Jarboe i Helen Money u Močvari – razvodnjena večer poezije i distorzije

Iako se očekivalo više od bivše članice Swansa u petak u Močvari, ipak su na vidjelo izašle manjkavosti lo-fi suradnje s violončelisticom Helen Money.

  •  
  •  
Jarboe u Močvari (Foto: Tomislav Sporiš)

S Michaleom Girom bila je nerazdvojana od početka pa do ‘sahrane’ prvog i poprilično dugačkog dijela karijere grupe Swans s tada posljednjim pečatom, live albumom „Swans Are Dead“ iz 1998. godina. U solo vode nije ušla po raspadu grupe, dapače, paralelno sa Swansima i u tom segmenutu je imala što za reći, a po pitanju kolaboracija da se i ne govori, tu je Jarboe valjda prvakinja alternativne scene. Od brojnih suradnji iskazala se i dva puta s nu metal društvom u projektima super-grupa kao što su Perfect Circle i Puscifer. No iako je, dakle, dobra poznavateljica prilika i gotovo svakog stilskog rukavca, suradnja s violončelisticom Helen Money prilično je nedostatna i koncepcijski neujednačena kad je riječ o nastupu uživo, bar je tako izgledalo u četvrtak na koncertu u zagrebačkoj Močvari.

Za razliku od netom objavljenog zajedničkog albuma koji drži vodu u nadogradnji lirike Jane Jarboe čelističkim istraživanjem gitarskih efekata od strane Helen Money, kad se cijela stvar rastegnula na cjelovečernji koncert na vidjelo su izašle manjkavosti. Možda bi bolje rješenje bilo da je prije Jarboe i Helen nastupala neka predgrupa i time se upotpunila minutaža, umjesto da je violončelistica bila solo predizvođač. Za početak Money je uzela daleko više vremena nego se možda očekivalo, možda i više nego kad je Jarboe izašla na pozornicu, potom igranjem sa sekvencerima, distorzijama i harmonajzerima na koje je spojila violončelo, de facto je ‘otkrila sve trikove’ nastupa s vokalnom zvijezdom večeri. Ni u stilu, ni u zvuku nije bilo razlike od onoga što je uslijedilo kasnije. A ruku na srce i to što je izvodila uistinu je bio isforsiran osjećaj važnosti udaranja kvintakorda pod distorzijom u kojima je gudački instrument zvučao kao električna gitara. Ako ste zatvorili oči, mogli se jedino imati osjećaj da je pred vama na pozornici napaljeni gitarist početnik koji uživa u tek otkrivenom brujanju distorzije. Svakako ništa spektakularno.

Jarboe je pak u toj ogoljenoj formi više u prvi plan izbacila svoje mane, a obzirom na bogato iskustvo čudno je kako toga nije bila svjesna. Naime ona nema karizmu poput Patti Smith, snažnu vokalnu interpretaciju jedne Marianne Faithfull, ili suicidalni seksepil kao Nico, a ušla je u njihov teren u kojem ide red melodije pa red naracije. Njeni limiti kao da nisu dozvoljavali da se magija stvori u zraku. A publika je bila spremna na magiju.

Nema tog koncerta domaće kantautorice na kojem je tijekom izvedbe sve bilo praćeno grobnom tišinom. Nije se ni šaputalo, a i Jarboe i Money su imalo izuzetno tihe momente na pozornici. A opet nije bilo trenutaka da se krv sledi u žilama, niti da njome prosuklja adrenalin. Bio je to pravocrtni i razvodnjeni doživljaj čelistice zabavljene efektima i njujorške intelektualke koja je interpretirala stihove iz svog debelog notesa. Nešto kao večer poezije u kojoj poeta nema previše potrebe komunicirati s publikom, iako je to trebala učiniti. Ili je bar sve trebalo biti ‘koprimiranije’, da Money instrumetalima razdvoji njene recitale, bez uvodnog solo nastupa.

Završetak je bio mlak, nedorečen i gotovo iznenadan, bez da je prethodno slijedio neki oblik katarze. Jarbo se zahvalila i uzela svoj notes, Money odložila instrument, te skupa otišle s pozornice. Super-pristojna publika ih je još aplauzom probala dozvati na bis, no odaziva nije bilo. Za pozitivan zaključak moglo bi se reći da je to sve skupa bio nezgrapni work in progress za javnost, a ako bi se dodala koja kap kritičarskog otrova, Jarboe je ovim konceptom prilično načela svoj status alter heroine. Ovaj projekt je sve drugo osim odskočne daske.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 kune.

Hvala vam.

1.00 HRK 5.00 HRK 10.00 HRK 20.00 HRK 50.00 HRK 100.00 HRK 200.00 HRK


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

  •  
  •  

Zadnje od Izvješće

Idi na Vrh
X