Darko Jurković Charlie: Bach je bio veliki improvizator

Potkraj minule godine, u nakladi Croatia Recordsa objavljen je album ‘Jazzy Bach’ na kojem pijanist Matija Dedić i giarist Darko Jurković Charlie, uz zgodimičnu pomoć udaraljkaša Darka Graponnea i violinista Gorana Končara izvode skladbe Johanna Sebastiana Bacha u, pogađate, džezističkom duhu. U to ime razmijenismo nekoliko pitanja s Darkom Jurkovićem Charliejem.

Darko Jurković Charlie (Foto: Davor Hrvoj)
Darko Jurković Charlie (Foto: Davor Hrvoj)

Zašto baš Bach, a ne neki drugi skladatelj ozbiljne glazbe?

Darko Jurković Charlie: Najveći dio svog života bavim se jazzom, međutim zadnjih nekoliko godina, slušajući Bacha, i sam uočavam koliko Bacha ima u današnjem jazzu. Nekoć sam o tome samo slušao od starijih kolega i profesora. Još prije dvadesetak godina, dok sam studirao u Grazu, moj profesor jazz gitare Wayne Brasel forsirao je da vježbamo Bachove dvoglasne invencije na jazz gitari. Zbog čega baš Bach? Pa zbog savršeno smišljenih melodijskih linija, kadenci 2-5-1 koje se i u jazzu jako često koriste. Velik dio Bachove glazbe pisane za instrumente s tipkama su ustvari plod njegovog spontanog muziciranja, gdje ima mnogo improvizacije.

Odgovor na ovo pitanje mogao bi zapremiti cijelu knjigu, no ukratko, što je najbitnija zajednička stilska odlika jazza i klasične glazbe, odnosno u čemu je ključna razlika?

Darko Jurković Charlie: Ključna razlika je u tome što je klasična glazba pisana, dakle rijetko se mijenja njezin sadržaj, a u jazzu je improvizacija jako bitna, dakle mijenjanje sadržaja je uvijek dobro došlo.

Nerijetko se čuje da je Bach bio prvi džezist. Je li posrijedi samo zgodna dosjetka ili postoje konkretniji argumenti za to mišljenje?

Darko Jurković Charlie: Već sam odgovorio da je Bach bio veliki improvizator. To možemo tvrditi sa sigurnošću, jer znamo da su se u njegovo vrijeme orguljaši natjecali u improvizaciji, a Bach je briljirao na takvim nadmetanjima, o čemu postoje zapisi. Vjerujem da je Bach bio prvi džezist i stoga što korištenjem blues i swing ukrasa umjesto njegovih baroknih ukrasa, koji su zapisani – dobivate jazz frazu.

Darko Jurković Charlie (Foto: Davor Hrvoj)
Darko Jurković Charlie (Foto: Davor Hrvoj)

Kako ste i zašto iz Bachova opusa izabrali baš te skladbe?

Darko Jurković Charlie: Pa, nekako smo se trudili odabrati njegove najpoznatije teme, one koje će ljudi moći prepoznati.

Koliko čvrsto ste se u izvedbi držali aranžmana, a koliko ste si dozvolili slobode u odnosu na njih?

Darko Jurković Charlie: Ima dosta slobode, neke kadence smo nešto promijenili da bi zvučale više džezistički, kao i dijelove tema. Kod Bacha su najčešće forme AABB, a u jazzu AABA, tako da smo u svitama „Badinerie“ i „Air“ promjenili formu iz AABB u AABA.

Odakle ideja za dodavanjem udaraljki koje se odlično uklapaju i doprinose šarmu cjeline, no iznenađuju, na prvi pogled kao da pripadaju nekoj drugoj priči?

Darko Jurković Charlie: Budući da je Bachova glazba izrazito motorična i stalno je prisutan pulsirajući ritam, udaraljke se odlično uklapaju.

Koliko ste zadovoljni glazbenom produkcijom? Zvuk je čist, jasan i „dobar“, no čini mi se da postaje malo preoštar, da „bode uši“ kad se sluša glasnije.

Darko Jurković Charlie: Zvuk je čist, ali na nekim mjestima je malo preoštar, i postoji razlika između prvog i drugog dana kad smo snimali. No, zadovoljni smo.

Zadnje od Intervju

Idi na Vrh
X