Globalni prihodi od autorskih prava porasli za 5,8% u 2021., ali još nisu na razini prije COVID-a

Po godišnjem izviješću CISAC-a (Međunarodna konfederacija društava autora i skladatelja) najviše su rasli ‘digitalni’ tantijemi u 2021. godini.

CISAC-ovo izvješće za 2021. godinu

Globalni prihodi od autorskih prava repertoara s više područja stvaralaštva, glazba, audiovizualna umjetnost, likovna umjetnost, književnost, kazalište, porasli su u 2021. godini za 5,8 posto u odnosu na 2020. godinu. No, s ukupnom vrijednošću od 9,6 milijardi eura, ti su prihodi i dalje ostali znatno ispod ukupnih globalnih prihoda u godini prije izbijanja pandemije Covid-19.

Unatoč porastu „digitalnih” tantijema od 27,9% kojeg je potpomognuo rast prihoda od pretplate na streaming servise, naplate u 2021. i dalje su ukupno u cijelom svijetu bile 5,3% niže nego u 2019. godini.

Analiza ovih prihoda i prateće izvješće osvjetljava više činjenica: katastrofalan učinak dvogodišnjih zabrana nastupa u živo uslijed pandemije, velik potencijal za daljnji digitalni rast ali i hitnu potrebu za mjerama koje će osigurati veću vrijednost autora na tržištu streaminga.

Ovo su neki od najvažnijih naglasaka Globalnog izvješća o prihodima od autorskih prava za 2022. koje je objavio CISAC (Međunarodna konfederacija društava autora i skladatelja), čiji je član i HDS ZAMP:

Novi i prošireni ugovori o digitalnom licenciranju društava članova CISAC-a, zajedno sa rastom pretplate streaminga, pomogao je da se prihodi s digitalnog tržišta povećaju za 27,9%. Međutim, unatoč razvoju streaminga koji se ubrzao tijekom COVID-a, tzv. digitalni prihodi još uvijek čine samo 32,6% ukupnih prihoda od tantijema za autore. To je, za usporedbu, manje od polovice udjela digitalnih prihoda koji idu diskografskoj industriji.

Prihodi od nastupa na koncertima i priredbama (nastupi uživo) ostali su gotovo nepromijenjeni u 2021. godini i iznosili su 1,6 milijardi eura. To je i dalje 45,8% niže od prihoda s tog izvora u 2019. godini.

Prihodi od korištenja i emitiranja djela u radijskom i televizijskom programu, što je u cijelom svijetu tradicionalno najveći izvor autorskih prihoda, ostao je više-manje otporan na pandemijsko vrijeme, uz zabilježen tek nešto manji pad od 1,8% u 2021. godini.

Glazbeni repertoar bio je jedini koji je prijavio povećanje tantijema za 7,2% u 2021. u odnosu na 2020. godinu, no i taj porast još je daleko od prihoda u predpandemijskoj 2019. godini. U području dramske umjetnosti zabilježen je pad prihoda od 13,8%, u audiovizualnom sektoru pad je iznosio 2,8%, a u području likovne umjetnosti 1,2 posto.

Kontinenti s najvećim rastom prihoda su Europa (porast od 7,5%) i Afrika (porast od 17,1%) dok je jedino na području Južne Amerike zabilježen pad prihoda, uslijed pada koncerata i nastupa koji je iznosio 44 posto.

„Imajući u vidu da prihod od koncerata i nastupa i izvedbi uživo uglavnom nije postojao, ubrzano licenciranje digitalnog korištenja djela od strane mnogih naših članova da se nadoknadi pad, priča je o uspjehu. Ipak, oporavak je tek napola gotov. Bez sumnje, mnogo je više prostora za rast, a da bismo to postigli, treba povećati vrijednost kreativnih djela na digitalnom tržištu te na tom tržištu tražiti i promicati pravedniji ekosustav za autore tih djela,” komentirao je rezultate poslovanja autorskih društava diljem svijeta glavni direktor CISAC-a Gadi Oron.

Predsjednik Svjetske konfederacije autorskih društva i autor brojnih hitova ABBA-e, Björn Ulvaeus, još je konkretniji: „Ovu godinu moramo vidjeti ne samo kao povratak u normalu, već kao most do sljedeće faze. U bliskoj budućnosti suočavamo se s mogućnošću usporavanja gospodarstva i rizicima koji dolaze s neobičnom kombinacijom inflacije i recesije. Cijene pretplata na streaming servise nisu se mijenjale od prvih dana pokretanja takvih usluga i danas su vrlo podcijenjene. Poštena i fer vrijednost i pošteni uvjeti bitni su kako se ne bi ugrozile tantijeme nositelja prava”.

Na izvješće krovne udruge CISAC, čiji je član i HDS ZAMP, osvrnuo se i glavni direktor HDS ZAMP-a, Nenad Marčec: „HDS ZAMP promptno je u tijeku pandemije iskoristio priliku što boljeg pozicioniranja na digitalnom tržištu, a kako bi za naše članstvo što više ublažio pad prihoda. Uz to i naša suradnja i solidarnost sa svim korisnicima glazbe u poslovanju, pomogli su da našim članovima osiguramo što bezbolnije preživljavanje COVID krize. Sada je vrijeme da se okrenemo budućnosti i suočimo se s izazovima uređenja digitalnog tržišta, pogotovo onog njegovog dijela koji se odnosi na streaming usluge i platforme a koji se godinama razvijao ne uzimajući u obzir istinski doprinos autora djela na kojima te usluge i počivaju. Upravo je „Budućnost kreativnosti” glavni moto ovogodišnje Međunarodne autorske kreativne konferencije (MAKK) koju HDS ZAMP uskoro ogranizira. Budućnost kreativnosti itekako leži i u poštenom uređenju odnosa svih dionika tržišta glazbenog streaminga”.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Vijesti

Idi na Vrh
X