regulator tržišnog natjecanja Ujedinjenog Kraljevstva – CMA (Competition and Market Authority) – objavio je završni izvještaj o studiji o utjecaju digitalnog tržišta na glazbu u kojem stoji kako su potrošači imali koristi od digitalizacije i konkurencije između usluga glazbenih streaming servisa.
Studija je pokazala kako je u Ujedinjenom Kraljevstvu bilo oko 39 milijuna slušatelja, koji su koristili usluge glazbenih streaming servisa 138 milijardi puta godišnje.
Također, CMA se bavio tvrdnjama kreatora sadržaja – autora i umjetnika izvođača – o stvarnoj zaradi od streaminga. Sa sve većim brojem izvođača, pjesama i streamova, novac od streamanja dijeli se šire, pri čemu oni s najvećim brojem streamanja zarađuju najviše. Prema CMA-ovom izvješću, preko 60% streamova pripalo je glazbi koju je snimilo tek najboljih 0,4% izvođača.
Shodno tome, CMA je utvrdio da zabrinutost kreativaca – autora i izvođača – nije uzrokovana razinom koncentracije diskografskog tržišta. Analiza je pokazala da ni diskografske kuće niti streaming servisi vjerojatno neće ostvarivati znatan višak profita koji bi se podijelio s kreatorima. Kao posljedica, pitanja koja se tiču stvaratelja ne bi se rješavala mjerama namijenjenim poboljšanju tržišnog natjecanja, već su za rješavanje toga potrebne druge političke mjere.
Digitalizacija je dovela do velikog povećanja količine glazbe kojoj ljudi imaju pristup i velikog povećanja umjetnika koji objavljuju glazbu (s 200 tisuća iz 2014. na 400 tisuća u 2020.), djelomično zahvaljujući otvaranjem novih izravnih puteva do slušatelja. To ujedno znači i postojanje veće konkurencije za dopiranje do slušatelja i povezanih prihoda od streaminga.
Prema istraživanju, pojedini umjetnik izvođač bi mogao očekivati zaradu od oko 12 tisuća britanskih funti za 12 milijuna streamova u UK-u 2021. godinu, međutim manje od 1% umjetnika postiže tu razinu streamova.
Neki dijelovi tržišta streaminga poboljšali su se za neke kreatore posljednjih godina, ali CMA je pronašao veći izbor ugovora s diskografskim kućama. Iako pojedinačni poslovi mogu varirati od slučaja do slučaja, izvještaj ističe kako su prosječne stope tantijema u velikim poslovima s umjetnicima postojano rasle s 19,7% u 2012. na 23,3% u 2021. Za autore u istom razdoblju, udio prihoda za izdavačka prava porastao je s 8% na 15%.
“Streaming je transformirao glazbu”, naglasila je izvršna direktorica agencije CMA Sarah Cardell i dodala: “Tehnologija otvara vrata mnogim novim izvođačima kako bi pronašli publiku, a ljubitelji glazbe mogu pristupiti širokom spektru glazbe, stare i nove, po cijenama koje su u realnoj vrijednosti poprilično pale.”
Iako CMA naglašava razumijevanje zabrinutosti kreatora oko razine primljenih prihoda, analiza u studiji sugerira da je malo vjerojatno kako bi intervencija CMA-a oslobodila višak novaca u sustav kako bi se kreatorima isplatilo više.
Iz Britanske fonogramske industrije (BPI) pozdravljaju CMA-ov izvještaj, ističući kako pokazuje da je tržište streaminga kompetitivno – dajući fanovima dostupnu i pristupačnu glazbu, a izvođačima veći izbor u okruženju u kojem mnogo njih uspijeva i gdje su se stope autorskih honorara za izvođače i autore povećale.
“Kao najdetaljnija analiza ovih pitanja do danas, ovo će izvješće pomoći u radu kojeg mi i industrija već radimo u partnerstvu s Vladom kako bismo dodatno osnažili britansku glazbu i osigurali da Ujedinjeno Kraljevstvo ostane konkurentno na globalnoj razini”, stoji u izjavi BPI-a, dodavši kako je “najučinkovitiji način da se još većem broju umjetnika omogući održiva karijera u glazbi jest da izdavačke kuće nastave ulagati u talente i razvijati tržište.“