Slovenski ‘inženjeri ljudskih duša’ Laibach u utorak navečer su u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog u pratnji Simfonijskog orkestra RTV Slovenije pod ravnanjem Simona Dvoršaka izveli audiovizualni spektakl nazvan ‘Naše pjesme, vaši snovi’, savršenu produkciju koja zasjenjuje mnogo zvučnija i skuplja imena najvećih svjetskih zvijezda.
Sama zamisao dodavanja Laibachovom glazbenom i umjetničkom izričaju čistu snagu pratnje simfonijskoga orkestra bila je dovoljna da zaslini mašta svakog ljubitelja ovih kultnih slovenskih avangardista, no rezultat je bio čak i mnogo impozantniji nego što smo mogli očekivati. U srijedu smo u Lisinskom svjedočili pravom audiovizualnom spektaklu koji je izgledao jednako fascinantno koliko je i zvučao, bila je to fešta osjeta koja doslovno ostavlja bez daha.
Jednim od ključnih elemenata izvrsnosti pokazalo se naoko jednostavno, ali ingeniozno rješenje odvajan benda od zbora i orkestra pod ravnanjem Simona Dvoršaka prozirnim platnom na koji su projicirani vizualni elementi, boje i oblici, dijelovi tekstova, pa čak i spotovi, koji su djelovali izuzetno prisutno i upečatljivo, a kroz njih se i dalje nazirao orkestar koji je davao potrebni gravitas koncertu.
Sam koncert repriza je onoga održanog jesenas na ljubljanskim Križankama, a veći dio istoga imali su i Zagrepčani vidjeti u ranoj i krnjoj varijanti, bez orkestra, na nastupu na krovu Muzeja suvremenih umjetnosti prije dvije godine. Riječ je o nastupu podijeljenome u dva dijela odvojena dvadesetominutnim intermezzom, od kojih se prvi sastoji od dvadesetominutnog odlomka iz Griegove nedovršene opere “Olav Tryggvason”, te u nas premijerno izvedene suite “Krst na Savici” prema stihovima Franca Prešerna, za koje je aranžmane napisao slovenski skladatelj Anže Rožman, dok drugi dio koncerta čine izvedbe poznatih Laibachovih hitova.
“Olava Tryggvasona” imali smo priliku čuti na spomenutom koncertu na krovu MSU i zvučao je upečatljivo i u tom izdanju, no ni približno moćno kao što je to bio slučaj sinoć uz pratnju orkestra. U kombinaciji sa “Krstom na Savici” prvi je sat koncerta možda mogao djelovati prezahtjevno za jedan dio manje pripremljene publike, no u kombinaciji sa briljantnom vizualizacijom, bilo je to nevjerojatno iskustvo koje je nakon dugo vremena pokazalo Laibach u izdanju benda koji je i dalje u stanju zapanjiti svojom hrabrošću.
Sam naziv “Naše pjesme, vaši snovi” pomalo zavarava, budući da znamo da je Laibach prvi zapadnjački bend koji je uspio nastupiti u Sjevernoj Koreji izvodeći pjesme iz mjuzikla “Sound of Music”. Naime, u Lisinskom su te pjesme, za razliku od MSU, potpuno zaobiđene. Drugi dio koncerta započet je sa sve aktualnijom “Eurovision”, a izvedena je i “Now You Will Pay”, a zatim i zastrašujuća “Smrt za smrt”. Tek je na “We Are Millions and Millions Are One” orkestar zvučao više kao dekoracija pop pjesmi nego kao nositelj glavne poruke, a “Vor Sonnen-Aufgang” je djelovao kao zatišje pred oluju koja je nastupila u finalu sa himnom “The Whistleblowers” i, u aranžmanu sa zborom napokon smislenom “Resistance Is Futile”.
No prava bomba sačuvana je za sam kraj. “Life Is Life” u kojemu zbor i orkestar zamijenjuju matricu spada među najbolje koncertne trenutke kojima smo imali priliku svjedočiti posljednjih godina. Vehementna je izvedba ostavila tragove koji vibriraju u tijelu još dugo nakon koncerta. Nakon toga sa razglasa je puštena Straussova “Also sprach Zarathustra” čime je najavljeno ono što za Laibach slijedi, a to je istoimeni album koji će za dva mjeseca ugledati svjetlo dana, a nakon benda i orkestar se uz naklon povukao s pozornice.
Laibach već dugo nije zvučao tako promišljeno i smisleno. Iako nas do kraja godine u Hrvatskoj očekuju doista brojna gostovanja velikih svjetskih imena, sinoćnji će nastup sasvim sigurno osigurati mjesto među najboljim koncertima godine.