Gerry Rafferty ‘Rest In Blue’ – očev talent i kćerkino ‘čitanje s razumijevanjem’

‘Rest In Blue’ donosi posljednji uvid u glazbeni opus preminulog škotskog kantautora Gerryja Raffertyja kojeg oni stariji pamte po evergrinu ‘Baker Street’ iz osamdesetih godina XX stoljeća.

Gerry Rafferty ‘Rest In Blue’

„Rest In Blue“ dolazi deset godina od odlaska Gerryja Raffertyja i osamnaest godina od posljednjeg studijskog albuma, a da se nije dogodio pandemijski lockdown 2020. zasigurno ne bi do njega ni došlo. Naime, njegova kćerka Martha Rafferty koja je dugo sakupljala i digitalizirala očeve snimke iskoristila je priliku kad su brojni glazbenici, od toga i neke bivše Gerryjeve kolege, ostali u svojim kućama zbog otkazivanja svih koncertnih aktivnosti.

Kako Martha navodi, njeno sjećanje na oca bilo je njegovo neprestano skladanje uz klavir i akustičnu gitaru, a obzirom da nije poznavao notni zapis, doslovce je živio s glazbom i puštao da ‘pjesme nekad nastanu same’ od silnog vježbanja. Iza njega je ostalo dosta audio snimki i zvučnih zapisa koje je koristio kao skice, a njen naum se polako počeo kristalizirati onog trenutka dok je digitalizirala neke studijske snimke koje su bile aranžmanski pretrpane instrumentima, jer su, kako kaže, nastajale decenijama.

Obzirom da se živo sjećala kako su te pjesme zvučale tijekom nastajanja željela je potpuno očistiti snimke očeva vokala i dodati im instrumentalnu pratnju intimnijeg, jednostavnijeg i prezentnijeg karaktera. Lockdown je neočekivano donio priliku da se to ostvari i da rad na tim skicama (od kojih su neke datirale i iz 1970-ih) postanu pjesme uz pomoć tehnologije i dakako glazbenika koji su svak u svojim kućnim uvjetima stvarali novu instrumentalnu podlogu. Dakako, neke pjesme nisu bile napisane do kraja, što nije omelo Marthu Rafferty da ih preoblikuje jer su joj se vokalne dionice činile predobrima da se ne iskoriste, a prostor je dobilo i nekoliko obrada, konkretno „Wild Mountain Thyme“, „Dirty Old Town“, „It’s Just A Motion“ i „Stuck In The Middle With You“.

Teško je „Rest In Blue“ opisati kao album restlova, kad se radi o nizu novih rješenja Marthe Rafferty i potpuno svježe odsviranih dionica koje su uistinu majstorski i s puno duše nalijepljene na Gerryjeva vokal, bez obzira o kojem se periodu njegova stvaralaštva radi. Prije bi se moglo reći da je u pitanju tribute album njemu samom na kojem je i on prisutan, dakle nešto što je počelo s Beatlesima i s pjesmom „Free As A Bird“ 1995. kad je s jedne vrpce izoliran Lennonov vokal uz koji su potom Paul McCartney, Ringo Starr i George Harris potom odsvirali svoje instrumente.

S druge strane time je izašao uvid i u Raffertyjev rad doživljen od strane njegove kćerke, što svakako donosi drugu vrijednu dimenziju. Martha je napravila vraški dobar posao, no ono što nije mogla (što u biti gotovo da i ne može nitko) jest da od cijelog tog materijala stvori do kraja koherentnu (albumsku) cjelinu. Naime, osjeti se moment da je „Rest In Blue“ sklapan na kompilacijski način. Spomenute obrade su tu zbog izvrsnosti njegovih izvedbi, iako se jedino „Dirty Old Town“ tu uklapala zbog Gerryjevog značajnog interpretacijskog zahvata koji tu pjesmu čini znatno drugačijom od originalne verzije, što se ne može reći za „It’s Just A Motion“ ili „Stuck In The Middle With You“ koje zvuče kao coveri u kojima nema previše odstupanje od izvornih aranžmana.

Također, jedna antiratna „Lost Highway“, ili pak izvrsna balada „Full Moon“ koju kao da je skladao Paul McCartney i koja dolazi nakon uvodne bezbrižne country veselice „Still In Denial“ su primjerice pjesme koje u kvaliteti i tematici prilično odskaču od većine materijala, no već je kazanao da nije pogreška Marthe Rafferty što takvog materijala nema više. Tu i jedna „Slow Down“ koja uvodom otvoreno koketira s „Baker Street“, što je dokaz da je Gerry dobitnu formulu vrtio i razvijao, možda u nadi da je proba ponoviti usavršenu, pa i na takvim detaljima treba biti zahvalan njegovoj kćerki što je i takve stvari podastrla.

„Rest In Blue“, osim što se doima kao uspjeli eksperiment, jer je objedinio puno toga naizgled neobjedinjućeg, u ovom trenutku je možda manje vrijedan kao podsjetnik na jednu značajnu glazbenu karijeru, koliko je dobar primjer razumijevanja između oca i kćeri. Njegova najveća snaga je iluzija da bi i Gerry danas da je kojim slučajem živ, potpisao svaki aranžman Marthe koja ga je u stvari željela najviše strukturno ogoliti. Dvojba je treba li se više diviti očevom talentu ili kćerkinom ‘čitanju s razumijevanjem’.

Ocjena: 7/10

(Parlophone / Dancing Bear, 2021.)

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X