Godspeed You! Black Emperor – protest bez riječi za sve one bez glasa

Kanadski post rock titani pohodit će Tvornicu kulture u sklopu svoje aktualne turneje 23. travnja ove godine.

Godspeed You! Black Emperor (foto: Grywnn / Wikipedia)

Već je vjerojatno naširoko poznata legenda kako postoje točno dvije službene fotografije montrealskih post-rock titana Godspeed You! Black Emperor. Prva od njih snimljena je u prvim danima slave benda na nekakvim tračnicama davne 1997., mutna je i crno-bijela, a lica članova benda na njoj ne mogu se ni približno razaznati, Ona druga iz 2010. jednostavno je rekreacija one prve, jednako je mutna, a lica na njoj nisu ništa više razlučiva nego na onoj prvoj. Osim toga, nikada nisu snimili videospot za promociju svog materijala, a i dali su tek nekoliko intervjua u svojoj tridesetogodišnjoj karijeri benda.

Nije da su članovi ovog benda posebno htjeli skrivati svoj identitet, to je u internetskoj eri nemoguća misija, a još manje kako bi na račun te mistike postali tržišno zanimljivija roba. Uostalom, antikonzumerizam i antikapitalizam teme su na kojima su od početka gradili svoju sliku u svijetu, pa tako njihov prvu ploču “F♯ A♯ ∞” niste ni mogli kupiti nigdje osim na njihovim live nastupima, sve dok usmena predaja nije prerasla u famu dovoljno veliku da američki nezavisni label Kranky ne objavi proširenu verziju albuma na CD-u u obliku u kakvom ga danas poznajemo tek godinu dana nakon izvornog pojavljivanja.

Čak i u žanru post-rocka, njihova je glazba slovila kao mračni soundtrack sudnjega dana, a albumi su im bili sastavljeni od po tri ili četiri suite podijeljene u stavke koji bi rasli i padali od tihog drona u bombastična simfonijska krešenda, Nije ni čudo da je budući oskarovac Danny Boyle upravo skladbu s njihovoga prvijenca “East Hastings” uvrstio u ključne trenutke svog horora o zombi apokalipsi “28 Days Later”.

Ako je struktura njihovih zvučnih epova koji su nerijetko nadmašivali trajanja od dvadeset minuta podsjećala na slične oblike u povijesti jazza kao što su “The Black Saint and the Sinner Lady” Charlesa Mingusa ili “A Love Supreme” Johna Coltranea, slobodno se može reći da su njhovi prvi uradci postigli i jednaki status remek-djela unutar žanra post rocka, pogotovo njihov fin de siècle pièce de résistance “Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven” koji i danas slovi kao jedan od najvažnijih albuma prvog desetljeća novog stoljeća i jedan od najvažnijih post rock uradaka svih vremena.

S trećim albumom “Yanqui U.X.O.” (2002.) unose promjenu u imenu benda tako da uskličnik s kraja naziva prebacuju u sredinu, ali mijenjaju i zvuk u smjeru instrumentalnog noise rocka, što biva samorazumljivo ako u obzir uzmemo činjenicu da produkciju ove ploče potpisuje veliki meštar buke Steve Albini. Nakon toga bend uzima cijelo desetljeće pauze u kojemu članovi nastavljaju s istraživanjem karijera u nekim popratnim projektima, posebice npr. Efrim Menuck i Sophie Trudeau u Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra i svim njegovim varijacijama.

Crni car vratit će se 2012. s ”Allelujah! Don’t Bend! Ascend!’ na kojemu će još dublje utonuti u mračnu dronologiju. Uvodni broj ove ploče, a ujedno i jedna od najupečatljivih skladbi njihovog kataloga, “Mladic”, nosi naziv po prezimenu zloglasnoga balkanskog krvnika, a ako znamo da je ta pjesma evoluirala od live komada koji je nosio naziv “Albanian”, jasno nam je da je bend nadahnuće za jedno od najmračnijih poglavlja svoje diskografije u velikom dijelu našao upravo na krvlju natopljenim gudurama ovih područja.

Godspeed You! Black Emperor od tada djeluje gotovo neprestano i niže još tri albuma od kojih je posljednji blesavo nazvani pandemijski “G_d’s Pee at State’s End!” iz 2021. godine koji će tek sad dobiti svoje koncertno predstavljanje i u ovom dijelu Europe na turneji u sklopu koje ih za manje od mjesec dana možete vidjeti i u zagrebačkoj Tvornici kulture. Njihovi koncerti oduvijek su poznati po korištenju videomaterijala puštanog sa starih filmskih projektora i terenskih snimki koje pojačavaju eksplicitnost njihovog moćnog zvuka, što sve tvori ubojitu smjesu sastojaka kao dovoljnu preporuku da ih ne propustite vidjeti uživo.

Od folk revivala šezdesetih naovamo protestnom se glazbom smatralo sve ono od Phila Ochsa do Rage Against the Machine što svojim tekstovima zahtjeva društvene promjene. Godspeed You! Black Emperor su pokazali da protestna glazba čak ni ne mora imati riječi, oni su protest utkali u svoj zvuk i svoju filozofiju koju povremeno objavljuju u manifestima poput onog koji je pratio posljednji album, a koji traži pražnjenje zatvora, oduzimanje moći policiji, kraj ratova i imperijalizma te oporezivanje bogatih dok ih se osiromaši. Jednako radikalna je i njihova glazba, taj krik bez riječi za sve one koji nemaju pravo glasa što ih poziva da dignu svoje mršave šačice poput antena prema nebu.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Tema

Pjevajmo do izbora

Muzika ne dobiva izbore. U to su izgleda podjednako uvjerene sve političke
Idi na Vrh
X