Razgovarali smo s vođom kolumbijske grupe Meridian Brothers uoči zagrebačkog koncerta.
KSET i Močvara su već godinama nositelji zagrebačke alternativne scene, a ovih dana ujedinjuju svoje snage i dovode nam dva vrhunska koncerta. Zapravo, bolje je reći kako snage ujedinjuju ZEZ – Zavod za eksperimentalni zvuk i Vrelo zvuka, programi koji se odvijaju u ova dva kluba već godinama, a koji su nam doveli mnoštvo odličnih izvođača. ZEZ je nedavno proslavio svoj 10. festival, ali nastavlja s koncertnom sezonom dok se Vrelo zvuka etabliralo kao program koji skreće pažnju na zanimljive world music izvođače.
Iako na prvi pogled ZEZ i Vrelo zvuka nemaju puno toga zajedničkog, to nije tako. Mnogi glazbenici koje možemo svrstati u kategoriju eksperimentalnih vole eksperimentirati upravo s elementima tradicijske glazbe dok iz Vrela zvuka odavno ističu kako oni promoviraju izvođače koji tradiciji pristupaju na moderan, suvremen način. Kada se to pogleda, onda je jasno da gostovanje francusko-japanske grupe PoiL Ueda i kolumbijskih Meridian Brothers itekako ima smisla.
PoiL Ueda će svirati u KSET-u u srijedu, 24. svibnja, a dan poslije u Močvaru dolaze velike legende kolumbijske scene, Meridian Brothers.
Malo je tradicijskih glazbenih žanrova koji su doživjeli svoju eksploataciju kao što je to slučaj s cumbijom posljednjih dvadesetak godina. U svemu tome smo svjedočili mnoštvu uspješnih spajanja cumbije s modernim zvucima, ali nitko to ne radi tako dobro kao Meridian Brothers.
Meridian Brothers je okupljen oko masterminda Eblisa Alvareza u Bogoti, a prvi album “El Advenimiento Del Castillo Mujer” objavljuju 2006. godine.
Šest godina i šest albuma kasnije prelaze na veliku izdavačku kuću Soundway Records, a zadnje albume objavljuju za sada već pomalo kultni Bongo Joe. Od prvog pojavljivanja nameću se kao jedan od najboljih modernih kolumbijskih izvođača što je brzo prepoznato pa Meridian Brothers možemo gledati na najvećim svjetskim glazbenim pozornicama i festivalima, a sada po prvi put dolaze u Zagreb. Mi smo uoči tog koncerta razgovarali s Eblisom Alvarezom.
“Cumbia je ritam koji je nastao u Kolumbiji i proširio se po cijeloj Južnoj i Srednjoj Americi, posebno u Meksiku i Argentini tako da možemo reći kako je popularnost cumbije stvarno velika. Na sjeveru Južne Amerike se miješao s kubanskim ritmovima, prije svih s rumbom, ali i drugim ritmovima. U Peruu postoji posebna vrsta cumbije koja ima specifične ritmove koji su povezani s tradicijskom muzikom s Anda. Tako bi mogli proći po svim zemljama jer se u svima cumbija povezala s tamošnjim stilovima pa se teško može reći kako je cumbia jedinstven žanr iako je sve nastalo na istom osnovnom ritmu. Zadnjih godina se događa i globalna raširenost latinskoameričke muzike pa je i cumbia doživjela neke nove interpretacije” – na početku je objasnio Alvarez glazbeni stil grupe te dodao kako je zanimljivo da se tijekom božićnog razdoblja na ulicama velikih gradova izvodi samo cumbia.
To je specifično za Bogotu i Medellin, dva najveća grada u Kolumbiji. Tijekom godine se diljem gradova sluša različita glazba, ali se Božić slavi uz latinoameričku tradicijsku glazbu, prije svega cumbiju. To je definitivno specifičan način proslave Božića, ali nije čudno da je to tako jer cumbia donosi veselo raspoloženje. Meridian Brothers daleko su od klasične interpretacije cumbije. Njihova glazba definitivno je naslonjena na tradiciju, ali istovremeno odlazi daleko od nje te je miksa s drugim žanrovima, prije svih psihodeličnim rockom i elektronikom. Pravi hibrid.
“Često koristimo neke nazive da klasificiramo glazbu poput ‘hibridna’ ili ‘neo’. Mi uzimamo utjecaje tradicijske glazbe i miješamo je s aktualnom, modernom muzikom tako da se za nas može zalijepiti mnogo različitih naziva pa nije čudno da našu muziku onda nazivaju ‘hibridnom’. Mogu je zvati takvom, ali što je s rock glazbom? Ona je jako hibridna. Trenutno spajamo psihodeličnu glazbu s cumbijom, odnosno latinoameričkom muzikom. Uzimamo utjecaje različitih žanrova, spajamo ih u jedan i stvaramo novu tradiciju koju možemo nazvati ‘hibridnom'”, kaže Alvarez i nastavlja: “U zapadnoj kulturi znanje se stvara kroz ‘tagove’. Kroz njih je ljudima lakše sve razumjeti, klasificirati, ali i prodati. Globalna kultura je produkt ekonomije, politike ili ideologije, ali nije projekt ljudi koji se druže, koji jedu zajedno, koji razmjenjuju svoje proizvode ili znanja. Civilizacija mora pojednostavniti stvar. Sve je dodatno potaknula globalizacija, ideja da je cijeli svijet jedno, ali s ljudima koji ne poznaju jedni druge.
Dvije stvari krase Alvareza i Meridian Brothers: radoholičarstvo i neprekidna želja za istraživanjem. To se najbolje pokazuje i u posljednja tri objavljena albuma koja su izašla između 2020. i 2022. – “Cumbia Siglo XXI” je posveta kolumbijskim grupama iz 70ih godina koje su spajale funk, salsu i glazbu porijeklom iz Afrike s modernim američkim trendovima, a Meridian Brothers su u sve provukli elektronske zvukove. “Paz En La Tierra” je suradnja s harmonikašem Ivanom Medelinom iz grupe Conjunto Media Luna dok je posljednji album snimljen kao suradnja s izmišljenim bendom El Grupo Renacimiento. Alvarez se tako osvrće i na ogroman trend ‘izvlačenja’ zaboravljenih bendova od prije 50 godina, a ‘njegova’ grupa El Grupo Renacimiento, između ostalog, piše pjesme o kafkijanskoj metamorfozi ljudi u robote.
“Mi smo identificirani kao psihodelični, eksperimentalni cumbia bend. U Južnoj Americi cumbia i salsa su kao voda i ulje. Cumbia i salsa se nikada ne miješaju. Imao sam ideju da napravim svojevrsni avatar koji će predstavljati salsu koja ima potpuno drugi duh od onoga kojeg ima cumbia pa je tako izmišljena El Grupo Grupo Renacimiento. Što se zvuka tiče, potrudili smo se da dobijemo zvuk salse sedamdesetih godina koja se više ne svira previše u Južnoj Americi”, zaključio je Alvarez.