Ako se od bendova koji sviraju samostalne nastupe na Šalati i očekuje da se ode korak dalje po pitanju gostiju i produkcije, u slučaju Leta 3 ti elementi bili su toliko prisutni da su djelomično i odvlačili pažnju od konkretnog sadržaja.
Vjerujem da je potpuno suvišno trošiti bilo kakve riječi o tome kako je 2023. lansirala Let 3 do razine fenomena koji uvelike nadilazi granice naše države. Njihov kontroverzni uradak “Mama ŠČ!” prvo je osigurao svoje mjesto na natjecanju za pjesmu Eurovizije podijelivši naciju na one koju su ljutito odmahivali glavom na činjenicu da će nas brkonje odjeveni u haljine osramotiti na svjetskoj razini, do onih koji su oduševljeno reagirali na činjenicu da će našu zemlju napokon predstavljati upečatljiv uradak, uvelike različit od kamilice koju smo dosad slali, a koja na popularnom natjecanju nije ostvarivala značajne rezultate uglavnom ne dobacivši naše kandidate do priželjkivane finalne večeri.
ŠČ manija tresla je zemlju i raspirivala rasprave mjesecima po svim internetskim bojišnicama, dok se bend Mrleta i Prlje ozbiljno brusio na eurovizijskim prednastupima na svjetskim pozornicama, pritom vježbajući i bruseći izvedbu hita kojim će nastupiti u Liverpoolu. Let 3 tako su prošli zavidan karijerni luk od mladih i drčnih punk rockera, preko provokatora i kritičara učmalog konzervativnog mentaliteta zemlje u kojoj djeluju, pa sve do performerskog fenomena o kojemu se pričalo više na svjetskoj razini od ijednog drugog izvođača s domaće, nazovimo je tako, rock scene.
Let 3 je na Euroviziji postigao za Hrvatsku veći uspjeh od cijelog niza svojih prethodnika, ali to ne znači da su svi na ovim područjima bili zadovoljni s uniformiranim šokerima čija pjesma je govorila o mnogo širim temama nego što ih predstavlja kupnja motornog vozila što svoju primjenu najčešće nalazi u poljoprivredi. Štoviše, potaknuti nekim Prljinim podbadanjima na sportskoj razini, bend se našao na meti navijačke skupine koju je “uvrijedio”, pa je tako podignuta dodatna prašina, kako to već obično ide s dobrim konjima, nakon što je nekolicina gradova na dalmatinskoj obali otkazala nastupe Letovaca, kao razlog navodeći strah od incidenata i retribucije nogometnih fanova iako se sumnja da je prava paranoja dolazila od pitanja kako će kontroverzni bend provocirati pristojan puk u turističkim mjestima Dalmacije.
Par otkazivanja nisu omela Let 3 da postanu najtraženiji domaći izvođač ovog ljeta, a nakon guste turneje, antiheroji scene došli su i do trenutka da sva svoja ovogodišnja glazbena nastojanja okrune i velikim spektaklom (iliti ŠČpektaklom kako ga se očekivano prekrstilo) na zagrebačkoj Šalati, svojim najvećim open air nastupom karijere održanom u glavnome nam gradu. Šalata se u posljednje vrijeme pokazuje poprištem slavljeničkih koncerata s urbane scene koji se svi redom pretvaraju u produkcijski zahtjevne zadatke, a koji rezultiraju večerima za pamćenje, pa su slično u ovo doba lani napravili Pips, Chips & Videoclips, dok se ranije ove godine na istoj pozornici okušao i Elemental slaveći četvrt stoljeća svoje karijere.
No, kad je u pitanju Let 3, unaprijed je jasno da ni eksces nije dovoljan. Oni su u svoj nastup od dva i pol sata odlučili ugurati everything everywhere all at once, da se poslužimo naslovom popularnog oskarovca. Sve je počelo unutar akademske četvrti od najavljenog početka u 20 sati puštanjem s razglasa pjesme “Radio Isus” s nedavno na dvostrukom vinilu reizdane “Jedine”, ploče koja je praktički započela šok fazu karijere benda, ali ih ujedno i lansirala u srce mainstreama. Nakon toga uslijedio je program na videozidu dok je bend navalio na pozornicu popraćen vojskom plesačica i suradnicom Jovankom Broz Titutkom.
Nije moglo proći ni bez slavnog zlatnog traktora koji je onomad trebao bend prebaciti do Liverpoola, a sada je čak uzrokovao i neke probleme na pozornici, kao i Prljin brk koji se stalno odljepljivao. Kao uvodna pjesma odabrana je “Ribokemija” s posljednjeg (ako ne brojimo netom izdani “ŠČ” koji se sastoji od obrada pjesama iz dosadašnjeg kataloga izvedenih u duetima i suradnjama s raznorodnim domaćim izvođačima) albuma “Angela Merkel sere”, a koji je ostavio znatno manji trag u njihovoj karijeri od svoja dva izravna prethodnika s kojih materijal i dalje čini najveći dio setliste.
