Zvuk dvadesetih: KOKOKO! – perjanica afrofuturizma

Krenuli su s ulice kao kvartet okupljen 2016. oko perkusionista i vokalista Makare Bianka koji se u međuvremenu dokazao kao jedan od afričkih top MC-ja. Bianko ne nastupa kao pjevač, a nije baš ni pravi reper. On je nešto poput congotroničke reinkarnacije Maxima Realityja iz The Prodigy, žestoko punkerski nabrijan i uvijek preglasan za barem nekoliko decibela.

KOKOKO! ‘Butu’

Kinshasa je prijestolnica Demokratske Republike Kongo, metropola Srednje Afrike, najmnogoljudniji frankofonski grad na svijetu i najveća urbana džungla. Zbog permanentne političke nestabilnosti i beskrajnog građanskog rata tamo u posljednjih četrdeset godina nije bilo službenog popisa stanovništva. Prema najnovijim procjenama u širem području Kinshase, na teritoriju nešto manjem od Crne Gore, obitava 16 – 17 milijuna ljudi.

U takvoj ljudskoj košnici lokalni muzičari najprije moraju osmisliti kako da se što bolje čuju pokraj intenzivne vreve gradskih ulica i buke koja ih okružuje sa svih strana. Elektrifikacija je za njih jedino efikasno rješenje, a tehnička izvedba nerijetko izgleda fascinantno jer je drugačija od svega što se može vidjeti na svjetskim pozornicama.

Neobični DIY instrumenti kao što je električni likembe, perkusije od odbačenih kanistera, megafoni umjesto mikrofona i improvizirani ulični soundsystemi sklepani od dijelova s auto otpada oblikovali su specifičan zvuk grada koji su prvi internacionalci iz Kinshase, kultni Konono No. 1 prenijeli u Europu i Ameriku pod nazivom congotronica. Nezaboravan je zagrebački koncert Konona odsviran 2006. u Aquariusu koji nam je najuvjerljivije prikazao kako će se dalje razvijati suvremena kongoanska glazba.

Dvadesetak godina poslije doajena congotronice na sceni je nova generacija električara iz Kinshase predvođena bendom KOKOKO!. Kažu da je njihovo ime onomatopeja koja odgovara našem kuc-kuc.

Krenuli su s ulice kao kvartet okupljen 2016. oko perkusionista i vokalista Makare Bianka koji se u međuvremenu dokazao kao jedan od afričkih top MC-ja. Bianko ne nastupa kao pjevač, a nije baš ni pravi reper. On je nešto poput congotroničke reinkarnacije Maxima Realityja iz The Prodigy, žestoko punkerski nabrijan i uvijek preglasan za barem nekoliko decibela.

Prvi jezik mu je lingala, a ponekad ga zamjeni francuskim ili swahilijem. U njegovoj pratnji svirali su gitarist Dido Oweke, basist Boms Bomolo i perkusionist / vokalist Love Lokombe, a kao producent i oficir za vezu sa svijetom uskočio je iskusni francuski elektroničar Xavier Thomas aka Debruit. On je davno prije ponešto odradio u Engleskoj, gdje je ostavio trag kao remikser Jamiea Woona na hit singlu „Lady Luck“, pa je preko svojih starih veza i poznanstava vrlo brzo dogovorio transfer za KOKOKO! na renomirani londonski indie label Trangressive Records s EP-jem „Liboso“.

Debitantski album „Fongola“ iz 2019. dočekan je s mješavinom velike znatiželje i totalnog oduševljenja jer eksperimentalna elektronika u afričkoj sekciji odavno nije zvučala toliko uzbudljivo. U pohvalama za KOKOKO! prednjačili su Guardian i Songlines, a koncertna promocija albuma „Fongola“ u londonskom Boiler Roomu bila je pun pogodak. S takvim ulazom u UK momentalno im je stigao poziv za prvu englesku turneju koja se trebala dogoditi u proljeće 2020. Međutim, dogodila se korona i svi su kratkoročni planovi propali.

Ekipa iz Kinshase se ubrzo razišla, ostali su samo Bianko i Debruit koji je 2021. smiksao instrumentalno izdanje albuma „Fongola“ da bi se ime KOKOKO! nekako održalo na životu. Tri godine kasnije Bianko i Debruit vratili su se u igru kao elektronički duo i izbacili izvrstan novi album „BUTU“ (Noć). Možda su ponešto izgubili raspuštanjem live benda, to će se svakako preispitati na koncertnim nastupima, ali u ovom studijskom izdanju KOKOKO! je opet apsolutni šampion congotronice i perjanica afrofuturizma.

Ultimativni favoriti su najavni singlovi „Bazo Banga“ i „Salaka Bien“, rejverska „Mikili“ i uvodna „Beto Ezo Ya“, no imat ćete jasniju jasniju sliku ako odvrtite svih 50-ak minuta ovog unikatnog albuma.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Kolumna

Idi na Vrh
X