Najava nastupa američke garažne rock skupine Black Rebel Motorcycle Club na festivalu INmusic, prilika je za podsjećanje na njihov nesvakidašnji posjet Zagrebu 2004. godine.
Estrada mi je mati, šou biznis mi je ćaća – raskrinkao je davno Rambo Amadeus vlastiti rock and roll u antologijskoj „Balkan Boy“. Raskrinkati globalnu rock scenu još je lakše; od kad su The Clash potpisali za CBS, a ima tome već skoro 40 godina, uvriježeno je da je rock and roll uglavnom sadnja tikvi s vragom. Jednadžba je jednostavna: tko više svira za pare, manje svira za publiku. I zato, kad vam AC/DC na ovogodišnjoj povratničkoj turneji na nekom od stadiona zaurlaju da su „oni tu samo zbog vas“, sjetite se da ste ulaznicu platiti 99,99 eura i istina će vam biti nadohvat ruke.
U takvoj konstelaciji, gdje glazbeni korporatizam gospodari talentima i gdje su glazbenici dovedeni u situaciju da skupo dilaju iluziju slobodarskog duha, ipak se događaju incidenti. Potvrdu da rock and roll ipak nije u potpunosti bačen u lance u zadnjih su petnaestak godina, i na hrvatskim pozornicama, potpisivali istaknuti disidenti globalne scene – i Manu Chao na Šalati, i Pearl Jam u Domu sportova, i The Mars Volta u Močvari, i Tricky na INmusicu, i Frank Turner na Terraneu – da nabrojimo samo one kojih se na prvu možemo sjetiti – i svi oni koji su bacili rukavicu u lice sustavu i iz tog boja izlazili više ili manje ozlijeđeni. Ipak, „slučaj“ koncerta Black Rebel Motorcycle Cluba u Zagrebu presedan je u svjetskim okvirima i krunski dokaz da ipak sve nije na prodaju.
Tog 23. lipnja 2004. godine Lenny Kravitz nakašljao se u garderobi zagrebačkog Doma sportova – ispred kojeg su se već okupljali prvi fanovi – odlučio je poštedjeti grlo i otkazao koncert sat, dva prije izlaska na pozornicu. Bila je to svinjarija kakvu su zagrebačkoj publici priredili, koju godinu ranije, još samo razmaženi The Offspring.
Ipak, mnogi od razočaranih nisu tog toplog predkriznog predvečerja pustili suzu zbog Lennyja. Pustili su je zbog Black Rebel Motorcycle Club, garažnog trojca iz Los Angelesa, željno iščekivane Kravitzove predgrupe. BRMC su u to vrijeme, svojim drugim albumom „Take Me On, On Your Own“, predstavljali sve ono sirovo, ogoljeno, nepatvoreno i iskreno, sve ono što je rock and roll negdje usput pogubio. Bilo je to vrijeme kada Zagreb i Hrvatska još nisu bili obvezna postaja bendovima koji se događaju u tom trenutku, bendovima kojima se lijepe etikete „sljedeća velika stvar“. Predgrupa Lennyju Kravitzu trebala je dokinuti upravo tu praksu.
Nick Jago (bubnjavi), Peter Hayes (gitara/vokal) i Robert Turner (bas/vokal), tadašnja postava BRMC-a, dogurala je svoje instrumente do fontane između hotela Panorama i Doma sportova. Njima se sviralo. Spotani koncert, na opće oduševljenje prisutnih, trajao je pola sata, do trenutka kada je nekolicina prisutnih novinara i koncertnih promotora s njihovim menadžerom dogovorila da ih se prebaci u Močvaru. Gerilska kampanja u to predfejsbukovsko vrijeme uključivala je jedino forsiranje najava na Radiju 101. Te večeri je Black Rebel Motorcycle Club, grupa za koju su se otimali svi respektabilni svjetski klubovi, održala besplatni koncert u krcatoj Močvari.
Dakako, koncert koji se nije trebao dogoditi, vrlo lako postane onaj na kojem je trebalo biti i o kojem godinama kasnije kruže legende. Danas je vjerojatno nekoliko tisuća ljudi spremno zakleti se da je na koncertu bilo, i to u klubu koji prima njih nekoliko stotina. Počelo je sa „Spread Your Love“, nastavilo se s „Love Burns“ i „White Palms“ i ostalim psihodelično-garažnim briljantima s krucijalna prva dva albuma. U međuvremenu je nastao i potpuni kolaps s tehnikom, pa je polovica koncerta odrađena akustično, s gitaristom i basistom među publikom. Vrhunski koncert koji se, s obje strane pojačala, doživi jednom u životu. A sve zahvaljujući velikoj zvijezdi koja je svoj problem mogla riješiti toplim čajem, žlicom meda i s malo propolisa. Hvala ti, Lenny!
Black Rebel Motorcycle Club se nakon jedanaest godina vraćaju. Njihov nastup prošlog je tjedna potvrđen iz stožera zagrebačkog INmusic festivala.
Tekst objavljen u suradnji s portalom TRIS.com.hr