Stvari su zazvučale posebno intrigantno kad je s “Jedine” izvučen deep cut i jedna od najboljih pjesama albuma “Artemida”, a nakon koje je uslijedila i “Zora” s prvijenca “Two Dogs Fucking”, no ako smo pomislili da bi Letovci mogli izvesti diverziju posvetivši se izraženije rokerskom zvuku, te maštarije otpuhao je blok u kojim smo čuli “čobanske” favorite kao što su “Sokol”, “Mamne baneta”, “Izađi mala” i konačno veliki fin de siècle hit “Tazi Tazi”. Cijeli blok obilježilo je sudjelovanje puhačke sekcije koja je razigrala niže i prosječno visoke strasti u publici, a koje će eksplodirati u zbornom pjevanju refrena pjesme “Dijete u vremenu”, još jednom sugerirajući da je Let 3 do ove godine svoje zadnje velike hitove stvorio bombardirajući Srbiju i Čačak pred gotovo dvadeset godina jer novije stvari poput “Omađijaj me” koja je uslijedila jednostavno nisu stvorene za vječnost, što se i osjetilo.
Za razliku od takvih, za vječnost su stvorene obrada Termita “Vjeran pas”, “Kontinentio” s “Peacea” i rani hit “Izgubljeni”, a ako su publiku u najvećem dijelu činili posjetitelji koji su se bendu priključili u kasnijoj fazi karijere, to se nije dalo osjetiti pri izvedbi starijih pjesama. Možda zato što su toliko dobre i odolijevaju zubu vremena. Ali ipak, euforija je eksplodirala kad je došao na red blok o spolovilima koji čine “Riječke pičke” i “Kurcem u čelo”. Prva je bila toliko uspješna da se njezin naslov skandiralo još dugo tijekom koncerta, pa čak i iz grla vidno maloljetne publike koja je bila prilično zastupljena u pratnji svojih roditelja.
Uslijedio je zatim bizarni intermezzo u kojem je videoporuku odaslao novi lik iz Mrletovog letećeg cirkusa, a koji se, izgleda, naziva Papa Njoseki. Dok je on slao poruke o kanaliziranju energije i čupanju pičke, bend se za to vrijeme presvlačio u svoje slavne eurovizijske kostime i bilo je jasno da će uslijediti “Mama ŠČ!”. Naravno da je najviše mobitela u publici bilo podignuto upravo tijekom te izvedbe, pa možda iz tog razloga pjesma nije zazvučala kao neupitni hit broj jedan ove godine, a možda je i u pitanju činjenica da je, premda efektna za format natjecanja, u pitanju točka koja glazbeno lako padne u sjenu drugog materijala u formi koncerta. Naime “Ero s onoga svijeta” zvučao je možda čak i nabrijanije, a u publici su čak zapaljene i baklje.
“Profesor Jakov” osvanuo je u novoj verziji kakva je snimljena za spomenuti novi album “ŠČ”, ali bez pojavljivanja Alena Vitasovića, dočim su Harmoniju disonance sa studijske verzije zamijenile Singrlice. I tu počinje bombardiranje dodatnim sadržajem koje je bilo teško i popratiti. “Drama” je izvedena uz vokalnu pomoć zbora Ivan Goran Kovačić, a zatim je otvoren i bis na kojem se pojavio i Orkestar Leta 3 i od bizarne “Ciklame” napravio impozantno djelo. To je, pak, natjeralo Mrleta da pokaže istu pjesmu u njezinom prirodnom aranžmanu, poduprijevši je jednako suludom “Srničicom”, a zatim je duhovitim skandiranjem na pozornicu vratio i bend da mu se pridruži na “Ženu varam”.
Prvi bis zatvorila je “Droga” uz sudjelovanje mora ruku iz publike, a zatim je uslijedio i drugi bis koji je otvorila još jedna uspješnica s albuma “Peace”, apstraktna ali emotivna “Nafta”. Da će sve završiti u mirnijem stilu i bez suvišnog cirkusa dokazala je i vrlo rijetka (možda i prva”) izvedba “Serenade”, a samo finale pripalo je pjesmi “Sam u vodi” koja od prvog albuma koji je otvorila do sinoćnjeg koncerta koji je zatvorila dokazuje svoj poseban status u šarolikoj diskografiji benda.
Ako se od bendova koji sviraju samostalne nastupe na Šalati i očekuje da se ode korak dalje po pitanju gostiju i produkcije, u slučaju Leta 3 ti elementi bili su toliko prisutni da su djelomično i odvlačili pažnju od konkretnog sadržaja, pa čak i stvarali probleme, te bih mogao ustvrditi da smo njihov koncizniji i fokusiraniji nastup mogli čuti lani na zagrebačkom Beer Festu, ali po samoj razini spektakla i općeg vrhunca euforije za bendom, sinoćnji koncert bio je događaj koji se ne smije propustiti. Mrzitelji će ih mrziti, obožavatelji obožavati, a Let 3 će u svojoj vreći uvijek imati dovoljno različitog materijala da zadovolji svoju publiku koja sada raste i u sasvim nepredvidljivim smjerovima.