(Pre)bogato izdanje koje služi kao suvenir povodom pedesetog izdanja jazz festivala u New Orleansu.
Prošli tjedan smo pisali o velikoj kolekciji glazbe Petea Seegera koju je objavila etiketa Smithsonian Folkways, a njezini zaposlenici ne miruju, pa su svega tjedan kasnije izbacili još jednu golemu antologiju koja ovaj put nije posvećena nekom glazbeniku, već jednom festivalu.
Festival u pitanju je The New Orleans Jazz & Heritage Festival loklalnoj ekipi poznat jednostavno kao Jazz Fest, višednevno slavlje jazza u njegovoj koljevci, kulturološki prebogatom gradu u Louisiani koji kroz desetak dana trajanja samog festivala, kao i dane koji mu prethode i slijede zabljesne u punom sjaju, gotovo kao i na sam Mardi Gras koji mu je zaštitnim znakom. Jazz Fest je ove godine proslavio svoje jubilarno pedeseto izdanje, a kompilacija “Jazz Fest: The New Orleans Jazz & Heritage Festival” jedan je od suvenira polustoljete tradicije kojom ovo događanje oplemenjuje posljednje dane travnje i one prve svibnja u The Big Easyju.
Kompilacija je, u već uobičajenom stilu Smithsonian Folkwaysa, glomazna. Dolazi na čak pet diskova i traje preko tristo minuta, a prati je i knjiga na 136 stranica. U ovoj kolekciji čut ćemo zvuke jazza u fuziji sa svim mogućim poznatim žanrovima, čut ćemo blues, gospel i zydeco, žanr francuskih Kreolaca iz jugozapadne Louisiane. Pjesme zastupljene na albumu snimljene su na izdanjima od sedamdesetih naovamo, ali najvećim djelom iz razdoblja poslije devedesetih godina. Izvode ih neki od najslavnijih glazbenih imena koja povezujemo s New Orleansom, kao što su Allen Toussaint, Professor Longhair ili Dr. John, čiji je fantastičan medley “Litanie Des Saints / Gris-Gris Gumbo Ya Ya / I Walk on Gilded Splinters” bez premca najboljih dvanaest minuta kompilacije.
Irma Thomas zastupljena je s dvije pjesme, “Ruler of My Heart” i “Old Rugged Cross”, a tu je i velik broj mlađih snaga poput Trombone Shortyja, čija je “One Night Only” izabrana kao svojevrsni najavni broj kompilacije. Oni koji su pratili u barem prvoj sezoni izvrsnu seriju “Treme” o životu džezera u New Orleansu nakon uragana Katrina autora Davida Simona (“The Wire”) prepoznat će i imena Kermita Ruffinsa i Johna Bouttea koji ovdje izvodi “Louisiana 1927” Randyja Newmana u verziji koja kritizira reakciju bivšeg predsjednika Busha na gore spomenuti uragan.
Nema slavne pjesme koju vežemo uz New Orleans a da nije uvrštena u ovu kolekciju. Neke od najslavnijih, poput “When the Saints Go Marching In” i “Iko Iko” koje možemo čuti u medleyju Dixie Cupsa, nažalost nisu zastupljene u svojim najboljim mogućim verzijama, ali sasvim sigurno ćete između ove 53 pjesme pronaći neke nove favorite za koje možda niste znali. Posebno su dobre pjesme “Indijanaca”, posebnog plemena u New Orleansu čije “Indian Red” i “Big Chief Got the Golden Crown” u izvedbi “zlatnih” i “bijelih” Orlova uglavnom izvedene samo uz pomoć vokala i bubnjeva daju posebnu čar kolekciji.
Zastupljeni su i slavni puhački orkestri poput Preservation Hall Jazz Band koji s Dr. Michaelom Whiteom izvodi klasik “My Bucket’s Got a Hole in It”, te mlađi Dirty Dozen Brass Band, a naći će se i pokoje ime velikana bluesa poput onih Champion Jacka Dupreeja i Clarencea “Gatemoutha” Browna. No, nije baš sve što je okupljeno na pet diskova baš vrijedno pohvala. Gotovo čitav zadnji disk je tako redundantan i oslanja se na manje poznata imena koja uglavnom nastoje tradiciju tamošnjeg jazza uklopiti u mršave okvire suvremenog popa, što često šteti ukupnom dojmu autentičnosti s obzirom na ostatak kompliacije.
Da je ova posveta Jazz Festu odrađena strožim kriterijima i smanjena na tri diska, bilo bi to doista vrhunsko izdanje vrijedno svoje cijene, ovako je riječ o mješavini izvrsnog i vrlo dobrog s, u manjoj mjeri, prosječnim.
Ocjena: 8/10
(Smithsonian Folkways Recordings, 2019.)