Međunarodna konfederacija autora i skladatelja CISAC u svom upravo objavljenom ‘Globalnom izvješću o ostvarenim naknadama od autorskih prava u 2020. godini’ otkriva prave razmjere pandemijske krize i utjecaja covida na kreativnu industriju svijeta.
Iz izvješća 228 društava iz 120 zemalja vidljivo je da su globalni prihodi autora glazbe, audiovizualnih, kazališnih i književnih umjetnosti u 2020. godini pali za 9,9%, te da financijski gubici iznose preko 1 milijardu eura u odnosu na prethodnu godinu.
Kreativne industrije koje su zabilježile najveći pad prihoda od autorskih prava su glazba, s padom od 10,7 posto u usporedbi s godinom prije i dramske umjetnosti (minus od 44 posto u odnosu na prethodnu godinu). Ostvarene naknade za audiovizualne umjetnosti gotovo se i nisu promijenile, čemu je doprinio porast pretplata na video-on-demand-usluge.
Vizualna umjetnost i književnost čak su i profitirale, s gotovo 20 i 5 posto rasta, zahvaljujući dugoročnim ugovorima i zakašnjelim isplatama.
No kako autorska prava na glazbu čine gotovo 88 posto ukupnih prihoda članica CISAC-a, njihov pad od gotovo 11 posto ozbiljan je problem za svjetsku glazbenu zajednicu. Unutar tog segmenta je najviše, naravno, stradao globalni prihod od javnih nastupa. On se s padom od 45 posto gotovo prepolovio u odnosu na 2019. godinu.
S druge strane, globalni prihod od digitalnih glazbenih servisa i platformi od 2,4 milijarde eura dijelom je ublažio ukupni pad – njegov je rast u 2020. iznosio 16,6 posto u odnosu na prethodnu godinu. To je rezultat pojačane konzumacije streaminga te brojnih aktivnosti kojima su autorska društva u cijelom svijetu licencirala svoj repertoar na digitalnim platformama i servisima.
Iz izvješća je vidljivo i da 2021. godina neće donijeti značajnije poboljšanje prihoda, te da kreativcima i autorima još uvijek treba pomoć i potpora u održavanju i razvijanju karijera. Dvije godine krize ostavit će u poslovanju autorske zajednice duboke rane kojima će trebati dugo da zacijele. Istodobno, iako u porastu, prihodi s digitalnih servisa još su daleko od pravednih i zadovoljavajućih.
Zato je predsjednik CISAC-a, glasoviti autor i osnivač ABBA-e, Bjorn Ulvaeus, istaknuo nepravednost digitalnog tržišnog eko sustava: „Ako kreativno djelo prepoznajemo kao temelj kreativnih industrija, zašto onda prihvaćamo nevidljivost kreativaca u komercijalnom lancu vrijednosti? Tom problemu pridružila se i covid kriza razotkrivši dvije stvari: streaming je na putu da postane glavni izvor prihoda autora u budućnosti, no ti prihodi, unatoč svom rastu, jednostavno nisu dovoljni za dostojanstven život”. Ulvaeus se nada kako će nakon pandemije kreativci u društvu napokon dobiti značaj kakvog zaslužuju.
Iz hrvatske perspektive, u izvješću CISAC se osvrće na aktivnosti i pomoć HDS ZAMP-a autorima tijekom pandemijske 2020., uz još 9 društava iz drugih zemalja. „Početne prognoze utjecaja covida na prihode glazbenih autora i nositelja prava u Hrvatskoj predviđale su značajne gubitke. No, društva poput HDS ZAMP-a agilno su se prilagodila novom načinu poslovanja kako bi izbjegla najgori scenarij. Unatoč katastrofalnom padu prihoda od javnih nastupa na koncertima i priredbama, reakcije Hrvatskog društva skladatelja pomogle su da se šteta uspješno ograniči,” navodi se u CISAC-ovom izvješću.
U tekstu se nabrajaju i konkretni koraci koje je poduzeo HDS ZAMP: od i posebnog Anti-covid19 fonda za sve i Fonda solidarnosti iz kojeg je najpotrebitijim autorima isplaćivana financijska pomoć, preko smanjenja troškova poslovanja unutar same Službe do značajnog angažmana koji je rezultirao potpisivanjem ugovora s novim servisima i rastom digitalnih prihoda. Ističe se i solidariziranje s poslovnim korisnicima glazbe poput ugostitelja i obrtnika koji od HDS ZAMP-a tijekom lockdowna nisu dobivali račune ili su im oni značajno umanjeni, što je još uvijek na snazi.
„CISAC-ovo isticanje i priznanje HDS ZAMP-u još je jedna potvrda ugleda našeg Društva u međunarodnim okvirima. Naša pomoć članovima i reakcija na krizu istaknuta je kao primjer dobre prakse, uz bok društava iz Francuske, SAD-a, Velike Britanije i Njemačke. No, jednako kao za ovo međunarodno priznanje, drago mi je da su naše napore prepoznali i naši autori, članovi HDS-a”, komentirao je Nenad Marčec, glavni direktor HDS ZAMP-a.
Cijelo CISAC-ovo izviješće dostupno je ovdje.