Sinoć je u sklopu Fantastic Zagreb FIlm Festivala na Ljetnoj pozornci Tuškanac premijerno prikazan treći dio horor (zasad) trilogije Tia Westa s Mijom Goth u glavnoj ulozi.
Karijeru američkog redatelja Tia Westa moglo bi se ušturo opisati kao dva desetljeća brljavljenja po filmovima uglavnom u žanru horora da bi 2022. napokon privukao pozornost i kritike i publike zanimljivim osvježenjem u struji koju je još u sedamdesetima izdubio Tobe Hooper sa svojim klasikom “Texas Chainsaw Massacre” u “X”, zgodnom filmu o ekipi koja se zaputi snimiti pornografski film na imanju u vlasništvu ubojitog para staraca.
U tom filmu dvostruku ulogu heroine i glavne negativke odigrat će Mia Goth koja će se brzo pretvoriti u Westovu muzu, te će u razdoblju od samo dvije godine snimiti za nju (i cijenjenu nezavisnu kuću A24) još dva filma o likovima koje je utjelovila u “X”, prvo u prequelu “Pearl” koji predstavlja tzv. origin story o baki ubojici iz prvog filma (a koji će javno hvaliti i veliki Martin Scorsese), te upravo objavljeni “Maxxxine” predstavljen ovdašnjoj publici na Fantastic Zagreb Film Festivalu prije puštanja u redovnu kinematografsku distribuciju.
“Maxxxine” prati istoimenu junakinju izvornog filma koja nakon krvavih događaja na farmi traumatizirana ali očvrsnuta nasiljem postiže slavu u svijetu tvrde pornografije i trenutno se odvažuje na idući korak, prelazak iz te nemilosrdne branše u holivudski mainstream, u čemu joj pomaže njezin agent Teddy (u zadnje vrijeme sveprisutni Giancarlo Esposito), a što bi joj trebalo poći za rukom dobivenom ulogom u hororu “The Puritan II” u režiji britanske redateljice Elizabeth Bender (odlična Elizabeth Debicki), koja svoj film u nastajanju naziva “B filmom s A idejama”.
kako sve ne bi teklo glatko, tu je i ljigavi privatni istražitelj Labat (također vrlo aktivni Kevin Bacon) koji je ucjenjuje zbog krvavih događaja u prvom filmu, a ulice Hollywooda terorizira tajanstveni serijski ubojica koji, čini se, ima poseban pik na osobe iz Maxineinog bliskog kruga. To ne promiče ni detektivskom paru (neiskorišteni Michelle Monaghan i Bobby Cannavale) koji se sve više vrzmaju oko nje u nadi da će ih dovesti do ubojice.
Snimiti cijelu trilogiju u praktički dvije godine čini se vrlo ambiciozno i bilo bi lako očekivati priličan pad kvalitete između filmova. Ipak, trilogija “X”, ako ćemo je tako nazvati, ne pati od te boljke. Štoviše, sva tri filma imaju identične kvalitete i mane. U prve valja ubrojiti neupitan šarm starinskih horora i karizmu Goth kao glavne zvijezde, a u druge nedostatak prave strave i težine koji dovodi i do lake zaboravljivosti svakog od poglavlja ove trilogije.
U slučaju “Maxxxine” s jedne strane tu je opipljivo ozračje sredine osamdesetih, razdoblja koje se od “Stranger Things” nadalje sve češće uprizoruje na velikim i malim ekranima, a s druge scenarij koji u svojoj završnici dovodi do dosta slabog obrata i u velikoj mjeri nezadovoljavajućeg finala. Očito je da i West o svoje filmove želi vidjeti kao i njegov lik redateljice Bender, kao “B uratke s A idejama”, no do odjavne špice “Maxxxine” će pokazati da su njegove ideje ipak ostale na B razini, kao uostalom i u prethodna dva ostvarenja. Što samo po sebi nije loše, ali ne bi trebalo do kraja zadovoljiti ni njihovog autora, niti gledatelje.
Osim toga Fantastic Zagreb Film Festivalu treba poručiti da bi na rubu drugog kvartala 21. stoljeća bilo zgodno da se ulaznice primjerice mogu kupiti putem interneta kako bi se izbjegli golemi redovi na (cash only) blagajnama i posljedično kašnjenje ionako kasnih projekcija na Ljetnoj pozornici Tuškanac. Pohvale, pak, treba uputiti za ugodan ambijent u kojem pod zvijezdama uz pivo možete gledati filmove čak i u društvu svojih četveronožnih prijatelja.
Ocjena: 6/10
(A24, 2024.)