Veliki su filmski portali novi film brata i sestre Wachowski već preimenovali u ‘Jupiter u padu’, a ovaj je put ovakav sarkazam itekako opravdan. Od prvog je trailera cijela ta priča podsjećala na prekrasni, ali praznoglavi i isprazni pandan top-modelima, a sada je izvjesno kako su predviđanja bila točna. Ono na što se već sada možemo okladiti s gotovo 100 posto sigurnošću jest kako Wachowskići neće tako skoro dobiti 200 milijuna dolara za ostvarenje svojih vizija i kako će se morati itekako potruditi da vrate povjerenje gledatelja i studija.
U svom dosad najambicioznijem filmskom projektu brat i sestra Wachowski, koji potpisuju i scenarij i režiju, pokušavaju dati svoj obol žanru svemirske opere i stvoriti svijet u kojem bi svoje utočište mogli naći milijuni fanova diljem svijeta. Pritom na žalost ne nude ništa novo osim besramnog kopiranja klasika poput „Ratova zvijezda“, „Flasha Gordona“, „Dine“, „Petog elementa“ pa čak i svog daleko najjačeg ostvarenja, „Matrixa“, pritom očigledno zaboravljajući kako te filmove velikima nisu učinili specijalni efekti već šarm i privlačnost njihovih svjetova i likova. „Jupiter u usponu“ pada upravo na toj stavki, ali čak niti to nije najgore što nudi!
Jupiter Jones (Mila Kunis) je sasvim obična spremačica bez ikakve ambicije u životu koja polagano gubi nadu da će ikada pronaći muškarca svojih snova i s njim krenuti u bolji svijet. Sve se mijenja kada u njezin život ulazi intergalaktički plaćenik Caine Wise (Channing Tatum) te ju spašava od sigurne smrti. Jupiter uskoro saznaje kako je upravo ona u fokusu interesa moćne obitelji Abrasax, posebno nemilosrdnog Balema (Eddie Redmayne), koji kao jedan od nasljednika svemirskog imperija polaže pravo na Zemlju i cijelo čovječanstvo.
Da brat i sestra Wachowski znaju složiti vizualno atraktivan i efektima nakrcan film ne može poreći apsolutno nitko. To su pokazali u svakom svom filmu, a ono što Jupiter u usponu u tom pogledu nudi najbliže je viđenom u nekoliko segmenata njihovog „Atlasa oblaka“. Nepogrešivo primamljivo pravilo narančasto-plavih tonova u kombinaciji sa izvrsno dizajniranim (i premalo korištenim) svemirskim brodovima, vanzemaljskim rasama, futurističkim oružjima i gadgetima stvara intrigantan svijet kakav u 3D formatu jednostavno cvjeta, ali samo po sebi to nikako nije dovoljno da se stvori nešto u čemu bi gledatelj volio i aktivno sudjelovati, nešto zbog čega se toliko fanova želi putovati Millenium Falconom s njegovom osebujnom posadom ili voziti se letećim taksijem po ulicama New Yorka budućnosti. Za to je potreban šarm, osobina protiv koje su Wachowskići očigledno cijepljeni.
Prije svega, njihovi su likovi klišej na klišeju, nešto što je možda palilo prije 15 godina u „Matrixu“, ali sada već postaje toliko zamorno i nezanimljivo da ih nikakav par „letećih cipela“ ili zašiljenih ušiju ne može spasiti. Tako imamo običnu smrtnicu koja nije svjesna da je Odabrana, priprostog, ali snažnog zaštitnika-samotnjaka, mudrog mentora i crno-bijelog negativca koji po pravilu svoje genocidne sklonosti opravdava nekakvom nužnošću i lažnom moralnošću. U kombinaciji sa šabloniziranim dijalogom i izostankom ikakve karakterizacije ili evolucije likova (o katastrofalno iznesenom ljubavnom zapletu da i ne pričam) sve to daje dojam ispraznosti i trivijalnosti što je boljka prisutna još od drugog i trećeg nastavka „Matrix“ trilogije. Još jednu poveznicu ta dva filma i „Jupitera u usponu“ možemo primijetiti u zanimljivoj i intrigantnoj, ali previše kompliciranoj i nepotrebnim detaljima ispunjenoj priči. Cijeli je koncept Wachowskića očigledno rađen s namjerom da postane nova franšiza, a ovaj bi film po tome služio kao uvod, s likovima koji većinu vremena na ekranu provode objašnjavajući Jupiter (tj., gledatelju) što je što i tko je tko u svemiru u kojem se nalaze. Nakon nekog vremena to postane kao ekranizirano čitanje wiki stranice posvećene nekoj fanovskoj dopuni „Star Wars“ univerzuma te nepotrebno odvraća fokus od same radnje.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZoCyL_Pqzu8[/youtube]
Svaki će se fan znanstvene fantastike automatski pokušati natjerati da zanemari očigledne propuste u priči i načinu njezinog prikaza (to nam je svojevrsni obrambeni mehanizam nastao nakon godina i godina razočaranja), ali ono što „Jupiter u usponu“ pokopava i na nikakav se smisleni način ne može opravdati jest gotovo nevjerojatno očajna gluma, prvenstveno ono što nam je pokazala Mila Kunis. Iz njezinih je dosadašnjih radova jasno kako se radi o jednoj od najnetalentiranijih i najograničenijih zvijezda modernog Hollywooda, a osim prirodne ljepote ova „glumica“ nema apsolutno ništa za ponuditi. Možda ju se može pregrmjeti u nekakvoj praznoglavoj romantičnoj komediji s jednako netalentiranim Ashtonom Kutcherom, ali očekivanje bilo kakve reakcije ili emocije od nje je ravno pravom čudu. Tu veliki dio krivnje nose i Wachowskići koji su toliko fokusirani na atraktivne scene i stvaranje svog „većeg od života“ svemira da po već ustaljenom pravilu potpuno ignoriraju režiju glumaca. Channing Tatum, Eddie Redmayne i ostatak ekipe to nekako mogu nadomjestiti jer ipak znaju što moraju raditi, ali Mila će bez imalo truda tijekom cijelog filma furati jedan te isti izraz lica i stav tijela, bilo da čisti WC ili pokušava spasiti svoju obitelj i cijelo čovječanstvo. Ovo je bez sumnje jedna od najgore odigranih uloga ovog milenija, nešto što se mora ovjekovječiti sa svakom dostupnom Zlatnom malinom i predavati u svakoj glumačkoj školi kao primjer kako NE raditi svoj posao!
Kao vizualni spektakl „Jupiter u usponu“ ispunjava svoju zadaću te u kombinaciji s intrigantnom pričom nudi onaj eye-candy užitak na koji smo navikli od filmova poput „Transformers“, ali promašeni način na koji je ta priča ispričana, nedostatak šarma i iznimno loša režija glumaca uz sramotnu izvedbu Mile Kunis vjerojatno će ga pokopati i pretvoriti u prvi veliki flop kino sezone. Usput, netko bi trebao napomenuti bratu i sestri Wachowski da, ako već stvore toliko prekrasnih i raznolikih brodova, nema apsolutno nikakvog razloga da ih ne vidimo u jednoj, epskoj finalnoj borbi… grijeh je!
Ocjena: 4/10
(Village Roadshow Pictures, Warner Bros.; 2015)