Film Kristen Vaurio svim se silama trudi, praktički uzvikuje to kao parolu i šara preko cijelog svojeg trajanja veliki natpis: ‘June Carter bila je više nego samo žena Johnnyja Casha!’
Ima nešto zbunjujuće u novom Paramountovom dokumentarcu Kristen Vaurio koji prati jedinstveni život i karijeru vrhunske kantautorice, komičarke i country zvijezde June Carter Cash. Film jednostavno naslovljen “June” svim se silama trudi, praktički uzvikuje to kao parolu i šara preko cijelog svojeg trajanja veliki natpis: “June Carter bila je više nego samo žena Johnnyja Casha!”
E sad, ne trebate biti veliki poznavatelj country glazbe da biste to znali. June je karijeru započela davno prije nego je svijet čuo za mladića koji će kasnije postati “čovjek u crnom”. Pjevala je u obiteljskog grupi The Carter Family koju su osnovali braća A.P. i Ezra Carter i njihove supruge Sara i Mother Maybelle, majka triju djevojka s kojima će nastaviti tradiciju izvornog sastava; Helen, Anite i, naravno, June.
June nije bila najbolja pjevačica u obitelji, ali imala je nemjerljivu karizmu, fantastičnu energiju i sjajan smisao za humor koji su je pretvorili u pravu zvijezdu Gran Ole Opryja još kad je bila djevojčica, a negdje iz publike gledao ju je mali JR Cash u nadi da će jednoga dana dobiti njezin autogram.
Njih dvoje upoznat će se kasnije u zapozorju istog slavnog country showa, a priče o tome kako je taj prvi susret izgledao ovisile bi o raspoloženju onoga iz para koji bi ih u tom trenu pričao. Barem tako tvrdi njihov sin jedinac John Carter Cash, prominentan sugovornik filma “June”, u nedavno objavljenoj knjizi “Johnny Cash: The Life In Lyric”. U svakom slučaju oboje su tada bili u braku i trebat će proći još nekoliko godina prije nego počnu surađivati i zaljube se, pišući tako najslavniju romansu u povijesti country scene.
Vaurio nas ipak uporno pokušava uvjeriti da je June Carter snažna žena koja je život provela nepotrebno zapostavljena u sjeni slavnijeg muža, ali svi koji išta znaju o glazbi, a pokojni Cash prvi među njima, priznat će njezinu veličinu i važnost. Kvragu, izrazito popularan biografski film “Walk the Line” već je svima koji su ga gledali objasnio da je June više od Johnnyjeve žene. U slavnoj sceni tog filma Reese Witherspoon koja će za ulogu June biti nagrađena Oscarom, sklada pjesmu “Ring of Fire” koja će postati jednom od najvećih Johnnyjevih hitova, a Vaurio činjenicu da je upravo ona autorica te pjesme predstavlja kao nekakvu dobro čuvanu tajnu. Unatoč tome, nešto kasnije u filmu vidjet ćemo i samoga Casha kako na nastupu svoje supergrupe The Highwaymen najavljuje pjesmu predstavljajući June kao ženu koja ju je napisala, kao što je uostalom to često i činio. Zašto nam Vaurio nekoliko minuta prije to servira kao neko otkriće, to nikome nije jasno.
Kad je Cash pod stare dane još jednom oživio svoju karijeru u suradnji s Rickom Rubinom na nizu albuma “American Recordings”, sličan kasni uzlet dobila je i June kad je 1999. objavila povratnički album “Press On” za koji će biti nagrađena i Grammyjem. “Nitko nije želio izdati sedamdesetogodišnju pjevačicu,” keže Vicky Hamilton koja je morala pokrenuti vlastitu izdavačku kuću kako bi objavila album. Upravo materijal sa snimanja te ploče čini okosnicu i polazišnu točku ovog dokumentarca koji zatim odlazi u prošlost i na prilično zadovoljavajući način prati početke njezine karijere i pokriva dva braka koja su prethodila njezinom odnosu s Cashom, one s pjevačem Carlom Smithom i naoko beskrvnu aferu s Ripom Nixom. Razvod tada nije bio na što se olako gledalo u konzervativnom Nashvileu i Carter sigurno nije lako prebrodila ružne poglede javnosti, ali na koncu je prava ljubav trijumfirala i u svakom se trenutku vidjelo da je June bila dovoljno sretna biti i ostati samo “suprugom Johnnyja Casha”.
Naravno, njegove ovisnosti o tabletama i alkoholu ovu su romansu nekoliko puta dovele do ruba izdržljivosti, ali uz potporu svoje supruge Johnny je izdržao i oporavio se. Zajedno su doživjeli lijepu starost, a kad je June podlegla bolesti, skrhani Johnny nije izdržao ni četiri mjeseca bez nje. Umro je 12. rujna 2003., svega nekoliko dana nakon što će izaći “Wildwood Fower”, posljednji album koji je June snimila za života i izdanje koje će joj donijeti još dva posthumna Grammyja.
“June” u svojoj ganutljivoj završnici uspijeva probuditi emocije koje ga čine vrijednim gledanja, no u svom najvećem dijelu bilo tko imalo upućen u život i brak Cashovih prolazit će kroz poznati teren koji mu se konstantno pokušava prikazati kao nepoznat.
Ocjena: 6/10
(Paramount+, 2023.)