Marko Lazarić kao Jack DeJohnette, Saša Nestorović kao John Coltrane

Drugi i treći dan festivala Jazz.hr/proljeće obilježili su Zg Jazz Portrait i Acoustic Project, Nove nade te Charles Tolliver i Jazz orkestar HRT-a.

Charles Tolliver i Jazz orkestar HRT-a – Re-creation of John Coltrane's Africa/Brass (Foto: Anastazija Vržina)

Program „Klasika/jazz“, prvi dio druge večeri Jazz.hr proljeća 2014. spojio je legendarni domaći jazz kvintet Zagreb Jazz Portrait s devetočlanim izdanjem Acoustic Projecta, sastavljenog od članova Zagrebačke filharmonije, kako bi vlastite skladbe – potpisuju ih Mario Igrec, Nenad Vrandečić, Saša Nestorović, Borna Šercar i Dubravko Palanović koji je i aranžer – obojili novim bojama i stavili ih u drukčiji okvir te osobeno sljubili jazz i klasiku, mahom u ugodno opuštajuća suzvučja koja nije teško zamisliti kako miluju uši i čuvstva dobrostojećih gostima kakvog otmjenog odmarališta, da ne kažemo „luxury resorta“.

Drugi dio večeri pripao je smotri „Nove nade jazza Marjan Marjanović“ što je već godinama organizira Hrvatsko društvo skladatelja, jedinoj je koja sustavno predstavlja neafirmirane hrvatske jazz glazbenike. Na ovoj su se manifestaciji dosad širem krugu ljubitelja jazza predstavili deseci uglavnom mladih džezista od kojih su mnogi kasnije ostvarili uspješne samostalne karijere, a takvih će zacijelo biti i među tridesetak ovogodišnjih vokalista i instrumentalista koje je među prijavljenima izabrao Mario Igrec.

Kako i valja, završna, treća večer bila je vrhuncem festivalčića. Program imenom „Charles Tolliver i Jazz orkestar HRT-a – Re-creation of John Coltrane’s Africa/Brass“ ponudio je prvorazrednu svojevrsnu rekonstrukciju sjajnog albuma „Africa/Brass“ Johna Coltranea iz 1961., odnosno snimaka načinjenih za taj album koje su naknadno objavljene i kao „The Africa/Brass Sessions, Volume 2“ (1974.) te na reorganiziranim reizdanjima 1995.

Tolliver i HRT Jazz Orkestar (Foto: Anastazija Vržina)

Pod Tolliverovim ravnanjem sedamnaesteročlani Jazz orkestar HRT-a veličanstvene je, melodiozne i uzbudljive skladbe izveo moćno, precizno, s dušom i srcem. Pregnantno, vibrantno, šarmantno, briljantno. Početak u najavljenih 20 sati, odlična slika, odličan zvuk, odlična glazba, odličan bend.

Bolje od bilo kojeg opisa, razinu kvalitete predočit će uvodne riječi Davora Hrvoja koji je podsjetio na začetak ove suradnje iskusnog američkog trubača, skladatelja i aranžera Tollivera i naših dečki. Razgovarajući prije godinu-dvije o mogućnosti izvođenja „Re-creationa“ u nas, Tolliver je spremno pristao na izbor Jazz orkestra HRT-a, no ne čuvši ih, unaprijed je rekao da će svakako morati angažirati drugog bubnjara i drugog pijanista. Predložio je Jacka DeJohnettea i Geri Allen (koja, podsjetimo, nastupa u Lisinskom 22. svibnja), dakle, majstore sa samog svjetskoga vrha. Koji dan poslije, Tolliver je zasvirao s Jazz orkestrom HRT-a i nakon toga više nije spominjao potrebu za sudjelovanjem DeJohnettea i Allen – očito je zaključio da su Marko Lazarić i Joe Kaplowitz u istom rangu. A Coltraneove je dionice mirno prepustio Saši Nestoroviću kojega je tada, nakon zajedničkog koncerta, već rano ujutro sljedećeg dana pozvao da se pridruži njegovu Music Inc.-u.

Zagreb jazz portrait acoustic project (Foto: Anastazija Vrzina)

Prepričajmo i zanimljivu priču o nastanku Tolliverova „Re-Creationa“. Partiture „Africa/Brass“ još su 1960-ih izgorjele su u požaru koji je zahvatio kuću majke puhača Erica Dolphyja, člana Coltraneovog kvarteta/kvinteta, u kojoj su bile pohranjene. U povodu pedesete obljetnice objavljivanja, glazbenici Hesenske radiotelevizije (Hessischer Rundfunk) zamolili su Tollivera da rekonstruira partituru, što je ovaj i učinio, slušajući vinilne LP ploče „na svom starom gramofonu“. Unio je ponešto aranžerskih izmjena i nakon pustih desetljeća „Africa/Brass“ ponovo je oživjela u big band izdanju.

Otprilike osamdesetminutni koncert u Lisinskom, na kojem je pet pjesama s „Africa/Brassa“ i njenih izdanaka bilo poredano u novom nizu, završen je Tolliverovom skladbom u kojoj je napokon zapuhao u trubu, a uz pozdrav „Bok!“, koji mu se očito jako svidio, poželio je i sebi i nama skori ponovni susret.

(Mala dvorana, KD Lisinski, Zagreb, 10. i. 11. travnja 2014.)

Zadnje od Izvješće

Idi na Vrh