‘The Ballad of Buster Scruggs’ – očaravajuće šašava vestern antologija

Ovih šest slika o životu na divljem zapadu u režiji braće Coen čine jedan od najboljih Netflixovih originalnih filmova dosad.

  • 27
    Shares
The Ballad of Buster Scruggs (foto: Netflix)

Iako vjerojatno nije daleko od istine teza da većinu Netflixova izvornog filmskog programa čini materijal koji bi dosad završio izravno u videotekama, ipak svako toliko najpopularnijoj streaming kući zalomi se i pokoje vrhunsko ostvarenje sedme umjetnosti. Krajem godine tako očekujemo najnoviji film oskarovca Alfonsa Cuaróna, “Roma”, koji se već sad naširoko spominje kao jedan od glavnih kandidata za osvajanje Akademijine statue za najbolji film 2018., a od vikenda je na njihovoj stranici dostupno i posljednje ostvarenje još jednih ljubimaca kako kritike, tako i publike, braće Ethana i Joela Coena, vestern bajka u šest poglavlja, “The Ballad of Buster Scruggs”.

“Balada” je prvotno zamišljena kao izlet slavne filmske braće u sve atraktivnije područje televizijskog programa, ali ono što je trebalo činiti seriju postalo je filmskom antologijom u trajanju od oko dva i pol sata. Iako je riječ o omnibusu koji čine kratki filmovi sa zajedničkim redateljskim parom, atmosfera svake priče prezentirane u obliku poglavlja knjige kratkih priča je zasebna, a uključuje sve od nadrealističke komedije do tragedije, a glavna poveznica im je smještanje radnje u godine bezakonja na američkom ‘divljem zapadu’.

Film otvara istoimeni šašavi mjuzikl u kojem Tim Blake Nelson, poznat po svojoj ulozi u jednom od omiljenih filmova braće “O Brother, Where Art Thou”, glumi naslovnog junaka, pjevajućeg brbljavog revolveraša koji, kao i svi najbrži pištolji zapada u jednom trenutku mora otkriti kako to više nije. U drugoj priči naslovljenoj “Near Algodones” pratimo nesretnu sudbinu neuspješnog pljačkaša banke kojeg tumači James Franco, a u trećoj, “Meal Ticket” koja govori o surovoj prirodi showbusinessa gledamo Liama Neesona kako se brine za glumca bez ruku i nogu. Četvrta priča, “All Gold Canyon”, govori o lovcu na zlato u potrazi za nalazištem kojeg igra legendarni glazbenik Tom Waits. Waits je toliko sjajan u svojoj izvedbi da mu gotovo možemo i oprostiti što je zapostavio svoju primarnu aktivnost i posvetio se snimanju filmova, pa se tako pojavljuje i u ovogodišnjem “The Old Man & the Gun” Davida Loweryja s Robertom Redfordom u glavnoj ulozi, te nadolazećem zombi projektu Jima Jarmuscha.

Najveći dio “Bustera Scruggsa” u trajanju od četrdesetak minuta otpada na priču “The Gal Who Got Rattled” u kojoj briljira mlada Zoe Kazan, dočim je posljednje poglavlje rezervirano za duhovite dijaloge petoro likova u skučenom prostoru putničke kočije u priči “The Mortal Remains”. Jedna od glavnih konstanta sviju priča jest divna filmska fotografija za koju ovaj put nije zaslužan stalni suradnik Coenovih Roger Deakins, već francuz Bruno Delbonnel, čiji kadrovi dočaravaju nedirnutu prirodu američkog zapada u njezinoj potpunoj veličanstvenosti. Druga zajednička crta jest ono što je u izrazitom kontrastu s mirnom prirodom, a to je nasilje ljudskog života u njoj i okruženje u kojemu je taj život bezvrijedan i ništavan.

Naravno, “The Ballad of Buster Scruggs” nije prvi vestern braće Coen, te se nizom sitnih detalja može zaključiti kako dijeli isti svemir s njihovim prethodnim ostvarenjem u žanru, za deset Oscara nominiranim “True Grit”. No, za razliku od tog filma nastalog prema književnom predlošku Charlesa Portisa i onom filmskom Henryja Hathawaya, u “Scruggsu” braća imaju priliku u potpunosti pustiti svojoj mašti da se zaigra, a platforma poput Netflixa im osigurava da će to moći obaviti bez intervencija koje bi veliki filmski studiji zasigurno ograničili njihov ludi celuloidni ples. A zauzvrat su dobili jedan od najboljih filmova vlastite produkcije.

(Annapurna Pictures/Netflix, 2018.)

Ocjena: 9/10

  • 27
    Shares

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh