K-ROCK – Korejski rock and roll

Korejski val se oblikovao oceanom K-Popa, K-Filma i K-Drama, ali iako je posljednjih dvadesetak godina ekspanzije vala jedan K-Rock, korejski rock and roll, ostajao na začelju izvoza, daleko u backstageu, to ne znači da ga nema.

Dreamcatcher (Foto: Wikipedia)

Baš kao i u slučaju desetljećima daleko razvikanijeg J-Rocka, japanskog rock and rolla stvorenog tijekom američke poslijeratne okupacije, i K-Rock je formiran pod utjecajem Amerike, sa specifikumom oblikovanja živim svirkama u američkim vojnim bazama, pred publikom koja je došla “s izvora” i tolerirala samo najbolje izdanke. U godinama nakon Korejskog rata, kada je američka kultura krenula u svoju pojačanu turneju Europom i Azijom, američki vojnici u svojim su korejskim bazama, kao i klubovima izniklim oko njih, 1950-ih potražnjom stvorili ponudu, zatim scenu i onda čitav fenomen.

GS – Group Sounds, krovni naziv za gomilu (uglavnom Beatlsima inspiriranih) japanskih rock and roll bendova kasnih 1950-ih i ranih 1960-ih, koristi se i u etiketiranju korejskog ranog vala rock gitara, gdje su početke s vodećim pionirskim pothvatima Shin Jung-hyeona dijelili drugi GS bljeskovi rane rock povijesti, kao što su HE6, K’okkiri Brothers i Key Boys. Oni su rock pedesetih, “zarobljen” pod američkom zastavom vojnog poligona, u novom desetljeću počeli odvlačiti pred oči i uši domaće klupske publike.

Otac korejskog rock and rolla je Shin Jung-hyeon, rođen 1938. u Seulu, gdje je radio u tvornici lijekova i pohađao večernju školu. Nije mu pošlo za rukom biti violinist, ali je jako dobro prebirao po gitari, posve samouk. Svoje vještine stavio je u pogon s 19 godina, kada je koncertno debitirao pred američkim vojnicima. Nastupao je pod pseudonimom Jackie Shin i bio toliko popularan da je na vrhuncu svog pohoda vojarnama imao i do 40 svirki mjesečno. Korejska publika bila je više zbunjena nego oduševljena pa su njegovi počeci odjeknuli izvan mainstreama – solo prvijenac objavio je 1958. (“Hiki Shin Guitar Melody”), s rock obradama korejske tradicijske glazbe, ali i američkih instrumentalnih hitova “Honky Tonk” i Green Onions”.

Godine 1964., Shin okuplja prijatelje i poznanike sličnog senzibiliteta pa nastaje prvi korejski rock bend Add4, čiji je prvijenac “The Woman In the Rain” postao prvom pravom korejskom rock pločom svih vremena. U sedamdesete, Shin ulazi pod velikim utjecajem jazza i psihodelije, koji je slušao na radijskim emisijama American Forces Korea Network, a do sredine 1970-ih već se debelo isčupao iz undergrounda pa postao nacionalna rock ikona. Hrabro se pjesmom “Beautiful Rivers and Mountains” usprotivio tadašnjem režimi; zbog toga su mu ekspresno pronašli marihuanu, uhitili ga i mučili, iako THC tada još nije bio službeno ilegalan.

Ova je era podrazumijevala i cenzuru glazbe te posvemašnje, masovno hendikepiranje kreative, no fakulteti su kuhali od nezadovoljstva – studenti su počinjali organizirati demokratski otpor, a za soundtrack su odabrali novu formu folk rocka, Norae undong (“Song Movement”), protestnu glazbu oslonjenu o t’ong guitar, scenu kantautorskog korejskog folk rocka s lokalnim verzijama Boba Dylana i Joan Baez. Najveća od njih jest Hahn Dae-soo, “master folk rocka” i začetnik korejske hipi kulture. Ulaskom u 1980-e, t’ong se potpuno transformira u soft rock, a korejski intelektualci i studenti Norae undonga, svoje nove glazbene poruke počinju slati i primati preko “čišćih” i glasnijih rock formi.

Baš kao i na Zapadu, u Južnoj Koreji 1980-ih cvatu hard rock, heavy metal i baladne srcolomke rock and rolla. Pojavljuje se i Big 3 – Boohwal, Baekdoosan i Sinawe – tri najveća benda rane metal ere. Boohwal je i danas aktivan; nastao 1985. pod vodstvom gitarista Kim Tae-wona, počeo je kao heavy metal, a do trećeg albuma potpuno zaglavio u ulici melodičnih balada. Godine 2010., nacionalna televizija KBS emitirala je “Rock, Rock, Rock”, K-Dramu, TV seriju o životu Kima Tae-wona, kompletnu priču od njegovih srednjoškolskih dana i prve formacije Boohwala do 2003. godine.

Baekdoosan debitira kada i Boohwal, 1985. godine, a iako se gasi 1992., ponovo se okuplja 2006. kada grupa kreće u diskografsku renesansu, objavljujući nekoliko novih albuma. Sinawe se formira 1986. i traje do danas, a osim što ih nazivaju očevima korejskog metala, momci iz benda mogu se pohvaliti još jednom velikom povijesnim činjenicom – u Sinawe je bas svirao Seo Taiji. U biografiji osnivača grupe Seo Taiji and Boys često se spominje da je imao “kratku karijeru u metal bendu” – da, to je taj bend, a nakon što ga je napustio, s “Dečkima” je oblikovao korejsku glazbu devedesetih pa ni manje ni više stvorio ono što danas znamo kao – K-Pop. I to nije sve – osnivač benda Sinawe je Shin Dae-cheol, sin Shin Jung-hyeona, spomenutog oca K-Rocka.

Devedesete su bile indie desetljeće, a tzv. nezavisni val nije zaobišao ni Koreju. Grupirana oko četvrti Hongdae, indie scena glazbe i urbane umjetnosti koja je orbitirala oko sveučilišta Hongkik, i danas je centar aktivnosti i indie duha, a devedesetih je bila i inkubator najvećih ikona scene. Sredinom devedesetih, na pozornicama klubova Hongdaea klincima su su se predstavile atrakcije poput Sister’s Barbershop i Crying Nut. Bend Sister’s Barbershop debitirao je 1996. s albumom “Pigeon is a Rat in the Sky”, a uspješno je snimao i svirao sve do 2017. Crying Nut postoji i danas, punk bend nastao u noćnom životu Hongdaea 1995. Godine. Mainstream atrakcijom postaje nakon nastupa na 2002 FIFA World Cupu.

Hyukoh je možda najpopularnij indie bend južnokorejskog prezenta, zvijezda TV showa “Infinite Challenge”, momci koji su od debija 2014. pa sve do danas već izgradili globalan status dovoljan za turneju SAD-om.

Nisu jedini. Mnogi K-Rock bendovi uspjeli su se probiti na Zapad, ali daleko je to od uspjeha koji K-Pop postiže s ove strane Urala. Stoga i imamo hibride poput Dreamcatcher. Sedam djevojaka tipične K-Pop postave savršeno eksploatiraju recept melodičnog girl-rocka za pre-teen populaciju, prodajući heavy metal gitare i plesne ritmove kao kompromis velikog komercijalnog odjeka. Rokeri bi rekli – ako cure svojim amalgamom barem jedno dijete navedu na staze rock and rolla, odradile su sveti posao!

*Zahvaljujemo Veleposlanstvu Republike Koreje u Zagrebu na pomoći u objavljivanju ovog članka.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Tema

Pjevajmo do izbora

Muzika ne dobiva izbore. U to su izgleda podjednako uvjerene sve političke
Idi na Vrh
X