U kinima od danas možete pogledati novi film Park Chan-wooka ‘Dvostruka prijevara’, a za dodatnu lektiru Ravno do dna vam donosi popis najboljih korejskih trilera.
Romantični triler je komercijalno potentan, ali i jako riskantan spoj – kao i svaki miksani žanr, ovaj susret krajnosti treba znati držati ravnotežu. U slučaju “Dvostruke prijevare”, govorimo o ravnoteži na užetu privezanom za starog sarkastičnog i uznemirujućeg Park Chan-wooka s jedne te romantične urbane lirike a’la Wong Kar Wai s druge strane. “Dvostruka prijevara” je stylish, hičkokovski, melodičan, melankoličan, otmjen i elegantan, čak i u svojim najprljavijim trenucima – novo remek-djelo Park Chan-wooka, veliki operetni povratak nakon čak šest godina pauze.
Iako murder mystery u svojoj osnovi, “Dvostruka prijevara” jest samo najnoviji primjer autorskog žanrovskog mješanca iz Koreje, koji u lonac puzzli dodaje komadić trilera, taman toliko da ga možemo uvrstiti na listu ispunjenu draguljima bogate tradicije korejskih mišunga s velikim naklonom noiru i filmskoj žanrovskoj klasici. Primjerice, erotika i triler susretali su se puno prije “Sirovih strasti”, a bio je to godinama jedan od potpornih stupova žanrovske industrije. “The Housemaid” iz 1960. danas se smatra jednim od klasika korejske kinematografije, remek-djelo Kim Ki-younga, koji je, s manje noira, a više baroka, 1971. i 1982. snimio dva remakea iste priče, pod naslovom “Women of Fire”. Većina je velikana obožavala poigrati se s trilerom. Lee Chang Dong je 2018. podsjetio što sve psihološki triler može biti kad se nađe u rukama majstora, inspiriranog kratkom pričom Harukija Murakamija. “Parazit” je 2019. spojio crnu komediju i triler, ne treba ni podsjećati s kakvim uspjehom. Vrijedi spomenuti da je redatelj Bong Joon-ho uvrstio “The Housemaid” na listu desert najdražih filmova svih vremena.
Park Chan-wook u “Dvostrukoj prijevari” žonglira s naslijeđem svog prvog velikog utjecaja – Hitchcocka. Park je čitavu karijeru izgradio s poigravanjem granicama trilera. “Oldboy” etiketiraju kao neo noir akcijski triler, ne bez razloga. Ono što “Dvostruku prijevaru” čini posebnim filmom, osim Parkovog prepoznatljivog autorskog potpisa, jest to da za razliku od većine udarnih hitova korejskih trilera, koji dramaturgiju izokreću naglavačke pa otkrivaju ubojicu na samom početku (i onda štrikaju neočekivane obrate u nastavku), zapravo punokrvni old school whodunnit, lov na krivca za pronađena mrtva tijela.
Povodom dolaska “Dvostruke prijevare” danas, 15. rujna, u hrvatska kina, valja se prisjetiti još nekoliko korejskih bisera novog milenija, koji su napetost, tjeskobu, uzbuđenje i visceralnost razvukli u svim smjerovima, od kultnih fanovskih poslastica do pravih blockbustera.
THE CHASER (2008)
Legenda kaže da su se za “The Chaser” distributeri tukli prije nego je završila odjavna špica na premijeri u Cannesu – remek-djelo akcijskog trilera bio je dugometražni prvijenac Na Hong-jina, mahniti, neviđeno atmosferični film o serijskom ubojici. Hong-jin se pokazao majstorom kreiranja jednog mračnog, prljavog svijeta u kojem propali detektiv koji je postao svodnik lovi pomahnitalog ubojicu šestero osoba. Beskompromisni nasilni noir, psihološki portret zla i kompleksnosti ljudske prirode, uzbudljiv od prve do zadnje sekunde.
THE YELLOW SEA (2010)
S “The Chaser” je postavio temelje i uspio dosegnuti drugo mjesto nacionalnog box officea, a s “The Yellow Sea”, Na Hong-jin odmah po premijeri osvaja prvo mjesto liste najgledanijih filmova u Koreji, usput upadajući u konkurenciju za Un Certain Regard na filmskom festivalu u Cannesu. I ovog puta riječ je o akcijskom trileru, čak su i glavni glumci iz “Chasera” opet pred kamerama, ali univerzum je potpuno drugačiji. Gledamo nevolje taksista koji prihvaća prljavi posao za mafiju kako bi otplatio kockarske dugove. Snažnom desaturacijom boja “The Yellow Sea” gotovo je pa crno-bijeli film, brutalan, divlji i moćan.
CONFESSION OF A MURDER (2012)
Još jedan sjajan prvijenac, akcijski triler Jung Byung-gila s prilično originalnom i snažnom postavkom – policajac kojem je život uništila činjenica da nije uspio uloviti serijskog ubojicu vraća se u život kada se u knjižarama pojavi ukoričena ispovijest istog tog serijskog ubojice. Izvedba ove ideje dobro je odjeknula na box officeu, ali se isto tako svidjela Indijcima i Japancima, koji su snimili svoje verzije, “Angels” (2014) i “Memoirs of a Murderer” (2017).
I SAW THE DEVIL (2010)
Kad su trileri u pitanju, “I Saw The Devil” Kim Ji-woona, prekaljenog žanrovskog veterana, svakako spada u neke od najboljih svih vremena. Ovaj moderni klasik daje vam priliku da vraga pogledate u oči i uživate u jedinstvenom spoju psihološkog i akcijskog trilera, drame i horora, filmu o osveti supruga žrtve psihopatskog ubojice. Choi Min-Sik (“Oldboy”) briljira u jednoj od svojih nezaboravnih uloga.
THE MAN FROM NOWHERE (2010)
Godina 2010. bila je iznimno plodna za korejski film, a u silnoj konkurenciju titulu najgledanijeg filma godine odnio je triler “The Man From Nowhere” – što donekle objašnava potpunu poplavu produkcije ovog žanra u Koreji tih dvijetisućedesetih. “The Man From Nowhere” je priča o malom čovjeku u velikim problemima, vlasniku zalagaonice čija je najbolja prijateljica mala djevojčica, kćer susjede ovisnice i striptizete. Mafija, vojna špijunaža, trgovina organima, dječji robovi u tvornicama teških droga – teške teme kao stvorene za titulu korejskog blockbustera.
MEMORIES OF MURDER (2003)
Mainstream prvijenac buduće filmske ikone bio je šokantan i šokantno dobar triler. Bong Joon-ho tada je još mogao samo sanjati o Oscaru, ali dok je sanjao, svoje snove – ili bolje rečeno noćne more – upakirao je u ovu mračnu priču o (opet, da!) lovu na serijskog ubojicu. Istiniti događaji iz 1980-ih snimljeni su gotovo pa kao docudrama, briljantna u svojoj posvećenosti detaljima i realizmu. U svakom slučaju majstorski režirani mračni triler posoljen crnim humorom i skicom korejske povijesti, jedan od klasika koji je gurao prvi veliki val izvoza korejskog filma na Zapad.
*Zahvaljujemo Veleposlanstvu Republike Koreje u Zagrebu na pomoći u objavljivanju ovog članka.