The Art Farmer Quartet ‘Interaction’ – glazbenik koji je volio ‘govoriti’ sporije

Hrvatska publika, posebica ona starija, dobro je upoznala slavnog američkog trubača i krilničara Arta Farmera, nekadašnjeg suradnika naših jazz glazbenika, najviše Boška Petrovića.

Art Farmer 'Interaction'
Art Farmer ‘Interaction’

Neko je vrijeme, dok je živio u Beču, bio pridruženi član Zagrebačkog jazz kvinteta. No, Farmer je iznimnu karijeru ostvario u prethodnom razdoblju, tijekom 1950-ih i 1960-ih u SAD-u gdje je svirao s vodećim glazbenicima tadašnje jazz scene, među ostralima sa Sonnyjem Rollinsom, Georgeom Russellom, Gerryjem Mulliganom, Horaceom Silverom i Theloniousom Monkom.

Među ostalim sa saksofonistom Bennyjem Golsonom utemeljio je cijenjeni Jazztet, sastav koji je djelovao krajem 1950-ih i početkom 1960-ih, te ponovno tijekom 1980-ih. Ploču “Interaction”, poslije objavljenu i na CD-u, snimio je 1963. u doba u kojem je snimio niz cijenjenih diskografskih izdanja. Ostvario ga je uz tadašnjeg stalnog suradnika, gitarista Jima Halla, te kontrabasista Stevea Swallowa i bubnjara Waltera Perkinsa.

Radi se o uigranom kvartetu glazbenih istomišljenika i dugogodišnjih suradnika kojima je svirka mainstream pristupom rutina, a karakter skladbi kompatibilan je njihovim osobnostima. Uglavnom baladne, ili izvedbe u srednjem tempu, odlikuju se mekanim zvukom, nježnošću, melankolijom, profinjenošću, coolerskim ugođajem. Čak i kad se upuštaju u izvedbe u bržim tempima pristupaju im na mekan i nježan način. “Za mene su balade najljepši dio glazbe”, rekao je Farmer u razgovoru što smo ga vodili prigodom jednog od nastupa u Zagrebu. “Ponekad se možete bolje izraziti ako govorite sporije nego brže. Govorite li brzo svi će biti zbunjeni i neće znati što želite reći, no ako govorite sporo svi će vas razumijeti. Zbog toga volim balade. Sviraš li brzo teško je razaznati zvuk, ali ako sviraš jednu notu tada se može jasno čuti zvuk glazbala. To je isto kao kad ste u autu i vozite brzo. Tada ne možete vidjeti okolinu jer brzo promiče pokraj vas. Ali ako hodate, tada možete vidjeti cijeli krajolik mnogo jasnije.”

Na isti način o glazbi je razmišljao Jim Hall koji je tada već iza sebe imao suradnje sa slavnim jazz glazbenicima, među ostalima s Jimmyjem Giuffreom, Sonnyjem Rollinsom, Billom Evansom i Garyjem Burtonom. No, ova s Farmerom je bila posebna. Naime, u njemu je pronašao suradnika istog senzibiliteta i načina glazbenog razmišljanja. Osjeća se to u izvedbama tema, ali i solističkim dionicama, načinu improviziranja i pratnje, kolektivnog stvaranja nježna zvuka i logičnih, melodičnih improvizacija. U postizanju toplog tona Farmer na ovom albumu svira isključivo krilnicu. Sklonost prema opuštenim, baladnim izvedbama iskazuje i izborom skladbi za ploču, od reda standardima, među ostalima “My Little Shoes”, “Days of Wine and Roses”, “Embraceable You”, “Loads of Love” i “Sometime Ago”.

(Atlantic / Dancing Bear, 1963./2015.)

Zadnje od Osvrt

Idi na Vrh
X