Vladimir & Kalafat ‘El Shatt’ – transmediteranski zbjeg

Jedno od najboljih ovogodišnjih regionalnih izdanja koje još jednom potvrđuje da se golemi dio najkvalitetnijeg glazbenog izričaja s ovih prostora odvija na područjima instrumentalne glazbe.

Vladimir & Kalafat “El Shatt”

Kao i obično, ovo ljetno razdoblje smanjene diskografske aktivnosti ponovno koristimo kako bismo bacili pogled na neka od vrijednih glazbenih izdanja o kojima smo tijekom godine propustili priliku pisati, a na domaćoj i regionalnoj sceni jedno od takvih je neupitno i album Vladimira & Kalafata “El Shatt”.

Kalafat je etno/world music (ili kako god je trenutno prihvaćeno nazivati ovu vrstu glazbenog izričaja) ansambl predvođen mostarskim glazbenikom Vladimirom Mićkovićem koji na svojim albumima organizira historijsko geografska putovanja, pa su tako na svom prethodnom izdanju “Riva Degli Schiavoni”, nazvanom prema najpoznatijoj venecijanskoj promenadi, upoznali sa vlastitom vizijom susreta dalmatinske pjesme s tradicijom sevdaha. Nova je ploča pak nadahnuta povijesnim zbjegom dalmatinskog stanovništva u izbjeglički logor El Shatt smješten u egipatskoj pustinji organiziranim za vrijeme njemačke ofenzive za vrijeme Drugog svjetskog rata između 1944. i 1946. godine.

Već prvi tonovi albuma koji bilježi ovo putovanje s Komiže u Afriku svojim specifičnim ljestvicama mogu podsjetiti na opus slavnog francuskog skladatelja Erika Satieja, a često korištenje međuigre između klavira i klarineta točnije na vjerojatno najbolji domaći aranžman njegovih “Gnossiennes” i “Gymnopédies”, onaj dua Modo Novo koji su činili kompozitor Igor Savin i (u ovom slučaju sopran) saksofonist Željko Kovačević.

Pet kompozicija koje čine album nose nazive po postajama na putovanju, od spomenute Komiže, preko talijanskih luka Barija i Taranta, do egipatskog Port Saida i konačno El Shatta, no glazbeni jezik koji govore nije jednostavno prepisan iz pokrajina po kojima su skladbe nazvane, dakle još jedan susret Dalmacije s Istokom, već je u pitanju jedan opći izraz mediteranske kulture i baštine koji je od samog početka proganjan konačnom destinacijom putovanja. Tek kad dosegne svoje odredište, album će se nostalgično osvrnuti kući tradicionalnim napjevom “Škoji”. Ako je kolega Marko Podrug u svojoj recenziji njihovog prošlog albuma glazbu Kalafata proglasio produžetkom “Mediteranskog brevijara” mostarskog književnog velikana Predraga Matvejevića, ta tvrdnja vrijedi gotovo dvostruko za “El Shatt”.

Više od geografskih utisaka s putovanja, “El Shatt” oslikava emocionalno stanje izbjeglica. Glazba je tmurna i često nelagodna, kojiput tješi dok u drugim prilikama prijeti sveudilj jasno dočaravajući nesigurnost jednog takvog putovanja u nepoznato. Isto tako valja se osvrnuti i na paralelu koju nosi s današnjim mediteranskim zbjegovima koji idu iz suprotnoga smjera, s afričkih obala u Europu, a koji nažalost prečesto završavaju tragično.

“El Shatt” je nedvojbeno jedno od najboljih ovogodišnjih regionalnih izdanja i još jednom potvrđuje da se golemi dio najkvalitetnijeg glazbenog izričaja s ovih prostora odvija na područjima instrumentalne glazbe.

Ocjena: 9/10

(PDV Records, 2021.)

*Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X