Godine 2016. kada je izašao, “Self And Selfish” odjeknuo je u malom krugu fanova ovakvog viđenja elektronike, kako domaćih tako i stranih, a isti scenarij mogao bi pratiti i aktualno reizdanje.
Hrvatska glazbena scena, barem onaj njezin dio koji možemo smatrati kvalitetnim i vrijednim, većinom egzistira u nekoliko slojeva undergrounda. Prvi, površini najbliži sloj ispunjen je bendovima i autorima koji uživaju solidnu podršku (najčešće specijaliziranih) portala i medija te koji u Zagrebu (i gotovo nigdje drugdje) mogu napuniti klub veličine Kseta, Vintagea, u najboljem slučaju Tvornice. Njihova imena, međutim, prosječnom ovdašnjem konzumentu glazbe neće značiti baš previše, djelomično i zbog toga što ih radijski i televizijski urednici zaobilaze u najširem luku.
Ispod njih egzistira još nepoznatija scena čiji se predstavnici glazbom bave isključivo iz ljubavi i zadovoljavanja nekih kreativnih nagona i za koje se ponekad čini da se uopće ne zamaraju do koliko će ljudi doprijeti ono što rade. Ono što je možda i najžalosnije jest što u obadvije spomenute skupine postoji čitav niz potencijalno stvarno komercijalnih i, u kontekstu onoga što se posljednjih godina događalo vani, vrlo aktualnih izvođača koji bi možda i zahvatili dio publike sklone synth pop/darkwave revivalima samo da su nekim čudom uspjeli saznati za njihovo postojanje.
Ovo zadnje spomenuto za Ivana Antunovića, elektronskog kantautora umjetničkog imena Iv/An, istovremeno i vrijedi i ne – premda se napajao iz više ili manje sličnih izvora inspiracije kao ti synth/dark/EBM revivalisti, njegov izričaj previše je abrazivan i beskompromisan da bi, s obzirom da ne živi u Velikoj Britaniji ili nekoj drugoj, glazbeno civiliziranijoj zemlji, dobacio do iole šire publike. Istini za volju, da je njegov upravo reizdani, sedam godina stari prvijenac “Self And Selfish” objavljen u drugoj polovici osamdesetih, imao bi sasvim solidne šanse da dosegne razinu kulta kakvom se može pohvaliti jedna Borghesia.
Svaka od sedam skladbi s tog albuma tih bi godina bez beda našla mjesto na playlistama Dark Dance slušaonica u Jabuci, rame uz rame s, primjerice, “Der Mussolini” DAF-a ili nečega s prve dvije ploče Suicidea. Popis utjecaja ipak je dosta širi pa me tako uvodna “Was-Is” sjetila na onaj fantastičan remiks “Just Fascination” Cabaret Voltairea, dok “Fiction or Fact” spaja nasljeđe sastava njujorške ZE Records etikete krajem sedamdesetih s podlogama rap pionira i posvetom danas prilično zaboravljenom škotskom bendu Colourbox. Povremeno, kao u završnoj “Nostalgia and the Missing Sense”, svojim muzičkim vremenskim strojem otputuje sve do Kraftwerka ili Harmonie, a u “Crisis (The Image of You)” nije predaleko ni od manje prijemčljivog dijela pjesmarice Soft Cella. Glazbu u “Loopholes”, pak, potpisuje Mahk Rumbae, bitna figura britanske underground scene potpisniku ovih redaka ipak najpoznatija po radu s Konstruktivistsima Glenna Wallisa.
U tekstualnom smislu, “Self And Selfish” skoro pa ulazi u kategoriju konceptualnog albuma istovremeno propitkujući, zgražajući se i bezuspješno pokušavajući dokučiti što se krije iza sveprisutne ‘selfie’ kulture kao simbola svih anomalija današnjice, bilo da se radi o fake newsu, lažnim životima na društvenih mrežama ili opsesiji predmetima koji nemaju nikakvu pravu vrijednost i značenje. Svijet je time, kako je u press materijalima donekle i sam istaknuo, konačno i stvarno postao noćna mora Georgea Orwella i njegove “1984”, što pak donosi još jednu poveznicu Iv/Ana i autora sedamdesetih i osamdesetih koji su u tom romanu pronalazili i inspiraciju i svoje najveće strahove. Iznimka je “Commuters”, posvećena talentiranom i tragičnom Adrianu Borlandu iz liverpulskih post-pankera The Sound, koji je svoj nesretni život okončao na tračnicama vlaka, a Antunović tom stravičnom događaju pristupa iz pomalo neubičajene, premda izuzetno uznemirujuće pozicije ostalih putnika.
Te 2016. godine kada je izašao, “Self And Selfish” odjeknuo je u malom krugu fanova ovakvog viđenja elektronike, kako domaćih tako i stranih. Vjerujem da će isti scenarij pratiti i aktualno reizdanje, pri čemu vam preporučam da u taj krug zakoračite i vi, posebno ako volite neke od bendova koje smo naveli u ovom osvrtu ili barem njihove današnje, komercijalno gledano, nerijetko mnogo uspješnije učenike.
(Creme Organization, 2023.)